Skip to content

יממה לביקור אובמה: ציפיות נמוכות לפריצת דרך מדינית

עם זאת מצפים בירושלים לשיפור באווירה וביחסים בין שני המנהיגים. ובינתיים, גם במועצת יש"ע הכינו קבלת פנים לאובמה: ספר באנגלית, שיחולק בין העיתונאים ואנשי הפמלייה, על יהודה ושומרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

24 שעות לפני נחיתת אובמה בישראל: ציפיות נמוכות לפריצת דרך מדינית – אך הערכה כי ישופרו וישודרגו יחסי אובמה נתניהו. זה מה שצפוי, כנראה, בביקור ההיסטורי. הנושאים העיקריים שבהם יעסקו שני המנהיגים: המירוץ להתחמשותה של איראן בנשק גרעיני והמצב בסוריה.

עוד לפני בואו של הנשיא אובמה יגיע היום מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לישראל. עם הגעתו צפוי גם להיסגר כביש מספר 1 בשעות אחר הצהריים. קרי יתלווה לנשיא אומבה במהלך בביקורו בישראל. בתום הביקור יעזבו שני האישים את ישראל וימשיכו לביקור בירדן, אולם כבר במוצאי השבת הקרובה יחזור קרי לישראל לשיחות מדיניות – ויתארח לארוחת ערב רשמית עם ראש הממשלה נתניהו.

ובינתיים, גם מועצת יש"ע נערכת לקראת ביקור הנשיא אובמה בישראל. במועצת יש"ע הפיקו ספר מיוחד באנגלית, בהוצאה מהודרת עם הטבעת זהב של תמונת אובמה. הספר נקרא: JUDEA AND SAMARIA : IT'S JEWISH , IT'S VITAL , IT'S REALISTIC – והוא יחולק בין העיתונאים המלווים את ביקור אובמה בארץ.

כריכת הספר שהכינה מועצת ישע לקראת ביקור הנשיא אובמה
כריכת הספר שהכינה מועצת ישע לקראת ביקור הנשיא אובמה

בספר מופיע מידע מקיף ומסודר המרכז את מה שמועצת יש"ע רואה כעובדות וכנתונים הנחוצים להבנת מרחב יהודה ושומרון והסכסוך הישראלי-ערבי במזרח התיכון. הספר כולל שלושה פרקים הנוגעים לתחומים שונים: "זה שלנו" –  המורשת הישראלית ביהודה ושומרון והקשר של העם היהודי לאזור וכן היבטים במשפט הבינלאומי הקושרים את ישראל ליהודה ושומרון; "זה חיוני" – חשיבות האזור למדינת ישראל מההיבט הביטחוני וסוגיית המים באקוויפר ההר ו"זה אפשרי" – על מצבם של הפלסטינים תושבי השטחים והדמוגרפיה בארץ ישראל. בסוף הספר מופיע חזון מועצת יש"ע להמשך ההתיישבות ביהודה ושומרון.

הספר באנגלית יוצא לאור במספר עותקים מצומצם בהוצאה מהודרת לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל. הוא יחולק לעיתונאים הזרים המסקרים את ביקור הנשיא אובמה בארץ ויופץ גם לשגרירויות הזרות בישראל.

לדברי יגאל דילמוני , סמנכ"ל מועצת יש"ע: "לראשונה יוצא בשפה האנגלית ספר עם נתונים מקיפים על אזור יהודה ושומרון יחד עם חזון מועצת יש"ע להמשך פיתוח ההתיישבות. במשך שנים רבות ניסו ממשלות ארה"ב לכפות הסדר על האזור ללא הצלחה בעיקר עקב אי הכרת המציאות בשטח, לכן הצגת הנתונים בספר מחזקת את הטיעונים על זכותה של מדינת ישראל על יהודה ושומרון ומהווה בסיס ערכי ועובדתי לפתרונות שונים הנוגעים לערביי יהודה ושומרון. אנו פועלים שספר זה יגיע גם לידיו של נשיא ארה"ב ולצוות הבית הלבן ".

הנשיא אובמה ינחת בנתב"ג מחר בצהריים ובישראל מקווים כי, גם אם לא תחול התקדמות מדינית של ממש – לפחות האווירה תשתפר ויחסיהם של נשיא ארה"ב וראש הממשלה ישודרגו. בעניין הזה שוררת אופטימיות זהירה וההערכה היא כי הביקור עשוי לתרום לשיפור באווירה בין שני המנהיגים – גם לנוכח הרכבה של הממשלה החדשה בישראל וגם לאור התחייבותו הפומבית של נתניהו להמשך התהליך המדיני.

נתניהו-אובמה. האם הביקור ישפר את היחסים. (צילום: אתר הבית הלבן)
נתניהו-אובמה. האם הביקור ישפר את היחסים. (צילום: אתר הבית הלבן)

למרות זאת, נעשה מאמץ משני הצדדים להנמיך ציפיות מתוצאותיו המדיניות של הביקור, ככל שמדובר על סיכוי לפריצת דרך בתהליך המדיני עם הפלסטינים. בתקשורת האמריקנית קיימת כמעט תמימות דעים כי ביקורו של אובמה בישראל לא יהיה מה שיחיה את תהליך השלום. עם זאת, לא נסתם הגולל על האפשרות כי תהיה בכל זאת התקדמות מסויימת – ולא מן הנמנע כי, במידה ותושב התקרבות, ייפגש אובמה לפגישה מדינית שניה עם נתניהו לאחר שובו מפגישתו עם אבו מאזן.

מתכוננים לביקור א' - מגלגלים את השטיח האדום בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתכוננים לביקור א' - מגלגלים את השטיח האדום בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתכוננים לביקור ב' - אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, ראש המל"ל בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתכוננים לביקור ב' - אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, ראש המל"ל בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתכוננים לביקור ד' - צוות אחד המסוקים האמריקאיים בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתכוננים לביקור ד' - צוות אחד המסוקים האמריקאיים בנתב"ג (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

עם זאת – עיקר כובד המשקל בשיחות המדיניות בין שני המנהיגים – צפוי להיות בנושא האיום האיראני ובנושא המצב הביטחוני המסוכן והרגיש שנוצר בסוריה, בעקבות החשש מזליגת נשק להשמדה המונית לידי החיזבאללה וארגוני טרור אחרים.

ביקורו של הנשיא אובמה בישראל יחל מחר בשעה 12:00, בטקס קבלת פנים חגיגי בנמל התעופה בן גוריון, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הממשלה החדשים שנשבעו אמונים לתפקידיהם רק אתמול. עם נחיתתו, יסקור אובמה סוללה של מערכת כיפת ברזל שהוצבה במקום במיוחד עבורו.

אחר הצהריים יגיע אובמה לפגישות עם פרס במשכן הנשיא ונתניהו בבית ראש הממשלה בירושלים. בשעה 20:00 תיערך מסיבת עיתונאים משותפת לאובמה ונתניהו, ואז יתפנו השניים לארוחת ערב חגיגית, עליה עמל השף שלום קדוש.

ביום המחרת יבקר אובמה במוזיאון ישראל ובהיכל הספר בירושלים ולאחר מכן ימריא לביקור בן כמה שעות ברמאללה. אחר הצהריים ישוב הנשיא לשטח ישראל, אז יישא נאום בפני אלפי סטודנטים בבנניני האומה. לאחר שתיערך לו קבלת פנים בקונסוליה האמריקאית בעיר, הוא יגיע לארוחת ערב ממלכתית בבית הנשיא פרס.

את היום האחרון של הביקור יפתח אובמה ב"יד ושם" ובהר הרצל, שם יניח זר על קברו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל. לקראת הצהריים ייפגש עם יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' ואז ייסע לביקור בבית לחם. כשלוש שעות לפני כניסת השבת ייערך לנשיא טקס פרידה בנתב"ג.

לקראת הביקור הכינה שגרירות ארה"ב סרטון שבו מברכים אזרחי ישראל, בעברית ובערבית, את נשיא ארה"ב.

על רקע ביקורו של אובמה בישראל חדשות טובות מהכיוון הירדני. בריאיון שהעניק הלילה מלך ירדן עבדאללה, למגזין האמריקני "אטלנטיק", אמר המלך הירדני כי יחסיו עם ראש הממשלה נתניהו – שהיו מתוחים לאורך תקופה ארוכה – הולכים ומשתפרים. "יחסי עם ראש הממשלה הישראלי נתניהו השתפרו מאוד", העיד עבדאללה. "יש בינינו שיחות ודיונים מאוד משמעותיים. חל שיפור גדול באמון בינינו ואנו מקיימים ערוץ תקשורת רציף".

המלך עבדאללה הדגיש כי הוא מעריך מאוד את נתניהו כיוון שהוא מכיר בתרומתו לייצוב המצב המדיני בירדן. עם זאת, עבדאללה היה פסימי באשר לסיכויי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "ייתכן שזה כבר מאוחר מדי בשביל ליישם את פתרון שתי המדינות", אמר מלך ירדן.

[related-posts]

1 Comment

  1. אדם אוהב-ארצי
    19 במרץ 2013 @ 10:51

    מזמין אתכם לצפות בדוגמית לקליפ שהופק לקראת ביקור אובמה בישראל.
    הקליפ עוסק בערכים משותפים ובהבדלים – בהבדלי תרבות וחינוך בין אלה שמחנכים את ילדיהם לחגוג את שמחת החיים ובין אחרים, המחנכים את ילדיהם לחגוג רצח של חפים מפשע…
    מצורף הקישור לדוגמית, שבה יש קישורים לגרסאות המלאות.
    כדאי מאוד מאוד לצפות, לשתף חברים ולהצטרף למסר בשיר ובריקוד.
    http://www.youtube.com/watch?v=4n3P_ockt3A

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן