Skip to content

שופט בהאיטי: הרודן שרצח אלפים יועמד לדין באשמת מעשי שחיתות בלבד

שופט בהאיטי ממליץ להעמיד לדין את ז'אן קלוד דובאלייה באשמת שחיתות בלבד, ובבית דין בערכאה נמוכה, שיכול לגזור עליו חמש שנות מאסר לכל היותר. דובאלייה היה אחראי לרצח, לכליאה ולעינוי של אלפי מתנגדי משטר ב-15 שנות רודנותו בהאיטי, אך השופט קבע כי על פשעים אלה חל חוק ההתיישנות. בינתיים, שב הרודן המודח מגלות בצרפת והוא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שופט בהאיטי ממליץ להעמיד לדין את ז'אן קלוד דובאלייה באשמת שחיתות בלבד, ובבית דין בערכאה נמוכה, שיכול לגזור עליו חמש שנות מאסר לכל היותר. דובאלייה היה אחראי לרצח, לכליאה ולעינוי של אלפי מתנגדי משטר ב-15 שנות רודנותו בהאיטי, אך השופט קבע כי על פשעים אלה חל חוק ההתיישנות. בינתיים, שב הרודן המודח מגלות בצרפת והוא מבלה בחוף הים ובמסיבות

מאת גרשון גירון

הרודן מבלה בים. ז'אן-קלוד ("ביבי דוק") דובאלייה

שופט בבירת האיטי פורט או פרינס ממליץ להעמיד לדין את הרודן לשעבר של המדינה, ז'אן-קלוד דובאלייה ("בייבי דוק"), באשמות שחיתות – אך לא בגין הפרות זכויות אדם שנעשו בחמש עשרה שנות שלטונו הברוטאלי. כך מדווחת היום רשת הטלוויזיה "פוקס ניוז".

דובאלייה, יליד 1951, ירש את אביו, ד"ר פרנסואה דובאלייה ("פאפא דוק"), כנשיא האיטי, לאחר שהאב הלך לעולמו ב-1971, ושימש כנשיא האיטי עד הדחתו בהפיכה עממית ב-1986. אחרי עלייתו לשלטון הנהיג דובאלייה משטר אימים. אלפי תושבים בהאיטי עונו ונרצחו ומאות אלפים נמלטו ממולדתם. הוא קיים אורח חיים ראוותני,  ועשה הון עתק ממעורבותו בסחר סמים וממכירת חלקי גופות של בני ארצו. בתקופתו הפכה האיטי למדינה הענייה ביותר ביבשת אמריקה ולאחת העניות בעולם כולו.

השופט, קארב ז'אן, נימק את המלצתו בטיעון שעל הפרות זכויות אדם שהתחוללו בשנות שלטונו של דובאלייה חלים דיני ההתיישנות. הוא המליץ שתיק השחיתות יתנהל בפני בית משפט מיוחד הדן בעבירות קלות, ושבסמכותו לדון את הרודן לשעבר לחמש שנות מאסר לכל היותר. אלא שמחמת גילו ומצבו הבריאותי אפשר שדובלייה לא יכלא כלל.

סוכנות הידיעות "פרסנה לטינה" מוסרת שדובאלייה שב להאיטי מצרפת ב-16 בינואר לאחר 25 שנות גלות, והחלטת השופט ז'אן מאפשרת לו לחמוק מעשרים תביעות שהגישו נגדו קורבנות שלטונו הרודני. ארגוני זכויות אדם בהאיטי טוענים שהפרות זכויות האדם בתקופתו מהוות פשעים נגד האנושות, ועל פשעים אלה לא חל חוק ההתיישנות. מנגד, עורכי דינו של בייבי דוק מבטיחים לערער על ההחלטה כמות שהיא, משום שדובאלייה כבר עמד לדין על הברחת כספים בהאיטי, צרפת ושוויץ.

עם שובו הוטל על דובאלייה מעצר בית, אולם הוא הפר אותו ונראה בחוף הים, במסיבות בהופעות ג'אז ועוד.

הפסיקה, שרק תקציר ממנה פורסם לציבור, תובא עתה להחלטת התובע הכללי של המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן