Skip to content

טילי נ"מ רוסיים מדגם S-300 "נמסרו כבר לסוריה"

כך לדברי הנשיא אסד לתחנת הטלוויזיה של החיזבאללה, אל-מנאר, ואילו אלפי אנשי חיזבאללה פולשים לסוריה. האלימות מתפשטת גם לעיראק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רוסיה התחייבה לשלוח את מערכת הנ"מ המשוכללת מדגם S-300, המסוגלת לכסות גם חלקים ממדינת ישראל, ולפגוע בטילי שיוט, בעקבות החלטת האיחוד האירופי מראשית השבוע – לא לחדש את אמברגו הנשק על סוריה. לפי הנשיא אסד לתחנת הטלוויזיה של החיזבאללה, אל-מנאר, הטילים כבר בסוריה.

משלוח הטילים מעורר חששות מהגברת המתח בין ישראל, שהודיעה שלא תשב בחיבוק ידיים בעקבות הצבת המערכת, לבין סוריה, שהודיעה שתגיב על כל תקיפה ישראלית נוספת בשטחה. לדברי גנרל סלים אידריס, יותר מ-7,000 לוחמי חיזבאללה משתתפים בקרבות על העיר האסטרטגית, קוסייר, סמוך לגבול סוריה לבנון.

משגרי S-300 - מסוגלים לכסות גם חלקים ממדינת ישראל (צילום: kremlin.ru ויקימדיה)
משגרי S-300 - מסוגלים לכסות גם חלקים ממדינת ישראל (צילום: kremlin.ru ויקימדיה)

שר החוץ של צרפת העריך את מספר לוחמי החיזבאללה בסוריה ב-3,000-4,000. ומחלקת המדינה האמריקנית דרשה שהם ייסוגו מיד. נוכחותם "מסוכנת מאוד" אמרת הדוברת, ג'ן פסאקי.

לדברי הנשיא אסד, כפי שצוטט היום בראיון שהעניק לטלוויזיית אל מנאר המשויכת לחזבאללה, משלוח ראשון של חלקי מערכת הטילים S-300 הרוסית כבר הגיעו לידי דמשק. הראיון המלא עם אסד, שהוקלט ונערך, ישודר הלילה באל מנאר. דברים אלו מפרסם היום העיתון הלבנוני, אל-אכבר, המביא ציטוטים מהראיון עצמו ולפיהם אמר אסד כי סוריה כבר קיבלה לידיה משלוח חלקים מהמערכת, שיתר חלקיה יגיעו בימים הבאים.

ואליד מועלם (צילום: רשת אל מנאר)
גודל התגובה כגודל התוקפנות.. מועלם (צילום: רשת אל מנאר)

במקביל מפרסמת רשת אל מנאר ראיון עם שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, שמתרה כי סוריה לא תאפשר לישראל לתקוף אותה פעם נוספת. "סוריה לא תאפשר לשום תוקפנות ישראלית להגיע בלי שנגיב והתגובה תהיה במידה של גודל התוקפנות ובאותו סוג נשק שבו נותקף", איים שר החוץ. מועלם הוסיף, כי נשיא סוריה, יישאר בתפקידו עד הבחירות הבאות ב-2014 וזה אומר "שהנשיא הסורי של הרפובליקה הערבית הסורית הוא בשאר אסד".

אתמול פורסם כי שר החוץ הרוסי אמר בראיון ל"טאס", סוכנות הידיעות הרוסית, כי רוסיה תכבד כול חוזה למכירת נשק עליו חתמה עם דמשק וכי הוא משוכנע כי מערכות הטילים לא יפלו לקבוצות חמושות והן יהוו גורם מייצב באזור. אתמול הגיב לדברים שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כי ישראל תדע להתמודד עם זה בזמן שתצטרך. רמז עבה לסורים ולרוסים כי ישראל לא תאפשר למערכות כאלו להגיע לידי אסד.

עוד מפרסם אל-אכבר, כי הנשיא הסורי אמר ש"החיזבאללה  וסוריה מצויות על אותו ציר", וטען כי הצבא הסורי בסיוע החיזבאללה נוחלים הישגים לא מבוטלים באל-קוסייר, המהווה לגבי המורדים ציר להעברת נשק ותחמושת לידיהם. לפי הדיווח אמר הנשיא הסורי, כי "ישנן קבוצות של לוחמי הארגון באזורי הגבול עם לבנון, אולם הצבא הסורי הוא מי שנלחם ומנהל את הקרבות נגד הכנופיות החמושות".

בראיון, כך נמסר, מגנה אסד את תפקידן של טורקיה, סעודיה וקטאר בתמיכה ובמימון של המורדים. לפי הדיווח, אסד טוען כי 100 אלף חמושים ממדינות ערב ומדינות זרות נכנסו לסוריה בתמיכתן של אותן מדינות. אסד גם אמר כי ישנה החלטה עקרונית להשתתף בוועידת "ז'נבה 2", אך הוא לא משוכנע שהוועידה תניב תוצאות חשובות.

שר החוץ מועלם הרחיב בעניין זה בראיון לאל-מנאר ואמר כי "סוריה תשתתף בשיחות השלום בלי לתבוע ולקבל תנאים מוקדמים". אתמול מסרה הטלוויזיה הממלכתית בסוריה, כי כוחותיו של אסד השתלטו על בסיס חיל אוויר ליד קוסייר. לדברי השדרנית שציטטה גורמים צבאיים: "בסיס דבעה נכבש אחרי שעות של לחימה". תחנת אל-מנאר הציגה אמש תמונות של טנקים של צבא סוריה המוצבים בבסיס חיל האוויר הסורי, וחיילים בהאנגרים של הבסיס.

אתמול גינתה סוכנות זכויות האדם של האו"ם בג'נבה את מתקפת הממשלה הסורית על קוסייר, שרבבות אזרחים לכודים בה, ואת השתתפות כוחות זרים בלחימה.

מאה ושישים הרוגים עד כה השבוע בעיראק

גל אלימות השוטף את המדינה מעורר חשש שעיראק מידרדרת שוב למאבק בין עדתי דומה לזה שכמעט פירק אותה בשנים 2006-2007. הבוקר התפוצצה מכונית ממולכדת בצפון מזרח בגדד, ארבעה אנשים נהרגו ושנים עשר נפצעו. מכונית אחרת התפוצצה במרכז הבירה, הרגה שני בני אדם ופצעה עשרה. שני שוטרים של משמר הגבול נהרגו במארב לאורך הדרך הראשית מעיראק לירדן. 

אתמול נרצחו בפיצוץ מכוניות תופת בבגדד לפחות עשרים ושמונה בני אדם, לרבות 16 שהשתתפו בטקס נישואין ברובע ג'יהאד הדרומי של העיר. רובע זה הוא אחד הראשונים שבו התחוללה אלימות בין שיעים לסונים, מיד אחרי הפלישה לעיראק ב-2003. רבים מתושבי השכונה הסונים קיבלו עלונים מאיימים מארגון שיעי חמוש שהורה להם להסתלק מהרובע.

שנים עשר בני אדם נהרגו ושלושים ואחד נפצעו בפיגוע כפול סמוך לשוק ברובע אבו-גאריב במערב בגדד.

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן