Skip to content

הוארך "מצב החירום" בשלושה חודשים

כל חברי ועדת חוץ וביטחון תמכו בהחלטה, פרט ליו"ר מר"צ ח"כ זהבה גלאון, שטענה כי מדובר בהחלטה דרקונית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוץ והביטחון הזמנית אישרה הבוקר (שלישי) את הארכת "מצב החירום" בשלושה חודשים. בהחלטה תמכו כל חברי הוועדה פרט ליו"ר מר"צ ח"כ זהבה גלאון, שטענה כי מדובר בהחלטה "דרקונית". חברי הוועדה החליטו שלא להאריך את תוקפו של "מצב החירום" לתקופה של מעבר לשלושה חודשים, כל זמן שההחלטה בנושא לא מתקבלת על ידי הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון וועדת חוקה.

לא רוצה לשמש חותמת גומי. ח"כ גלאון (צילום: ציפי מנשה)
לא רוצה לשמש חותמת גומי. ח"כ גלאון (צילום: ציפי מנשה)

מצב החירום מבוסס על חקיקה שראשיתה עוד מימי המנדט הבריטי והוא מכיל מאות צווים במגוון רחב של נושאים, חלקם ביטחוניים באופן ישיר וחלקם האחר מתייחס לסוגיות אזרחיות וכלכליות. בהמשך להחלטת בג"ץ משנת 1999, שקבע כי יש לפעול לצמצום כמות הצווים, הוחלט בכנסת להקים צוות משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת חוקה שתכליתה להיענות לדרישת בג"ץ.

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד ביתנו) טען, כי על אף שנכון לשאול האם במדינה דמוקרטית יש להמשיך להאריך את תוקפו של "מצב החירום", יש לנו אחריות בשלב זה להיענות לבקשת הממשלה, כל זמן שלא התקיים דיון מהותי בעניין.

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ), שהתנגדה להארכת "מצב החירום", טענה כי היא חשה שלא בנוח להאריך את תוקפו של מצב זה, לטענתה מדובר בהליך של חותמת גומי והדבר אינו לכבודה של הכנסת. בזמן שהוועדה המשותפת פועלת כדי לבטל חלק מהצווים היא משאירה בתוקף את כל אותם צווים שיש מאחוריהם מהות ביטחונית. 

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס), שעמד בראש הצוות המשותף לצמצום מספר הצווים הנמצאים תחת ההגדרה של "מצב החירום", הדגיש כי מאז הקמת הצוות בראשותו צומצמו יותר משני שלישים מהצווים ועל משרדי הממשלה מופעל לחץ משמעותי להביא לצמצום נוסף. 

יו"ר הוועדה לחוץ וביטחון הזמנית, ח"כ אביגדור ליברמן (הליכוד ביתנו), ציין כי לא נכון שהוועדה הזמנית תקיים דיון על מהות נחיצותו של מצב החירום ועל כן, בשלב זה, נכון להאריך את תוקפו בשלושה חודשים בלבד ובהמשך לקיים דיון בוועדה הקבועה על סוגיות המהות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן