Skip to content

מפקד חיל האוויר: אסד התחמש ביכולות נ"מ מתקדמות

האלוף אמיר אשל אמר בכנס לביטחון הלאומי של מכון פישר כי "בשעת פקודה יוכל חיל האוויר להפעיל את כלל יכולותיו בתוך שעות, כדי להגיע להכרעה מהירה"/ שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר בכנס כי האיום הקונבנציונאלי ירד משמעותית - אך המצב עלול להתדרדר בפתאומיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, נשא היום (רביעי) דברים בכנס לביטחון הלאומי של מכון פישר והתייחס לסוגיית נשק ההגנה האווירית המתקדם בסוריה. "משטר אסד השקיע רבות כדי להשיג את יכולות ההגנה האווירית הטובות ביותר שיכול היה לקנות", אמר אשל, "מערכות כאלה הן לא רק איום אופרטיבי, הן גם מביאות לתחושת ביטחון שיכולה לגרום למדינות לעשות דברים שלא היו עושות אחרת. מדובר בנשק מדור שונה לחלוטין, שלא דומה למה שהיה בעבר. אך אין מערכת שאין לה פיתרון, השאלה היא רק מה המחיר“.

מפקד חיל האוויר הוסיף, כי "סוריה משתנה לנגד עינינו. אם מחר היא מתמוטטת – אנחנו עלולים מהר מאוד למצוא את הארסנל האדיר הזה מתפזר ומופנה כלפינו".

מפקד חיל האוויר, אלוף אשל (צילום: דו"צ)
מדובר בנשק מדור שונה לחלוטין. מפקד חיל האוויר, אלוף אשל (צילום: דו"צ)

האלוף אשל דיבר בכנס המתמקד במסקנות ממלחמת יום כיפור, ואמר כי ההכנה למלחמת הפתעה היא כיום "רלוונטית שבעתיים". לדבריו, "מלחמה בהפתעה יכולה להיוולד היום בהרבה מאוד תצורות. אירועים בודדים יכולים להסלים מהר מאוד ומחייבים אותנו להיות מוכנים בתוך שעות לפעול עד קצה הספקטרום, וכשאני אומר קצה הספקטרום – אני מתכוון להפעלת כלל היכולות של חיל האוויר“.

מח“א הדגיש כי ”אם במלחמת לבנון השנייה הפעלנו רק חלק קטן מהיכולות האלה, במלחמה הבאה נצטרך לתת מאה אחוז, כדי שהפעילות שלנו תהיה מהירה ועוצמתית מאוד“.

כמו כן, התייחס מח"א גם לשיתוף הפעולה עם כוחות היבשה ואמר כי "חיל האוויר צריך לפלס את הדרך לכוחות היבשה דרך הפצצות מאוד מאוד כבדות, שתגענה לקרקע ותהפוך את התמרון להרבה יותר קל ומהיר. עלינו להיות מרכיב מרכזי במהלך הקרקעי ואנחנו עוסקים בכך המון".

"המציאות עלולה להתהפך באחת". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
"המציאות עלולה להתהפך באחת". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר בכנס כי האיום הקונבנציונאלי ירד משמעותית – אך המצב עלול להתדרדר בפתאומיות. "הצבא הסורי שניסה להגיע לאיזון אסטרטגי מולנו עסוק עכשיו בלכלות את כוחותיו במלחמת ההישרדות של המשטר. אף על פי כן עשרות אלפי רקטות וטילים מאיימים עלינו", אמר יעלון. "המציאות עלולה להתהפך באחת, וצריך להיות ערוכים לזה. מנסים להכניס לאזור אמצעי לחימה שעלולים לפגוע בעליונות האווירית והימית שלנו, ונשק מדויק שיכול לפגוע במטרות בישראל. אנחנו נמצאים במגמה כזו, וצריך למנוע את זה בצורה אחראית ובשיקול דעת… צריך להיות ערוכים לכל התפתחות אבל אני לא רואה בצד השני מישהו שש אלי קרב כי הוא מבין מה המחיר הכבד שישלם אם יפתח מולנו חזית".

עוד אמר שר הביטחון: "גם אם אסד משדר לאחרונה ביטחון – אין לזה אחיזה במציאות. אסד הולך ומאבד את סוריה ולא שולט בסוריה רבתי מזמן. הוא לא מצליח להתגבר על זה לבד עם הצבא ומגייס את החיזבאללה, אבל הוא מפסיד בחלב ובחבלים אחרים, ברמת הגולן, בכורדיסטן יש אוטונומיה. יש תחושה שהוא על הסוס כי יש תמיכה רוסית – אבל הסיפור שם לא גמור, הוא יכול להיגמר פתאום או להימשך שנים כמלחמת אזרחים עקובה מדם".

על איראן אמר שר הביטחון: "האיום האיראני הוא האיום מספר 1 על יציבות האזור ואיום קונקרטי כלפינו. לאיראנים יש גיס לבנון, גיס סוריה, גיס דרום אמריקה ועוד – אלו גייסות של טרור. אצלנו ברור לחלוטין שהאפשרות שלאיראן תהיה יכולת גרעינית צבאית היא חלום בלהות לעולם. זה אכן עלה לסדר היום העולמי, אבל ההנהגה שם עוד לא משוכנעת שמנגד יש נחישות להתמודד עם זה עד הסוף. האיראנים למשל בטוחים שאנחנו תלויים באור ירוק של מעצמה. חיזבאללה נערך ליום פקודה כתשובה של איראן במידה ותותקף. כשזה קיים ללא מטרייה גרעינית צריך להבין מה יקרה אם תהיה כזו, ואנחנו נעשה הכול כדי שזה לא יקרה. אנחנו צריכים לקוות ולפעול שצדיקים מלאכתם תיעשה בידי אחרים, אבל להתכונן כאילו אם אין אני לי מי לי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן