Skip to content

סימני הרוח: שלום לפרטיות וסוף לסודות

העולם סוער סביב העובדה כי ממשל ארצות הברית וממשלת בריטניה עוקבים אחרי אזרחים בעזרת חברות הטכנולוגיה. האם התגובה הציבורית מוצדקת, או שמא מדובר בשיעור שאנו מפספסים? ומה אפשר ללמוד ממיליארדר זקן ולא מסופק רגשית?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחד הדברים הראשונים הזכורים לי מספרי התקשור שקראתי בתחילת דרכי, היא ההתייחסות של הישות סת', שתיקשר דרך ג'יין רוברטס, על הרשת המחברת את כולנו. הוא אמר כי כל בני האדם מחוברים זה לזה ברשת אנרגטית, המעבירה ביננו את כל מה שאפשר לדעת אחד על השני. באופן טבעי, הסביר אז סת', אנו לא מודעים לרשת הזו, אך מי שמפתח את הרגישות שלו יכול להתחבר אליה.

סודות הופכים להיות קשים יותר ויותר לשמירה (באדיבות: David Castillo Dominici ,httpwww.freedigitalphotos.net)
סודות הופכים להיות קשים יותר ויותר לשמירה (באדיבות: David Castillo Dominici ,httpwww.freedigitalphotos.net)

התקשורים של סת' הסתיימו עם מותה של רוברטס, ב-1984, שנים לפני שרשת האינטרנט החלה להגשים באופן פיזי את הרשת האנרגטית עליה הוא דיבר. האינטרנט, כידוע לכולנו, מקרב בין האנושות, מאפשר דיאלוג חופשי ובדרך גם לוקח לנו במידה רבה את הפרטיות. מאז שקמו עלינו יוצרים כגון גוגל ופייסבוק, הדיון סביב אובדן הפרטיות הוירטואלית שלנו רק הולך וגדל, וכאשר גילו אזרחי ארצות הברית ובריטניה כי הממשלות שלהם משתמשות באותן חברות ממש כדי לרגל אחריהם, הסערה רק גברה.

להשתמש בכוח בחוכמה

חשוב לי לציין שאני שמח על הריגול אשר נחשף ועל הסערה שהוא מעורר. חשוב לשים גבול לכוח שיש לממשלות שלנו, העושות בו לרוב שימוש אשר אינו באמת פועל לטובת הציבור שעל שלומו הן מופקדות.

בחוץ כך בתוכנו: פעמים רבות אנו עושים לעצמנו דברים במטרה עקרונית לעזור, להיות עבור עצמנו, כאשר בפועל, הפעולות שלנו פוגעות בנו. על כך יעידו כל המכורים למתוק, לדוגמא, היודעים כי מה שהם אוהבים לאכול פוגע בהם בהרבה צורות. לכולנו יש כוח שאנו משתמשים בו, לא פעם באופן שאינו מכבד ואינו הוגן.

עם זאת, הסערה הזו החזירה אותי לידע שסת' העביר לעולמנו. אם בתוך תוכנו אנו כבר יודעים הכל על כולם – פרצים לא רציפים של טלפתיה, חלומות נבואיים ואינטואיציה מוקדמת מאשרים את זה – הרי שהצורך שלנו לשמור על הפרטיות שלנו הוא במקרה הטוב חסר תועלת.

מותם של הסודות

הסודיות עליה אנו נלחמים עוברת כבר מהעולם (באדיבות: (httpwww.freedigitalphotos.net)
הסודיות עליה אנו נלחמים עוברת כבר מהעולם (באדיבות: (httpwww.freedigitalphotos.net)

חשוב לזכור כי אנו חיים בעולם ההולך ומתקרב לעצמו, כלומר אנחנו כולנו אחד לשני. סודות הופכים להיות קשים יותר ויותר לשמירה, שכן האמת אינה יכולה להישמר מאחורי דלתיים סגורות – אחר ממאפייני העידן בו אנו חיים. האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט, עוזרים עד מאוד לשינוי הזה לקרות, שינוי המאפשר מהפכות במקומות שונים בעולם, ממדינות ערב, דרך ברזיל – ואולי, יום אחד, גם בישראל.

סודות הם עניין מסובך ומורכב; במקומות רבים עדיין רווחת האמונה כי כל זוג נשוי צריך את הסודות שלו. באותה הרוח, מראה של גוף סקסי בתחתונים נחשב בקרב אנשים רבים מפתה יותר מגוף עירום, ואלו רק שתי דוגמאות למקומם של סודות בחיים של כולנו. אנו אוהבים סודות באותה המידה שאנו נלחמים כדי לשמוע את האמת.

בבהלה העולמית סביב פרשיית הריגול נוכח גם הפחד שלנו מחשיפה של אמת, מחוסר היכולת לשמור על סודות. כולנו מבינים בתוך תוכנו עד כמה זה הופך קשה, ועוד יותר עמוק בפנים אנו יודעים – גם אם לא זוכרים – כי בתת המודע, כולנו יודעים הכול על כולנו.

במילים אחרות, הסודיות עליה אנו נלחמים עוברת כבר מהעולם. חשיפה וכנות הן דבר שאנו צריכים להתרגל אליו, בדרך זו או אחרת.

הכסף אף פעם לא מספיק

בסוף השבוע פורסם כי המיליארד בן ה-89, אנתוני מרשל, ייכנס לשלוש שנים לכלא, לאחר שגנב מאמו העשירה עוד יותר, כ-200 מיליון דולר, בכך שזייף את צוואתה בעודה חיה.

אפשר ואפילו קל לבוז לאדם עשיר אשר החמדנות שלו דורשת עוד ועוד, כך שהיא מעבירה אותו על דעתו וגורמת לו לגנוב כסף שהוא לא באמת צריך, ועוד מאמו חולת האלצהיימר.

עם זאת, החמדנות הזו קיימת בכולנו, גם אם אנו לא אנשים עשירים ו/או נמנים על מקבלי ההחלטות הכלכליות בעולם. חוסר סיפוק, הנובע מחוסר באהבה בתוכנו, קיים אצל מרבית האנשים. גדלנו להאמין כי הישגים חיצוניים ימלאו את החור בלב, ומרשל מוכיח כי בהתמכרות כמו בהתמכרות, אי אפשר לנוח על זרי הדפנה.

מרשל הוא תזכורת לכולנו כי תחושה של סיפוק פנימי אינה יכולה להתבסס על הישגים חומריים. כמו בהתמכרות למתוק כך בהתמכרות לכסף וכוח, זה אף פעם לא יספיק.

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן