Skip to content

אבו מאזן: ישראל מלהיטה את הרוחות במתכוון

חברי קבוצת הטרור "בריגדת חללי אל אקצה", המסונפת לחמאס, התייצבו על נשקם בהלוויית האסיר הביטחוני בחברון והודיעו: "דמו לא נשפך לשווא". 15 אלף איש השתתפו בהלווייה. מהומות ברחבי הגדה. היום הועברו כספי המיסים לרשות הפלסטינית בניסיון לצנן את הרוחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ממשלת ישראל אחראית להרג שני הצעירים ולמותו של אבו חמדיה", הצהיר היום (חמישי) אבו מאזן, הנשיא הפלסטיני. בהודעה ששיחררה לשכתו לתקשורת נאמר כי הנשיא הבהיר למנהיגי אירופה וארה"ב כי "ישראל אחראית לפעולה השלילית, הפוגעת במאמצי התיווך של ארצות הברית לתחילת השיחות בין הפלסטינים לישראל". הודעה זו מקדימה את ביקורו הצפוי של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, שמגיע לקדם את התהליך. קרי ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים ציפי לבני ומקביליהם ברשות הפלסטינית בשבוע הבא.

אבו מאזן אמר היום עוד, כי ישראל מלהיטה בכוונה את הרוחות ומכוונת לאינתיפאדה שלישית על מנת להכשיל מראש כל ניסיון להסדר מדיני בין הפלסטינים וישראל. הדברים נאמרו תוך כדי המהומות שפרצו היום בחברון בתום הלווייתו של האסיר הפלסטיני מיסרה אבו חמדיה שמת שלשום מסרטן. בהלוויה השתתפו כ-15 אלף איש והיא נשאה אופי צבאי. סביב ארונו של אבו חמדיה התאספו בכירים ממנגנוני הביטחון הפלסטיניים. כמו כן נראו במקום חמושים רעולי פנים שירו מנשקם באוויר.

בריגדות חמושי אל אקצא (צילום: סוכנות מען)
מול המצלמות. בריגדות קדושי אל אקצא (צילום: סוכנות מען)

"לא נמתין למות אסיר נוסף", הצהירה היום קבוצת טרור המכונה "בריגדות קדושי  אל אקצה" בחברון, "ננקום את דם החללים בכלא הציוני". כך מוסרת היום סוכנות מען הפלסטינית, שערכה ראיון עם חברי הקבוצה. הקבוצה הקרובה לחמאס התפלגה מהזרוע הצבאית של תנועת הפת"ח. היום התייצבה מול המצלמה כשאנשיה רעולי פנים ונושאי נשק, בעת הלווייתו של מייסרה אבו חמדיה, האסיר הביטחוני שנקבר היום בחברון.

דובר הקבוצה, רעול פנים גם הוא, אמר כי "הקבוצה לא תמתין לחלל שלישי אחרי ג'ראדת עראפת ואבו חמדיה". הוא הוסיף כי "בריגדות אל אקצה בחברון לא ישבו וימתינו בשקט ודמו של מייסד הקבוצה בחברון, אבו חמדיה, לא נשפך לחינם. אנו נגיב בתגובה כפולה".

מתריסים נגד רימוני הגז בחברון היום (צילום: סוכנות מען)
מתריסים נגד רימוני הגז בחברון היום (צילום: סוכנות מען)

עוד בטרם החלה ההלוויה יידו כמה עשרות פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה בכיכר השוטר שבחברון אל עבר לוחמי משמר הגבול וצה"ל. אלו השיבו בירי כדורי גומי וגז מדמיע. בתום ההלוויה, התלהטו הרוחות והפלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון וכן השליכו לעברם כמה בקבוקי תבערה. כך גם באזור אל-ערוב, סמוך לגוש עציון.

סמוך להתנחלות תקוע שבגוש עציון יידו פלסטינים אבנים על כלי רכב של ישראלים, אך לא דווח על נפגעים. במחסום קלנדיה הפגינו עשרות בני אדם וכן בחירבת עליא, ליד התנחלות אפרת. עיקר ההפגנות נראו באזור קבר רחל ובכיכר השוטר בחברון.

צמיגים בוערים בחברון (צילום: סוכנות מען)
צמיגים בוערים בחברון (צילום: סוכנות מען)

בשעות הצהריים נפצעו שני ישראלים באורח קל כתוצאה מאבנים שיידו לעברם פלסטינים. אחד מהם הוא שוטר שנפגע בראשו מאבן שהושלכה לעבר ניידת המשטרה בה נסע, בכביש שליד התנחלות אדם בחבל בנימין. בתקרית אחרת נפצעה אישה מאבנים שיודו לעבר מכוניתה סמוך להתנחלות עלי. שני הנפגעים לא נזקקו לפינוי.

חילופי מפקדים באוגדת יו"ש

היום נערך בשעות הצהריים טקס חילופי מפקדים באוגדת יהודה ושומרון. תת-אלוף תמיר ידעי, שפיקד בעבר על חטיבת גולני, החליף את תת-אלוף חגי מרדכי, האוגדונר היוצא. ידעי נכנס לתפקידו כמפקד האוגדה בתקופה הרגישה ביותר שידעה הגדה עד כה. בשבועות הקרובים ייאלץ ידעי להתמודד עם הפגנות הצפויות לציון יום הנכבה ("יום האסון" – המקבילה ליום העצמאות בישראל), יום הנכסה ויום האסיר, שבהם צפויות הפרות סדר סוערות. על כך יש להוסיף את המצב הכלכלי הקשה של הפלסטינים בגדה, שעשוי להוביל להוצאת תסכול על הרשות ועל צה"ל ולהתלקחות מחודשת של השטח.

בניסיון לצנן את הרוחות ולהקל על הכלכלה הפלסטינית, העביר היום האוצר, בהוראת ראש הממשלה נתניהו, לידי הפלסטינים 400 מיליון דולר שעוכבו עד כה. עתה הובטח לפלסטינים, שבחודשים הקרובים לא יעוכבו הכספים. במערכת הביטחון מקווים שהימים הקרובים וסוף השבוע יעברו ללא אירועים חריגים ומעל לכל – ללא הרוגים פלסטינים נוספים. לצורך כך נערכים הכוחות באמצעים לפיזור הפגנות וינסו להימנע ככל האפשר משימוש בירי חי.

.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן