Skip to content

משפט שתלי הסיליקון נפתח הבוקר במארסיי, צרפת

5,000 מתלוננות נגד יצרנית השתלים הצרפתית PIP על שתלי סיליקון תעשייתי שהתפקעו. מאות קורבנות וכ-300 עורכי דין צפויים להיות נוכחים במשפט שיתקיים במרסיי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר נפתח במארסיי אחד המשפטים הגדולים והיקרים בתולדות צרפת. 5,000 נשים הצטרפו לתלונה נגד יצרנית השתלים הצרפתית PIP, שפשטה מאז את הרגל.

מאות אנשים ממתינים לכניסה לאולם (צילום: עמית מנדלזון)

עקב מספר העדים הרב, 300 עורכי דין שמייצגים אותם והעניין הרב שבתקשורת נאלץ בית המשפט במארסיי להתאים את עצמו והיכל מתאים נבנה בפארק שנו, שהוא גני התערוכה המקומיים. ארבעה אולמות קטנים ואולם אחד גדול, המשמש בדרך כלל לוועידות ענק, חדר מיוחד לסיוע לקורבנות, מערכת מיוחדת לסיוע משפטי ומערך אבטחה חסר תקדים וכמובן חדר תקשורת מיוחד, שכן המשפט מעורר עניין רב בכל העולם ובאירופה בפרט.

מנהלי החברה, לרבות מייסדה, ז'אן-קלוד מאס, מואשמים במרמה בנסיבות חמורות אחרי שהתברר שהשתמשו בסיליקון תעשייתי בשתלים, הנוטים להתפקע כפליים משתלים אחרים. אם יורשעו, הם עשויים לבלות חמש שנים בבית סוהר.

כ-300,000 נשים ב-65 ארצות קיבלו שתלי סיליקון של PIP. יותר מ-4,000 דיווחו על פקיעתם. בצרפת לבדה הוחלפו 15,000 שתלים.

ז'אן קלוד מאס, הבוקר בחצר בית המשפט המאולתר במארסיי (צילום: עמית מנדלזון)

למרות הבהלה שפרצה בשנת 2011, מומחי בריאות במדינות שונות אומרים שהשתלים אינם רעילים ואינם מגבירים את הסיכון לסרטן השד. עם זאת, הקורבנות להוטים לחזות בנציגי החברה עומדים לדין בגין הטראומה והדאגה שסבלו נשים שבגופן הושתלו השתלים. 

"גם אם לא כל הנשים סובלות מתוצאות לוואי גופניות או פסיכולוגיות ניכרות, כולן סומנו לכל חייהן", אמרה ז'ואל מאנייטי, בת 56, ששרדה סרטן ואחד משתלי PIP הושתל בגופה אחרי ניתוח להסרת שד.

מאס, סוכן נוסע שהחל את דרכו בעסקי הרפואה במכירת תרופות מדלת לדלת, יסד את PIP בשנת 1991 כדי ליהנות מהשוק הפורח בשתלים קוסמטיים. החברה הפכה להיות ספקית השתלים השלישית בגודלה בעולם, אך נחשפה כאשר החלו מנתחים פלסטיים לדווח על מספר פקיעות חריג. בעקבות חקירה טענו רשויות הבריאות, שהאיש חסך מיליוני יורו כאשר השתמש בסיליקון תעשייתי ב-75% מהשתלים שייצר. השתלים נאסרו לשימוש והחברה פשטה את הרגל.

אחת הקורבנות מציגה את השתל המדמם (צילום: עמית מנדלזון)

יותר מ-80 אחוז מהשתלים נשלחו לייצוא – כחצי לדרום אמריקה, שליש למערב אירופה וכ-10 אחוזים למזרחה. היתר הגיעו למזרח התיכון ולאסיה. צרפת היא המדינה האחת שפיצתה נשים כדי להחליף את השתלים, עד לתקרה של 4,200 יורו. 

רבות מהמתלוננות מקוות, שבעקבות המשפט יתאפשר תשלום פיצויים נרחבים יותר, גם לנשים מחוץ לצרפת. עורכי דינם של כמה מהן קראו להעמיד לדין גם את מכון התקנים הגרמני שאישר את השימוש בשתלים.

המשפט נפתח הבוקר במארסיי, והעלות של הכנת המקום בלבד הייתה כ-800 אלף יורו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן