Skip to content

פרס בבריסל: נפגש עם חסידי אומות העולם

מחר יחל הנשיא פרס את סבב הפגישות עם צמרת ההנהגה של האיחוד האירופי: לרבות נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, נשיא הנציבות האירופאית ז'וזה מנואל בארוסו ונשיא המועצה האירופאית הרמן ואן-רמפוי. הפגישות תתקיימנה על רקע ממצאי חקירת הפיגוע בבורגס, אשר קבעו כי חיזבאללה הוא הארגון האחראי לפיגוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, פתח היום את ביקורו באיחוד האירופי (בריסל, פריז ושטרסבורג) והעניק, עם יורש העצר של בלגיה הנסיך פיליפ, את אותות חסידי אומות עולם ל-11 משפחות חסידים על מעשיהם וגבורתם למען הצלת יהודים בזמן השואה.

הנשיא התקבל על ידי משמר כבוד רשמי של חיילים בלגים, נכנס אל הטקס מלווה ביורש העצר הבלגי, הנסיך פיליפ ושר החוץ של בלגיה ופנה אל משפחות חסידי אומות עולם ואמר: "בשם מדינתי, מדינת ישראל, והעם היהודי אני מודה לכם מעומק ליבי. חסידי אומות עולם הביאו אור וגאווה והפגינו מול זוועות השואה אומץ וגבורה. גבורה לקבל החלטות כנגד הזרם- ואומץ לסכן את חייהם ללא כל אינטרס אישי. חסידי אומות עולם מייצגים בצורה הטובה ביותר את האנושיות והאנושות במובן העמוק ביותר. הנאצים היו רבים במספר, והמצילים היו מעטים, אך הנר של חסידי אומות עולם הביא אור וגאווה שיזכרו גם לדורות הבאים. זוהי זכות עבורנו לראותכם פה, צאצאים ומשפחות, עליכם להיות גאים כיון ולא היו רבים כמותם. היום, כולנו משפחה אחת המקווה לראות עולם חופשי מאכזריות ושפיכות דמים". בסיום דבריו העניק הנשיא לצאצאי המצילים את האות המורכב מתעודה ומדליה.

נשיא המדינה שמעון פרס, עם יורש העצר הבלגי, הנסיך פיליפ ועם שר החוץ של בלגיה (צילום: משה מילנר/לע"מ)
נשיא המדינה שמעון פרס, עם יורש העצר הבלגי, הנסיך פיליפ ועם שר החוץ של בלגיה (צילום: משה מילנר/לע"מ)

שר החוץ של בלגיה, נשא דברים בשם ממשלת בלגיה ואמר: "אנו יודעים כי השיעור ההיסטורי אשר נלמד וזיכרון השואה יילמדו גם בדורות הבאים. חסידי אומות עולם הראו כי גם בתקופות הכי חשוכות כשחיי אדם בסכנה, ניתן לומר לא- לא לשיתוף הפעולה עם האכזריות ולא להיגרר". שר החוץ תיאר את פעולותיה של ממשלת בלגיה בשנה האחרונה לשימור זיכרון השואה ואמר: "בשנה האחרונה ממשלת בלגיה נקטה בכמה צעדים משמעותיים לזיכרון השואה ובהם התבטאויות ראש הממשלה, החלטות הסנאט ופתיחת מוזיאון במכלן ואנו גאים בהם מאד". שר החוץ שב והבטיח במעמד נשיא המדינה כי ממשלת בלגיה תמשיך לפעול למען זיכרון השואה. יודגש כי לטקס זה משמעות רבה עבור העברת מורשת החינוך וזיכרון השואה באירופה- שכן בלגיה, עומדת השנה בראש "הארגון הבינלאומי לזיכרון השואה", וטקס הענקת אותות לחסידי אומות עולם, הינו אירוע השיא אשר נועל את שנת הכהונה הבלגית בארגון הבינלאומי לזיכרון השואה.

 השנה האחרונה התאפיינה בלקיחת אחריות מצד בלגיה, על מעורבותה בגורל היהודים בתקופת השואה. בשנת 2012 התנצל לראשונה ראש ממשלת בלגיה בשם המדינה כולה. בינואר 2013 התקבלה החלטה בסנאט הבלגי לבחון בקשות לפיצויים וכן לתמוך ולממן מחקרים נוספים שייסעו בחקר השואה ומניעת אנטישמיות. כמו כן, נחנך השנה מוזיאון לזיכרון השואה במכלן, עיר ממנה יצאו רכבות לאושוויץ.

אל הטקס הגיעו משפחותיהם של ניצולי שואה מרחבי העולם, וצאצאיהם של 22 חסידי אומות עולם, בהשתתפות ראשי הארגונים היהודיים, ראשי הקהילות הדתיות בבלגיה ובכלל זה יהודים, מוסלמים, קתולים, והזרמים הנוצריים, שרים, ראשי מפלגות וחברי פרלמנט.

מחר יחל הנשיא פרס את סבב הפגישות עם צמרת ההנהגה של האיחוד האירופי:  לרבות נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, נשיא הנציבות האירופאית ז'וזה מנואל בארוסו ונשיא המועצה האירופאית הרמן ואן-רמפוי. הפגישות תתקיימנה על רקע ממצאי חקירת הפיגוע בבורגס, אשר קבעו כי חיזבאללה הוא הארגון האחראי לפיגוע, ועל רקע הדיונים באיחוד האירופי על המשמעויות הנובעות מכך. בנוסף, יקיים הנשיא פגישה מדינית-ביטחונית עם מזכ"ל נאט"ו אנדראס רסמוסן, ראש-ממשלת בלגיה אליו די-רופו, ונשיא בולגריה רוזן פלבנליב, וכן עם מזכ"ל ה-OECD אנחל גורייה, עימו ישוחח על ערוצי שיתוף הפעולה בין ישראל לארגון ויישא נאום בפני הפורום הכלכלי הבכיר של ה-OECD בהשתתפות מאות נציגי חברות בינלאומיות. ביום ו' ייפגש נשיא המדינה עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן