Skip to content

שנת שיא, של כל הזמנים, בתלונות הציבור

מספר התלונות שהתקבלו בשנת 2012, בנציבות תלונות הציבור, היה כמעט כפול ממספרן בשנת 2005, אף שאוכלוסיית המדינה גדלה בשנים האמורות בכ-14% בלבד. בשנת 2012 לבדה חל גידול של 1.63% במספר התלונות, לעומת שנת 2011. ברשות השידור - 52% מהתלונות נמצאו מוצדקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנת 2012 הייתה שנת שיא בכל הזמנים, מבחינת תלונות הציבור: 15,123 תלונות הוגשו בשנה זו לנציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. זהו מספר שיא של תלונות שהתקבלו בשנה אחת מאז הוקמה הנציבות בשנת 1971. במשרד המבקר מציינים כי אחת הסיבות למגמת הגידול בשנים האחרונות היא פעילותן של הלשכות האזוריות לקבלת קהל של הנציבות. הלשכות, שנפתחו בשנים האחרונות ברחבי המדינה – בבאר שבע, בנצרת – נצרת עילית ובלוד – נועדו להגביר את נגישותה של הנציבות לאוכלוסיות מוחלשות המתגוררות ברובן בפריפריה.

מבקר המדינה מגיש את דו"ח נציב תלונות הציבור ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין וליו"ר ועדת הביקורת של הכנסת, אמנון כהן (צילום: דוברות הכנסת)
מבקר המדינה מגיש את דו"ח נציב תלונות הציבור ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין וליו"ר ועדת הביקורת של הכנסת, אמנון כהן (צילום: דוברות הכנסת)

מספר התלונות שהתקבלו בשנת 2012 היה כמעט כפול ממספרן בשנת 2005, אף שאוכלוסיית המדינה גדלה בשנים האמורות בכ-14% בלבד. בשנת 2012 לבדה חל גידול של 1.63% במספר התלונות, לעומת שנת 2011.

3,871 (25.6%) מהתלונות היו על משרדי ממשלה; 4,429 (29.3%) מהתלונות היו על מוסדות מדינה: המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, צה"ל, מערכת בתי המשפט, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות האכיפה והגבייה, מינהל מקרקעי ישראל ומוסדות אחרים; 3,642 (24.1%) מהתלונות היו על גופי שלטון מקומי: רשויות מקומיות – עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – ועדים מקומיים וגופים מוניציפליים אחרים, כגון ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה, איגודי ערים ותאגידי מים וביוב; 1,729 (11.4%) מהתלונות היו על גופים ציבוריים: חברות תשתית ותחבורה, מוסדות חינוך ומדע, קופות חולים ועוד ו-1,452 (9.6%) מהתלונות היו על גופים שהנציבות אינה מוסמכת לברר תלונות שהוגשו עליהם, כגון בנקים וחברות טלפון.

2,043 (27.2%) מסך 7,503 נושאי התלונות נמצאו כמוצדקות. למעשה שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות גדול יותר, שכן לא נכללו בספירה 2,456 נושאים שבירורם הופסק משום שהנושא בא על פתרונו.

משרדי הממשלה עומדים בראש הגופים, ששיעור התלונות המוצדקות עליהם  היה גדול מהממוצע. במשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים 45.2% מנושאי התלונות נמצאו מוצדקות; במשרד הביטחון – 42% מנושאי התלונות נמצאו מוצדקות; משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה – 38%; משרד האוצר – 34%; משרד החינוך – 32.4%.

ברשות השידור – 52% מהתלונות נמצאו מוצדקות; במשטרת ישראל – 38.4%; בצה"ל – 33.8%; במערכת בתי המשפט – 31.6% ובמינהל מקרקעי ישראל – 28.9%.

בעיריית לוד – 47.7% מהתלונות נמצאו מוצדקות; בעיריית ירושלים – 37.5%; במי שבע – תאגיד המים והביוב לבאר שבע – 27.4% ובעיריית חיפה – 27.4%.

 בחברת דואר ישראל בע"מ – נמצאו 48.4% מהתלונות כמוצדקות.

43 תלונות שהתקבלו בנציבות בשנת 2012 היו תלונות של חושפי מעשי שחיתות, מהן שתי תלונות של מבקרים פנימיים שטענו כי נפגעו בעקבות פעולות שביצעו במסגרת תפקידם. 5 מהתלונות שהוגשו נסבו על משרדי ממשלה, 4 מהן נסבו על מוסדות מדינה, 21 מהן נסבו על רשויות מקומיות וגופים מוניציפאליים אחרים, ו-12 מהן נסבו על חברות ממשלתיות וגופים ציבוריים אחרים. תלונה אחת הייתה על גוף לא נילון.

בשנת 2012 הסתיים הטיפול ב-60 תלונות. ב-26 תלונות הושלם הבירור, ולגבי 4 מהן נקבע כי התלונה מוצדקת; ב-24 תלונות אחרות הופסק הבירור במהלכו, משום שעניין התלונה בא על תיקונו – בין בעקבות התערבות הנציבות ובין מסיבות אחרות. ועוד 10 תלונות נדחו על הסף לאחר שנמצא כי הן אינן עומדות בתנאים שנקבעו בחוק בנוגע לבירור תלונות של חושפי שחיתות או בתנאים אחרים שנקבעו בחוק, או שהתברר כי התלונה הייתה על גוף שהנציבות אינה מוסמכת לברר תלונות עליו. במשך השנה נתן נציב תלונות הציבור שלושה צווים: צו הגנה אחד קבוע ושני צווים זמניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן