Skip to content

תאוריית מזימה? שיפור פתאומי בחיי האזרחים במצרים

התורים לדלק נעלמו, הפסקות החשמל חדלו והמשטרה שבה לרחובות - האם מישהו חיבל בשלטון הנשיא מורסי? צווי מאסר הוצאו בפעם שנייה למנהיג תנועת האחים המוסלמים, מוחמד באדיה, ולבכירים אחרים במפלגה המסרבת להצטרף לממשלה הזמנית. למרות ההפיכה, ארה"ב תספק למצרים מטוסי F-16 מתקדמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מוחמד באדיה - הסית לאלימות?
מוחמד באדיה - הסית לאלימות?

משרד התובע הכללי במצרים הורה על מעצר מנהיג האחים המוסלמים, ה"מדריך" מוחמד באדיה, באשמת הסתה לאלימות מחוץ למפקדת משמר הרפובליקה, שם נהרגו 51 בני אדם בירי על תומכי האחים המוסלמים ביום שני.

וכתבי הניו יורק טיימס בקהיר מדווחים, שבעוד הרחובות רוחשים מחאה ושרי ממשלה נמלטים או שהם בכלא מאז סילוק הנשיא מורסי, החיים השתפרו משום מה לרבים ברחבי מצרים: התורים לדלק נעלמו, הפסקות החשמל חדלו והמשטרה שבה לרחובות. ה"נסים" שהתרחשו מצביעים לכאורה על כך, שהמוני העובדים שנשארו על מקומם אחרי סילוק הנשיא מוברק ב 2011 מילאו תפקיד מרכזי – מכוון או לא – בפגיעה ברמת החיים בימי הממשל האסלאמי של הנשיא מורסי.

האחים המוסלמים ותומכי הנשיא מורסי טוענים שהמהפך הפתאומי מוכיח כי יריביהם זממו להכשיל את מורסי. לא זו בלבד שהשוטרים נעלמו מהרחובות, אלא שמשרדי הממשלה האחראים לאספקת חשמל ודלק תפקדו באופן כה לקוי עד שתורים ארוכים השתרכו בתחנות דלק ומצרים הוכתה מכות חושך תכופות, שעוררו זעם ותסכול נרחבים.

"אלה היו הכנות להפיכה", טוען נאסר אל-פאראש, שהיה דובר משרד האספקה והסחר הפנימי בימי מורסי, "חוגים שונים במדינה, ממתקני האכסון עד למכליות המובילות דלק לתחנות, כולם נטלו חלק ביצירת המשבר".

מאחורי הקלעים, חברי הממסד הישן, מקורבי הנשיא מוברק ומפקדי הצבא, סייעו במימון, יעוץ וארגון. אלה היו נחושים להפיל את ההנהגה האסלאמית, לרבות נאגיב סאוויריס, מיליארדר ומבקר גלוי של האחים המוסלמים; טחני אל-גבאלי, שופטת בדימוס בבית המשפט החוקתי העליון ומקורבת למפקדי הצבא; ושאוקי אל-סעיד, יועץ משפטי לאחמד שאפיק, ראש הממשלה האחרון בימי מובארק, שהפסיד למורסי בבחירות לנשיאות.

אבל, לדברי הניו יורק טיימס, חזרת השוטרים לרחובות היא האות הבוטה ביותר לכך שהמוסדות הנאמנים למוברק לא תפקדו בכוונה בימי שלטון מורסי. במשך כל התקופה עשה מורסי מאמצים עילאיים לפייס את  המשטרה, אפילו בניגוד לדעת תומכיו. אך בעוד הפשע מתגבר ופקקי התנועה מתארכים, המשטרה סירבה להתפרש במדינה במלואה.

לפתע השתנה הכול. השוטרים חזרו לרחובות קהיר וכוחות הביטחון, השנואים מאז ומתמיד, הפעילו גז מדמיע ורובי ציד נגד המפגינים האסלאמיים בהתנגשויות שהתחוללו בשבוע שעבר. ומיד הם הפכו לגיבורי המתנגדים למורסי שהדביקו ברחבי העיר פוסטרים שבהם נראה שוטר מוקף ילדים מחייכים, והכיתוב: "הביטחון שלכם הוא המשימה שלנו, שלומכם יעדנו".

כאשר סולק מוברק אחרי שלושים שנות שלטון ב-2011, הביורוקרטיה הנאמנה לו נותרה רובה על מכונה. הטייקונים המצרים, גם הם מעמודי התווך של המשטר, שמרו על עושרם והשפעתם. נאגיב סאוויריס, אחד מעשירי מצרים ומהבולטים מאנשי המשטר הישן, סיפר אתמול, רביעי, שהוא תמך בארגון "תמרוד" שארגן את העצומה לסילוק מורסי. הוא אפשר להם להשתמש במשרדיו ובתשתית המפלגה שהקים, "המצרים החופשיים". רשת הטלוויזיה הפופולרית שלו עודדה את הציבור לחתום על העצומה כמו גם עיתונים עצמאיים שהוא שולט בחלקם. "תמרוד לא ידעו אפילו שזה הייתי אני!", הוא אמר, "איני מתבייש בכך".

ארה"ב - עסקים כרגיל
ארה"ב - עסקים כרגיל

הוא גם התנבא פומבית על כך שסילוק מורסי יחזק את כלכלת מצרים הכושלת, מאחר שהוא יביא למצרים סיוע בסך מיליארדי דולרים מהממלכות העשירות בנפט, החרדות שהתנועה האסלאמית תתפשט במדינותיהן. ואכן, עד אתמול נכנסו למצרים 12 מיליארד דולרים מערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וכוויית. "זה יאפשר לנו לעבור 12 חודשים בלי בעיות", אמר סאוויריס.

האם ארצות הברית שותפה למזימה?

וכדי לחזק את הדברים הודיעה ארצות הברית – המחויבת על פי חוק להפסיק את תמיכתה המסיבית בצבא מצרים אם יתברר שמורסי סולק בהפיכה צבאית – שתספק כמתוכנן לחיל האוויר המצרי ארבעה מטוסי F-16 מדגם מתקדם.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן