Skip to content

השופט הנמלט דן כהן בדרכו לישראל

השופט לשעבר נמלט מישראל לאחר שהוגש נגדו כתב אישום חמור בפרשיות שוחד. הוא שהה בפרו, שאין לה הסכם הסגרה עם ישראל. לאחר מאבק ממושך הורה ביהמ"ש הגבוה בלימה להסגירו לישראל, אך נשיא פרו לשעבר עצר את ההסגרה. עתה היא הותרה. המשטרה הודיעה כי ייעצר בהגיעו לנתב"ג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השופט לשעבר, דן כהן, המואשם בקבלת שוחד בשתי פרשיות חמורות, נמצא בשעות אלו בטיסה לישראל. עם הגעתו ארצה, הוא צפוי להיעצר על ידי המשטרה. פרקליטות המדינה כבר הודיעה כי מיד לאחר מעצרו, תבקש המדינה לעצרו עד תום הליכים. כהן הוא שופט לשעבר אשר  כיהן בבית המשפט המחוזי באר-שבע למשך כ-3 שנים בלבד מחודש מאי 1978 ובספטמבר 1981 התפטר מכהונתו לאחר  שהועמד לדין משמעתי.

שלטונות פרו החליטו להיענות לבקשת פרקליטות המדינה ולהסגיר לישראל את  דן כהן לשם העמדתו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות דיווח עפ"י חוק ניירות ערך ושיבוש הליכי משפט.  לאחר מאבק ממושך הורה ביהמ"ש הגבוהה בלימה להסגירו ארצה. נשיא פרו עצר את ההסגרה ועתה היא הותרה באופן מפתיע. הערב הועלה דן כהן על מטוס שכבר עזב את אדמת פרו. עם הגעתו הוא ייעצר.

במסגרת חקירת הרשות לניירות ערך, נחקר השופט לשעבר שלוש פעמים, מהן פעמיים באזהרה, בחשד לעבירות שביצע במסגרת תפקידו כדירקטור בחברת החשמל. לפני מספר שנים עזב את ישראל, ומאז לא שב אליה, על אף נסיונות לתאם עמו ועם באי כוחו את המשך חקירותיו. עקב כך הוכרז כעבריין נמלט.

על פי כתב האישום שהוגש ע"י פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) בפרשה, בין השנים 1991-2001, שימש כהן כדירקטור בחברת החשמל, ומשנת 1993 שימש  גם כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון. לפי כתב האישום בשתי פרשות חמורות, קיבל כהן שלא כדין כספי שוחד בהיקף של מיליוני דולרים מהחברות  "סימנס" ו"רוגוזין", כדי שיפעיל את כוחו לטובתן בדירקטוריון חברת החשמל. בשני המקרים נקשרה חברת החשמל בחוזים בסכומי עתק עם חברות אלה.

בשנים האחרונות שהה דן כהן בפרו, שעמה אין למדינת ישראל אמנת הסגרה. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ניהלה הליכים משפטיים ממושכים ומורכבים להסגרתו. במסגרת הליכי ההסגרה עמדה  הפרקליטות הישראלית בכל הדרישות של הרשויות בפרו, לרבות הצגה של כתב האישום שהגישה בפרשה בינואר 2009 והמצאה של צו שיפוטי לנקיטה בהליכי הסגרה.

בסופו של דבר, לאחר ניהול הליכים משפטיים במספר ערכאות, הליכים שנמשכו למרות התנגדותו של כהן להסגרה, החליט בית המשפט העליון של פרו לקבל את בקשת פרקליטות המדינה ולאשר את ההסגרה לישראל. אולם, ההסגרה לא יצאה לפועל עד כה כי נשיא פרו הקודם הורה לא לבצע אותה, בניגוד לפסיקה של בית המשפט המקומי. מאז נותרה בקשת ההסגרה הישראלית תלויה ועומדת. לאחרונה היו שם חילופי שלטון ובימים אלה החליטו הרשויות בפרו לפעול עפ"י החלטת ביהמ"ש העליון במדינה ולהסגיר מיידית את דן כהן בהתאם.  במהלך 48 השעות האחרונות נעשו תיאומים בעניין זה מול רשויות האכיפה בישראל וכהן הוסגר לישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן