Skip to content

מאות הרוגים בפינוי תומכי מורסי מרחובות קהיר

הצבא המצרי פתח הבוקר במבצע לטיהור הכיכרות והרחובות הגדושים באלפי תומכים של האחים המוסלמים. אחר צהריים הוכרז על מצב חירום במצרים. "צאו לרחוב והפסיקו את טבח הדמים", קראו דוברי האחים המוסלמים בעוד הצבא מזהיר את האזרחים ותובע לא לצאת לרחוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפחות 140 הרוגים הבוקר במהלך מבצע הטיהור של הצבא המצרי ברחובות קהיר ומתנהלת מלחמת גירסאות בין הצבא לאחים המוסלמים שטוענים לחמש מאות הרוגים. לפי משרד הבריאות המצרי נהרגו 149 אזרחים ו-1,400נפצעו. הצבא החל הבוקר לפנות את תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי, שהתנחלו ברחובות ובככרות מאז הודח מכיסאו בתחילת חודש יולי. כך מדווחת הבוקר רשת אל ג'אזירה. עוד נמסר כי תנועת הרכבות לקהיר נעצרה. מסוכנות הידיעות המצרית נמסר כי יש 200 עצורים.

הצבא התריע בשבוע שעבר על פינוי בכוח אם תומכי מורסי מהאחים המוסלמים לא יתפנו מרצון. למרות אזהרות הצבא קראו האחים המוסלמים לאנשיהם להישאר ברחובות ולהתנגד לפינוי. כיכר דעאוויה, שבה מרוכזים מאות מתומכי מורסי, התמלאה בעשן כבד, והצבא ירה פצצות גז מדמיע לעבר המפגינים שסירבו לנטוש את המקום. במסגד במקום התבצרו כחמישים פעילים של האחים המוסלמים. קודם לכך כרז הצבא לאזרחים להישאר הבוקר בבתיהם ולהימנע מלצאת לרחוב.

הצבא משתלט על הככרות בקהיר הבוקר (צילום: רשת אל ג'זירה)
הצבא משתלט על הככרות בקהיר הבוקר (צילום: רשת אל ג'זירה)

האחים המוסלמים פרסמו הבוקר הודעה בה קראו לאזרחים להתנגד לטבח שמבוצע באנשיהם. על פי פרסומי האחים המוסלמים נהרגו לפחות 500 בני אדם ואלפים נפצעו. "אני רואה עשן כבד שחור מיתמר מהכיכר", דיווח למגפון כתב סוכנות זרה.

"עצרו את הטבח", זעק ברדיו קהיר אדם מטעם האחים המוסלמים. "זהו ניסיון נואש לסיים את המצב", צייץ בטוויטר דובר האחים המוסלמים, ג'יאד אל חאדד, "ניסיון עקוב מדם לנסות למחוץ את כל האופוזיציה על ידי קבוצה צבאית".  מנהיגי האחים המוסלמים בכיכר רבעה אל-דעאוויה פרסמו קריאה לעם "לצאת ולגדוש את הרחובות ולמנוע את הטבח הזה".

לדברי כתבים זרים, צלפים שזהותם לא ידועה פתחו באש לעבר אנשי האחים המוסלמים ששהו בכיכר בשכונת נאסר. לטענת הכתבים הצלפים ממוקמים בגגות שעל מתקני צבא. הממשל המצרי פרסם כי 35 אזרחים נאסרו בשכונת נאסר אך לא דיווח על הרוגים. על פי דיווחי הטלוויזיה הממלכתית המצרית שני שוטרים נהרגו במהלך הפינוי.

בעוד הצבא קורא לטיהור "מבצע לפיזור מתפרעים", המפגינים טוענים שמדובר במרחץ דמים. המבצע החל בהפסקות חשמל יזומות על ידי הצבא, בעוד האחים המוסלמים מכינים בריקדות באזורי ההתכנסות. כתב רשת אל-ערבייה טען הבוקר, כי זהו מסע של הצבא לחיסול תנועת האחים המוסלמים, שבפעולותיה בחודש שחלף הוציאה עצמה מחוץ לחוק. רשת אל-נהאר שמצלמותיה כיסו את הכיכרות בקהיר, פרסמה בבוקר שכוחות הצבא הסירו את המצלמות ומנעו שידור חי של הנעשה.

השתלטות מוחלטת של הצבא על הכיכרות תהווה ניצחון למשטר החדש, שהבטיח להחזיר את הסדר למדינה. לפי הצבא, שתי הכיכרות, נהאדה ואל-דעאוויה, התמלאו בחודש האחרון בהרבה עבריינים ומבוקשים שנמלטו מהכלא. נמסר כי ככר נהאדה פונתה לחלוטין ואילו בככר אל דעאוויה מתבצרים פעילים של האחים במסגד במקום ומסרבים להתפנות. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן