Skip to content

המזונות שיסייעו לנו במניעת חמרמורת

עדיין עייפים מחגיגות יום העצמאות? הנפנוף עלה לכם לראש? מערכת מגפון מציעה לכם מבחר מאכלים שיסייעו במניעת החמרמורת של היום של אחרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגיע הבוקר של אחרי "הערב הגדול": השפתיים יבשות, הראש פועם ומעורפל, והבטן מובחלת במונחים תנ"כיים. כמו שזה נראה, הגוף מעניש אותנו, עבור מה שאנו זוכרים כ"רק" כמה כוסות של משקה כוהלי. יחד עם זאת, כדאי לדעת שהוא רק מנסה לכפר על מה שגמענו בערב לפני.

כאב ראש ובחילות בבוקר למחרת (באדיבות: David Castillo Dominici, http://www.freedigitalphotos.net)
כאב ראש ובחילות בוקר (באדיבות: David Castillo Dominici, http://www.freedigitalphotos.net)

זה לא מפתיע שאחרי משקאות רבים הגוף גם מטיל קנס. בין אם זה מגיע בצורה של כאב ראש קליל מכוסית בודדת של יין, או החלשות פיזית גמורה, כי קרענו את כל הברים בעיר. הגוף מודיע לנו באופן טבעי – מתי הוא לגם יותר מדי, והתגובה הגופנית שלנו לכוהל נקראת חמרמורת (בלועזית: הנגאובר).

מים, אקמול, ובמקרים רבים, מאכלים שומניים כמו טוגנים או פיצה, הם הנפוצים ביותר לטיפול בחמרמורת; אבל בוודאי תופתעו לדעת, כי ישנם גם כמה מאכלים שיסייעו להעביר את כאבי הראש והבחילה הקשים.

אתם בוודאי יודעים שהתייבשתם עקב שתייה מופרזת, אבל כדאי לזכור כי נמוגו גם ערכים תזונתיים כמו מגנזיום, אשלגן וחלבונים, וישנם מספר מאכלים שיסייעו לנו לחדש את המלאי הגופני:

זנגוויל (ג'ינג'ר)

הדבר הראשון שתרצו לעשות כשאתם מתעוררים מחמרמורת היא להיפטר מהבחילה הבלתי נסבלת. זנגוויל, בלועזית ג'ינג'ר, הוא הפתרון המושלם, כיוון שהוא מעביר באופן מיידי את תחושת המיצים המתהפכים מהקיבה. אם תערבבו מעט מירק השורש לתוך נוזל לא כוהלי מרענן, אפילו לתוך מרק, הבחילה תעבור תוך מספר דקות.

ביצים

התשוקה לביצים היא תחושה טבעית בבוקר עם חמרמורת, אבל זה דבר טוב, כיוון שהן בחירה נהדרת. בתוך הביצה יש רכיבים המעבירים תחושת בחילה, והחלמון משחרר מעין סרטונין של "הרגשה טובה", כלומר אכילתה מיד מעבירה אותנו למצב רוח טוב יותר. אין מה להוסיף על כמות החלבונים המכובדת שהיא מוסיפה ומחזקת את גופנו, וכמובן בחומצת אמינו חשובה, המסייעת בפירוק כימיקל כאבי הראש, המופרש בזמן שהכבד עסוק בפירוק של כוהל.

בננות

שני מינראלים שנפגעים קשות בעת שתייה מופרזת הם מגנזיום ואשלגן, אבל למזלנו, בבננות יש הרבה משניהם, כך שאכילתן בבוקר של אחרי תסייע מאוד לגופנו. יחד עם אותם שני מינראלים, הבננות עשירות בפרוקטוז, סוכר פירות המחזיר אנרגיה לגוף. בננות נהדרות גם בהעברת תחושת בחילה, בייחוד אם נשלבם במיץ עם חלב קוקוס.

קרקרים

אחת מן ההשפעות הקשות בשתיית כוהל היא עלייה ונפילת הסוכר בדם. בזמן שהכבד מנסה לפרק את הכוהל, הסוכר נופל והגוף נאלץ לוותר על גלוקוז. קרקרים הם שיטה נהדרת להעלות את הסוכר בדם, ובשל כך הרבה אנשים הסובלים מסוכרת מסתמכים עליהם בעת שהסוכר נופל. אחת מן המטרות החשובות שלשמם הומצאו הקרקרים היא כאמצעי למריחה או מטבל, כך שאם תוסיפו גבינה לצידם – מה טוב.

סברס

בסברס מבחר תכונות איכותיות לטיפול בחמרמורת – אם אכלתם אותם בטרם השתייה. מחקרים מוכיחים, כי אכילת מספר מצומצם של סברסים בטרם הערב המטורף תסייע למנוע חמרמורת, ייבוש הפה, איבוד תיאבון ועוד. אולי בכלל בערב היציאה כדאי לשתות רק מרגריטה או וודקה בטעם סברס.

קינואה

קינואה היא בחירה נהדרת לאחר שתייה מופרזת, כיוון שהיא עשירה במינראלים כמו חלבון או מגנזיום. המגנזיום מסייע למניעת עייפות ואיבוד תיאבון, ואף עוזר לשמור על סדירות הלב וכן תאי העצבים והשרירים. מומלץ להכין ולבשלה מראש, בטרם היציאה, ולבלוסה בבוקר למחרת.

אספרגוס

ירקות, ובעיקר אספרגוס, עשירים בחומצות אמינו ובמינראלים המזרזים את המטבוליזם של הכוהל, ומסייעים להגן על תאי הגוף. ככל שהרעלנים המגיעים מכוהל יוצאים מגופכם, כך תרגישו יותר טוב. על כן, אספרגוס – לא משנה אם חי או מבושל, בהחלט מסייע להוציא נוזלים לא רצויים ולמגר רעלנים.

עגבניות

השתייה המופרזת עשויה להוביל למחסור בויטמינים, כיוון שהיא פוגעת ביכולתו של הגוף להטמיע את הויטמינים שאנו צריכים, ביניהם B ו-C, כמו גם מים. בעגבניות יש את כל המרכיבים הללו, ולאחר שאנו מתייבשים, הן מצליחות לאזן את הגוף במהרה.

כרוב כבוש

הכרוב שנעשה בתהליך תסיסה נושא בכמה תכונות יעילות למניעת חמרמורת, כיוון שהוא מקל על איזור הקיבה, מספק ויטמין C, אלקטרוליטים, נתרן ושאר אנזימים חיוניים. לא סתם הגרמנים אוכלים הרבה ממנו לצד השתייה המרובה, וביום למחרת מתעוררים מהשינה כאילו כלום.

מרק עוף

מרק סבתא הוא האוכל המנחם האידיאלי, בעיקר לאחר שהגוף התייבש. הוא מחזיר את הנתרן לגופנו, ומומלץ להוסיף לו ירקות, ועוף כמובן. הירקות מכילים ערכים תזונתיים חשובים המסייעים לטיפול בדלקות, השפעה שעשויה להתרחש לאחר חמרמורת. בעוף יש גם ציסטאין, אשר לא רק מסייע למנוע כאבי ראש, אלא מסייע לכבד לטפל ברעלנים.

תפוחים

תפוחים הם בחירה נהדרת לטיפול בחמרמורת, כיוון שהם עשירים בפרוקטוז, סוכר פירות המסייע לגוף לפרק כוהל, וגם נושאים בתכונות מניעת כאבי ראש.

1 Comment

  1. נורית מץ
    17 באפריל 2013 @ 11:51

    לאחר שנסיים לשלם לעיריה על הבמות עם רבע זמר בחצי אקורד ממילא נחטוף חמרמרת כל השנה….http://cafe.themarker.com/post/2891064/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן