Skip to content

כנס להדרכת הורים לילדים עם גמגום או הפרעה בשטף הדיבור

ביום שלישי הקרוב יתקיים כנס של אמב"י – ארגון מגמגמים בישראל, שידון בגמגום בילדים. בכנס יושק סרטון הדרכה מיוחד שהופק במיוחד להורים. כחמישה אחוזים מאוכלוסיית הילדים עוברים תקופה של גמגום. אצל רובם (75 אחוז) הגמגום נעלם כעבור חצי שנה או יותר. אצל אחוז אחד מקרב הילדים הגמגום אינו חולף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הורים רבים לילדים בגיל הרך מוצאים את עצמם בהתלבטות לא פשוטה: האם אותן חזרות על צלילים, הברות, מילים או משפטים בדיבורו של ילדם הן חלק טבעי מתהליך רכישת השפה או שמא תופעה זו חורגת מהנורמה ומדובר בתחילתו של גמגום? האם להמתין ולקוות שתופעה זו תחלוף מאליה או שאולי כדאי לפנות לגורם מקצועי לבירור נוסף?

ביום שלישי הקרוב יתקיים כנס של אמב"י – ארגון מגמגמים בישראל, שידון בגמגום בילדים. בכנס יושק סרטון הדרכה מיוחד, שהופק במיוחד להורים לילדים עם גמגום או הפרעות בשטף הדיבור. 

מהו גמגום?

גמגום היא הפרעה תקשורתית הפוגעת ביכולת לדבר באופן שוטף. הגמגום מופיע לרוב בגיל שנתיים עד ארבע שנים, אך יכול להופיע גם מאוחר יותר. כחמישה אחוזים מאוכלוסיית הילדים עוברים תקופה של גמגום. אצל רובם (75 אחוז) הגמגום נעלם כעבור חצי שנה או יותר. אצל אחוז אחד מקרב הילדים הגמגום אינו חולף, והופך לבעיה כרונית.

כאשר הגמגום נמשך לפחות שלוש שנים, קיים סיכוי נמוך שהוא יחלוף. לפיכך, הסיכוי לכך שילד בגיל בית הספר יפסיק לגמגם – נמוך. התדירות ומידת הקושי של הגמגום יכולים להשתנות באופן קיצוני בהתאם למצב בו הילד נמצא. למשל, יתכן מצב בו הילד לא יגמגם או שיגמגם מעט, כאשר הוא מדבר עם חברו הטוב, אך כאשר הוא מתבקש לדבר בכיתה, הוא יגמגם יותר.

עמרי ליפצין, מנכ"ל אמב"י (צילום מתוך הסרטון)
"ליצור תור מסודר בדיבור". עמרי ליפצין, מנכ"ל אמב"י (צילום מתוך הסרטון)

גמגום נוטה להשתנות גם על ציר הזמן ללא כל סיבה נראית לעין. לילד המגמגם יכולה להיות "תקופה קלה" במהלכה הוא יגמגם מעט, ו"תקופה קשה" בה הוא יגמגם יותר. תקופות כאלה יכולות להמשך שבועות או חודשים. מספר הבנים המגמגמים עולה על מספר הבנות המגמגמות, ביחס של 1:4 לערך.

גמגום כולל בדרך כלל תגובות שליליות המתעוררות אצל הילד המגמגם עקב חוסר השטף שלו: תחושת פחד וחרדה, מתח, אשמה, בושה. ילד מגמגם אולי יבחר להימנע מדיבור, מקשר-עין, או מהשתתפות במפגשים חברתיים. בכיתה הוא אולי יימנע מהשתתפות בשיחות או שיעדיף להגיד שאינו יודע את התשובה לשאלה שנשאל. לגמגום יכולה אם כן להיות השפעה בתחום הרגשי, החברתי, התקשורתי והלימודי של הילד, ובגיל בית הספר, הגמגום יכול להפוך למגבלה קשה עבורו. בגיל זה, בו חשוב לו יותר ויותר להיות כמו כולם ולהשתלב חברתית, הגמגום מהווה מכשול. בנוסף, רוב המטלות הלימודיות מבוססות על דיבור, אתגר לא פשוט עבור הילד המגמגם.

כנס הדרכה לילדים עם גמגום או הפרעות בשטף הדיבור יתקיים ביום שלישי 23 באפריל 2013, במכללה האקדמית הדסה ירושלים – אולם גוטסמן. הכנס יחל ב-18:00 בערב. הכנס ייפתח בדברים של ד"ר שרה מלכסון, ראש החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה, ושל ח"כ אילן גילאון,יו"ר השדולה למען אנשים עם מוגבלויות. 

בכנס יוצג סרטון ההדרכה שעוסק בחוסר שטף בדיבור (גמגום). זהו סרט ההסברה הראשון של אמב"י בבימויו של אמנון האס ובתמיכה של קרן פייזר/ציונות 2000. בכנס יוצגו מחקרים מהספרות על חשיבות התערבות בגיל הרך על ידי ד"ר כהתיה אדלמן, קלינאית תקשורת. לאחר מכן ייערך דיון ויעוץ להורים לילדים בגיל הרך בהנחיית איל פאר ועמרי ליפצין.

בכניסה תגבה העמותה דמי כניסה בסכום של 20 שקלים או תרומה. הכנס נערך בשיתוף עם החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה והמכון לאודיולוגיה והפרעות בתקשורת, המרכז הרפואי הדסה עין כרם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן