Skip to content

הסתיימה השביתה בחברות התעופה הישראליות

מגששים דרך לפתרון המשבר באמצעות מתן כיסוי ממשלתי מלא של הוצאות הביטחון בחברות התעופה הישראליות. התעשיינים ורש"ת מבקשות צו מניעה לסיום השביתה. הדיון אמור להתקיים ב-6 בערב. נשיאת בית הדין, נילי ארד, דרשה מנציגי עובדי חברות התעופה להגיש את תגובתם לעתירה עד 12 בצהריים בטרם יישמע הדיון. שר האוצר לפיד: צוותים מקצועיים במשרדי מחפשים פתרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עופר עיני. תשלום מלא של הוצאות הביטחון. (צילום: דן בר דוב)
עופר עיני. תשלום מלא של הוצאות הביטחון. (צילום: דן בר דוב)

ההסתדרות הודיעה הערב (שני) כי החלטת האוצר לממן 97.5% מהוצאות הביטחון, כפי שדרשה ההסתדרות בתחילת המשבר, מאפשרת לאלפי מפרנסים לנשום לרווחה ולחברות לקבל תנאי תחרות הוגנים בענף התעופה. "חבל שנדרשו יומיים של שביתה ופגיעה בציבור הרחב כדי להגיע לסיכום שאפשר היה לקבל כבר ביום שישי", נמסר מן ההסתדרות.

דובר רשות שדות התעופה מסר כי "לפני דקות אחדות התקבלה הודעה רשמית על ביטול השביתה המתוכננת מחר, וסיום שביתת החברות הישראליות. אנו ממליצים לציבור הנוסעים לבדוק את פרטי הטיסה הצפוייה שלהם ולהקדים להגיע לטרמינל 3 לאור הלחץ הצפוי בבידוק".

נמל התעופה בן גוריון מתאים עצמו ללוח הטיסות של החברות הישראליות כדי לשבצן במקביל עם הטיסות המתוכננות של החברות הבינלאומיות. צוותים מתוגברים בביטחון ובשירות לנוסע הוזעקו לנמל כדי להיערך להגעת כלל הנוסעים האמורים לצאת מישראל.

בהחלטת הממשלה אתמול הוחלט להעלות את השתתפות המדינה במימון הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות מ-70% ל-80% ולשלם 5 מיליון שקל כל שנה. מלשכתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני נרמז, כי הוא רואה בעניין זה את הפתרון למשבר ולכן הוא דורש שהמדינה תממן את מלוא העלות. גם בכירים בתעשיית התעופה והתיירות ראו בעניין זה את הנושא החשוב ביותר בבקשת חברות התעופה הישראליות ובראשן אל על, להשוואת תנאי התחרות מול החברות הזרות.

לפיד: שביתה מיותרת

שר האוצר לפיד. מציאות חדשה. (צילום: דן בר דוב)
שר האוצר לפיד. מציאות חדשה. (צילום: דן בר דוב)

״שמים פתוחים הם עובדה מוגמרת. זהו הסכם טוב ונכון לאזרחי ישראל, לכלכלה הישראלית ולתיירות הישראלית. יחד עם זאת, יש להתייחס לבעיות המיוחדות של החברות הישראליות, הנובעות בעיקר מצרכי האבטחה הייחודיים שיש להם, ואותן ניתן לפתור. הוריתי לצוותים המקצועיים במשרדי להביא לפתרון שיסייע לחברות התעופה הישראליות במציאות המתחדשת של השמים הפתוחים. השביתה הזו היתה מיותרת מתחילתה והיא מיותרת גם כעת", מסר הבוקר שר האוצר יאיר לפיד.

בקשה לצו מניעה

היום אמור היה בית הדין הארצי לעבודה לקיים בשעה 18:00 דיון בבקשת התאחדות התעשיינים להוציא צווי מניעה נגד עובדי חברה תעופה הישראליות ולמנוע את השבתת נתב"ג מחר. נשיאת בית הדין, נילי ארד, דרשה מנציגי עובדי חברות התעופה להגיש את תגובתם לעתירה עד 12 בצהריים בטרם ישמע הדיון. עקב סיום השביתה התייתר הדיון.

מועצת המנהלים של רשות שדות התעופה (רש"ת), בראשותו של עלי עובדיה ובהשתתפות המנכ"ל יעקב גנות קיימה הבוקר היוועצות בנושא החלטת ההסתדרות לצרף מחר את עובדי רש"ת לכמה שעות לשביתת חברות התעופה הישראליות ובשיבושים שיגרמו כתוצאה מהעיצומים האלה. בסיום הדיון החליטה הנהלת רש"ת להצטרף לבקשת צו המניעה של התאחדות התעשיינים ולהשתתף בדיון בבית הדין הארצי לעבודה הערב ב-18:00.

אושרו חריגים

ועדת החריגים של ההסתדרות אישרה אמש את טיסת אל על לניו יורק, כדי לאפשר ל-25 נערים מירוחם לטוס לארה"ב ולייצג את ישראל בתחרות רובוטיקה.

למעט שביתת חברות התעופה הישראליות, שגרמה  להן נזקים כבדים, לא נרשמו בנתב"ג אירועים חריגים. השביתה פגעה באלפי נוסעים, תיירים נתקעו בארץ וישראלים נתקעו בחו"ל ולא יכלו לשוב לארץ. הפסדים נגרמו לאלה שהזמינו מקומות לינה בחו"ל, הזמינו כלי רכב, נרשמו לשיט נהרות או אוניות קרוז ואף נרשמו לטיולים מקומיים.

שקדי תקף בחריפות

אליעזר שקדי. הממשלה קיבלה החלטה קשה
אליעזר שקדי. הממשלה קיבלה החלטה קשה

אמש תקף מנכ"ל אל על אליעזר שקדי את החלטת הממשלה לאשר את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. "ממשלת ישראל קיבלה היום החלטה קשה המונעת מהתעופה הישראלית יכולת תחרות הוגנת ושוויונית. אישור הסכם השמיים הפתוחים, במתכונת שהוצעה על ידי שר התחבורה ואושר בממשלה, יחליש את יכולתן של חברות התעופה הישראליות להתחרות באופן שוויוני והוגן בחברות התעופה הזרות. ממשלת ישראל לא הכירה בצורך לקיום תעופה ישראלית איתנה, אשר בשעת חירום תהווה הקשר האווירי לישראל וממנה. להחלטת הממשלה עלולות להיות השלכות כבדות משקל על העובדים והספקים בענף התעופה בישראל".

שקדי ציין, כי "הממשלה אף לא נתנה תשובות כלשהן לשאלות הנוקבות שנשאלו על ידי חברות התעופה, ובכלל זה הפערים המונעים תחרות אמיתית, ובמיוחד הוצאות הביטחון האדירות בהן נושאות חברות התעופה הישראליות בלבד". הוא הביע תקוותו כי "בימים הקרובים יהיה מי שיתעשת ויפעל לשינויים שיבטיחו תנאים שוויוניים לקיומה של התעופה בישראל". 

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן