סוכנות ההגנה האירופית (European Defence Agency) וסוכנות החלל האירופית (European Space Agency) ניהלו לאחרונה סדרת הדגמות בספרד להוכחת יכולת שילוב כלי טייס בלתי מאוישים (כטב"מ) במרחב האווירי האזרחי.
במסגרת זו ביצע בהצלחה מטוס ללא טייס (מל"ט) מסוג "הרון" מתוצרת התעשייה האווירית (תע"א) את סדרת הבדיקות שהוגדרו בהדגמה.
המטרה: להרחיב שימוש בכטב"מים ליישומים אזרחיים
כטב"מים תופסים היום מקום מרכזי וחשוב בשדה הקרב הצבאי המודרני. המגמה העולמית היום היא להרחיב את השימוש במערכות אלו גם ליישומים אזרחיים (Dual Use) ולנצלם לטובת שימושים בחקלאות, ניטור והגנה סביבתיים, ניהול אמצעי חירום, תעבורה וכן להוות מטרה עסקית לכל דבר. בשל הסיבה הזו, מדינות רבות בעולם פועלות לרישוי ושילוב מל"טים במרחב האווירי האזרחי.
שיתוף פעולה
חברת אינדרה (Indra) הספרדית מרכזת את הפרויקט האירופי הנקרא DeSIRE (Demonstration of Satellites enabling the Insertion of RPAS in Europe ) ומנהלת קונסורציום של 5 חברות מצרפת, איטליה, לוקסמבורג, הולנד, גרמניה וספרד. זו לא הפעם הראשונה שתע"א חוברת לאינדרה: האחרונה מפעילה את מל"ט ה"סרצ'ר" מתוצרת התע"א כחלק מכוחות נאט"ו באפגניסטן. שתי החברות בצעו בעבר במשותף הדגמה מוצלחת של "הרון" בתצורה ימית באיים הקנאריים עבור Guardia Civil (המשמר האזרחי בספרד) וחיל אוויר בספרד.
דרישות שיהוו בסיס לרישוי
מטרת הניסויים הייתה לגבש בין היתר מערך דרישות שיהוו בסיס לרישוי, כשירות ובטיחות טיסה של מערכות כטב"מ ושילובם במרחב האווירי. הניסויים כללו שילוב תקשורת לוויינית באזורי טיסה אזרחיים וצבאיים.
ראוי לציין את ההדגמה הייחודית שבה כלי הטיס הבלתי מאויש טס מול מטוס מאויש במטרה לוודא את איתורם במרחב על ידי הבקרה האווירית, זיהויים והימנעות מהתנגשות.
כל הטיסות התבצעו מבסיס חיל האוויר הספרדי סאן חוויאר (San Javier) ובו מגדל פיקוח המנהל תעבורה צבאית ואזרחית גם יחד במהלכם השתלב ה"הרון" בתעבורה הקונבנציונאלית כאילו היה כלי טייס מאויש צבאי או אזרחי.