Skip to content

האיחוד האירופי סולל דרך לחימוש המורדים בסוריה

הוחלט לבטל את האמברגו שהוטל על המורדים, אך אין בכך "החלטה מיידית" לשלוח נשק לחימוש המורדים, כך מסר שר החוץ הבריטי ויליאם הייג. סנטור מקיין האמריקני ביקר בסוריה ושוחח עם ראשי המורדים. טהרן מאיימת לפתוח חזית מול ישראל באמצעות החיזבאללה מרמת הגולן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיחוד האירופי החליט להסיר את אמברגו הנשק למורדים בסוריה. כך מסר הלילה (שלישי), שר החוץ הבריטי ויליאם הייג. לדבריו אין בכך "החלטה מיידית" של בריטניה לשלוח נשק לחימוש המורדים. כך מפרסם היום עיתון ה"מירור" הבריטי. בתוך כך הסכימו נציגי מדינות האיחוד להמשיך בשנה נוספת את הסנקציות הכלכליות שהוטלו על משטרו של אסד.

שר החוץ הבריטי וויליאם הייג
"אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים". שר החוץ הבריטי ויליאם הייג

בריטניה וצרפת לחצו בשנה האחרונה לאשר את חימוש המורדים ולבטל את אמברגו הנשק שהטיל האיחוד על המורדים. אמש מסר שר החוץ האוסטרי, מיכאל ספינדלאגר, כי חברות האיחוד האירופי שהתכנסו בבריסל לא הגיעו להסכמה בנושא הסרת אמברגו הנשק המוטל על סוריה והתמיכה במאבק המורדים במשטר אסד. עוד דווח כי צרפת ובריטניה תמכו במהלך, בעוד אוסטריה ומדינות נוספות התנגדו לחימוש המורדים.

"חשוב לנו להראות לאסד כי אנו מתכוונים למה שאנו אומרים ונעזור למורדים ולכן כדאי שיתייחס לשיחות השלום שיערכו בחודש הבא בז'נווה ברצינות", אמר שר החוץ ויליאם הייג לעיתון.

רוסיה מיהרה להכריז שההחלטה "תפגע ישירות" בסיכויי ועידת שלום בין-לאומית בז'נבה. שר החוץ שלה כינה את החלטת שרי החוץ של האיחוד הפגנת "מוסר כפול".

בתוך כך דווח כי הסנטור הרפובליקני, ג'ון מקיין, שהתמודד מול ברק אובמה לנשיאות בשנת 2008, ביקר לאחרונה למשך כמה שעות בסוריה וניפגש שם עם גנרל סאלם אידריס, מנהיג המורדים. הוא נכנס למדינה לאחר שחצה את הגבול עם טורקיה. לא דווח על פרטי השיחות בין השניים. דוברו של מקיין אישר את הפרטים. מקיין תומך בחימושם של המורדים והוא ככל הידוע האמריקני הבכיר ביותר שנכנס לסוריה מאז ראשית מלחמת האזרחים.

על פי דיווחי התקשורת בלבנון, הגיבה טהרן להחלטה  לחמש את המורדים ביצירת משוואה בה נאמר כי אם יימשכו משלוחי נשק למורדים, יפתח ארגון החיזבאללה מערכה נגד ישראל מתוך רמת הגולן. הסיבה לכך, על פי הפרסומים, היא בכך שטהרן סבורה שהמשטר הציוני בתל אביב עומד מאחורי חימוש המורדים בסוריה ותומך בלחימה מול בשאר אסד.

הטבח נמשך 

ובינתיים מתעצמת במדינה שפיכות הדמים: פעילי אופוזיציה אומרים שתיעדו בראשית החודש הרג של מאתיים אזרחים באל-באיאדה ובבניאס, שאליהן נכנסו החודש כוחות הממשלה והמיליציות התומכות בה. שתי העיירות נמצאות במערב סוריה, אזור שבו מתגוררים רוב התושבים העלאווים שבמדינה, והמורדים טוענים שהממשל מבצע בו טיהור אתני לקראת הקמת מדינה עלאווית. הממשלה הסורית תיארה את המעשה כהרגלה כתקיפת "טרוריסטים".

סיום האמברגו אינו מבשר על משלוח מידי של נשק למורדים, אלא מתפרש יותר כאיתות לנשיא אסד שהגיע זמן הסתלקותו מהזירה. אולם כפי שאפשר ללמוד מאירועי השנתיים האחרונות, רק לעובדות בשטח יש משמעות במלחמת האזרחים הסורית, בפרט שבשבועות האחרונים השיג צבא סוריה כמה הישגים טקטיים.

המורדים זקוקים בעיקר לטילי כתף נגד מטוסים וטנקים, והאמריקנים מתנגדים להעברת טילים נגד מטוסים, מחשש שאלה ייפלו בידי קיצונים אסלאמיים. מדינות האיחוד האירופי רשאיות עכשיו לקבוע כל אחת את מדיניותה בנוגע למשלוחי נשק למורדים בסוריה, אך הן הסכימו שלא "להתקדם בשלב זה במשלוחי הנשק".

שרי החוץ של האיחוד ידונו שוב בעמדתם לפני 1 באוגוסט, זאת לאור התפתחויות חדשות, לרבות יוזמת ארצות הברית ורוסיה לקיים ועידת שלום.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן