Skip to content

כל כלי רכב שני בישראל נמצא בדרגת מיגון נמוכה

גיל כלי הרכב הממוצע בישראל הוא 8.4 ול-70% מכלי הרכב אין מערכת בקרת יציבות אשר תמנע התהפכות ואיבוד שליטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החל מה-1 באוגוסט 2013, יוענקו תמריצי מס לבעלי כלי רכב פרטיים שייובאו לארץ עם מערכות בטיחות, במטרה לעודד רכישה של כלי רכב בטיחותיים יותר. תמריצי המס יחולו על 10 מערכות בטיחות. יישום החוק מגיע באיחור של שנה, לאחר שמשרד התחבורה התחייב להעניק תמריצי מס עד סוף הרבעון השני, בשנת 2012.

בישראל ישנם כ-2.7 מיליון כלי רכב, כאשר בשנת 2012 נוספו כ-200 אלף כלי רכב חדשים. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל הוא 8.4 שנים.

בישראל ישנם כ-50 אלף כלי רכב מיושנים ומסוכנים, אשר מהווים 1.7% מסך כלי הרכב.

בתמונת מצב אביזרי בטיחות בישראל – כל כלי רכב שני נמצא בדרגת מיגון נמוכה בקטגוריה של כריות אוויר נכון לתחילת שנת 2013.

אחד מאביזרי הבטיחות היעילים ומצילי החיים הם כריות האוויר, אשר נפתחות בשעת תאונה ומגינות על הנוסעים. בישראל ישנם כ-1.6 מיליון כלי רכב, בעלי הגנה נמוכה בקטגוריה של כריות אוויר (פחות מארבע כריות אוויר) המהווים כ-55% מסך כלי הרכב. כלומר, כל רכב שני במדינת ישראל נמצא במיגון נמוך בקטגוריה של כריות אוויר.

בישראל ישנם כ-830 אלף כלי רכב המאובזרים במערכת בקרת יציבות (ESP) כלומר, 71% מכלי הרכב בישראל נוסעים ללא מערכת בקרת יציבות.

איך אפשר להציל עשרות אנשים ממות בכבישים מידי שנה ?

מחקר של פרופ' שלמה בכור ממכון המחקר "רן נאור" מהטכניון, מעריך כי ניתן להציל את חייהם של בני אדם רבים, לו יוכנסו אביזר בטיחות לכלי הרכב.
המחקר של פרופ' בכור, אשר מומן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדק חמש מערכות בטיחות :
• מערכת התראה על נהיגה במהירות גבוהה מהמותר (SA)
• מערכת קריאת מצוקה אלחוטית אוטומאטית (Ecall)
• מערכת התרעה על סטייה מנתיב (LDW)
• מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW)
• מערכת אשר מנטרת את נתוני הנסיעה והפקת מידע לניהול בטיחות (קופסא ירוקה)

המחקר בדק את שילוב המערכות במספר דרגות לכלי הרכב בישראל ( 50% מכלי הרכב, 80% מכלי הרכב ו-100% ), בשתי תחנות זמן – שנת 2015 ושנת 2020.

מהנתונים עולה, כי אם כל חמשת המערכות יורכבו על כלי הרכב, ניתן להציל את חייהם של בין 47-94 בני אדם מידי שנה. הנתונים משתנים בהתאם למידת השימוש במערכות בשוק הרכב. הכנסה מלאה של כל המערכות תביא לחסכון גדול יותר במספר הרוגים.

כדי לבחון את מודעות הציבור לאביזרי הבטיחות ברכב וטכנולוגיות הבטיחות ערכה עמותת "אור ירוק", סקר שנערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגפיה, בתחילת חודש מרץ, 2013. מהסקר עולה כי:
• 50% מהנשאלים טענו כי בטיחות הרכב, הוא הגורם החשוב ביותר בעת רכישת כלי רכב.
• במקום השני, 20% מהנשאלים השיבו כי מחיר כלי הרכב הוא הגורם החשוב להם בעת קניית כלי רכב.
• במקום השלישי 18% מהנשאלים השיבו כי צריכת הדלק היא הגורם המרכזי בעת הרכישה.

למרות שנושא הבטיחות נמצא בראש סדר העדיפויות בעת רכישת כלי רכב, הרי ש- 44% מהנהגים שנשאלו לא ידעו לענות כמה כוכבי ריסוק יש לרכב שברשותם. ו- 35% מהנשאלים כלל לא ידעו מהו המושג "כוכבי ריסוק".

בנוסף, למרות שהנהגים נותנים לבטיחות כלי הרכב חשיבות גבוהה, נכונותם של הנהגים לרכוש מערכות בטיחות, נמוכה יחסית. הסקר בדק שלוש מערכות הגנה לכלי הרכב – מערכת ESP המונעת איבוד שליטה והתהפכות; מערכת להתראת שמירת מרחק וסטייה מנתיב; וחיישני רוורס המתריעים בנסיעה לאחור, על קירבת מכשול לחלק האחורי של כלי הרכב.

38% מהנשאלים ענו כי הם כלל לא מעוניינים לרכוש מערכת המתריעה על שמירת מרחק וסטייה מנתיב. רק 7% ענו כי יש להם נכונות גבוהה מאד לרכישת המערכת. בנוסף 27% ציינו כי הם כלל לא מעוניינים לרכוש מערכת ESP בסכום חד פעמי של 1,600 שקל, ו- 25% ציינו כי הם כלל לא רוצים לרכוש חיישני רוורס.

עוד נמצא בסקר, כי 92% מהנשאלים מכירים את מערכת חיישני הרוורס, 77% מהנשאלים מכירים את המערכת המתריעה כאשר ישנה סטייה מנתיב הנסיעה ו-61% מכירים את מערכת ESP המונעת איבוד שליטה והתהפכות כלי הרכב.

1 Comment

  1. תמר
    29 באוגוסט 2013 @ 10:18

    לנו בינתיים יש רכב קצת יותר ישן אבל התקנו בו את המערכות להגנה ומניעת תאונות, בסך הכל נגיד ההתראות של איווקס עוזרות אם לא שמנו לב למרחק לרגע. זה חשוב לעודד אנשים למגן את הרכב שלהם, אנחנו נמצאים בו הרבה מהיום יום שלנו, לא תמיד שמים לב ואם זה יכול לעזור אז בעיני זה מבורך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן