Skip to content

הושלם מבצע "כנפי יונה" עם עליית הקבוצה האחרונה מאתיופיה

לצד הברכות שנשמעו עם סיום המבצע נשמעו גם קולות אחרים – ולא רק בקרב יוצאי אתיופיה. ח"כ דב ליפמן (יש עתיד): "ישנם מאות, אם לא אלפים – שהם בנות, בנים, אימהות, אבות, אחים ואחיות של אתיופים שכבר עלו ארצה - שעדיין נשארו מאחור. אנחנו לא נשאיר אותם מאחור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרק היסטורי בהבאת עולי אתיופיה לישראל הושלם היום (רביעי) עם הגעת קבוצת העולים האחרונה במסגרת מבצע 'כנפי יונה', בשתי טיסות מיוחדות שארגנה הסוכנות היהודית ועליהן כ- 450 עולים חדשים.

בשעות הבוקר נערכה פרידה מ-450 מהעולים במתחם שגרירות ישראל באדיס אבבה במעמד יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, השרה לקליטת העלייה, סופה לנדבר והשגרירה בלייניש זבדיה. מיד לאחר מכן המריאו העולים בשתי טיסות שכר שארגנה הסוכנות היהודית בסיוע קרן היסוד לטקס בנתב"ג שם נערך טקס בהשתתפות קרובי משפחתם של העולים, אישי ציבור ונציגי הסוכנות היהודית, המשרד לקליטת עליה, הקרן לידידות, הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, קרן היסוד ותורמים נוספים.

"סוגרים מעגל שנמשך כ-3000 שנה" (צילום: מושיק ברין)
"סוגרים מעגל שנמשך כ-3000 שנה" (צילום: מושיק ברין)

מבצע כנפי יונה יצא לדרך בנובמבר 2010 עם החלטת הממשלה על העלאת אלפי בני הפלשמורה אשר ממתינים לעליה בגונדר. המשימה הוטלה על הסוכנות היהודית שנקראה להכין את הזכאים לקראת העלייה לישראל ולהעלותם ארצה בהתאם לאישורים שיעניק משרד הפנים ועל המשרד לקליטת עליה שנקרא להיערך לקליטת העולים ברחבי הארץ. בסך הכול עלו ארצה בסיוע הסוכנות היהודית במהלך מבצע כנפי יונה כ- 7,000 עולים מאתיופיה, רובם בני הפלשמורה וכמה מאות מהם זכאי חוק השבות. במרכז הקהילתי שהפעילה הסוכנות היהודית בגונדר בסיוע תרומות של הקרן לידידות ושל הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה נערכו פעילויות בתחום העלייה, החינוך והרווחה כדי להכין את זכאי העלייה לקראת החיים בישראל. לאחר עלייתם ארצה, נקלטו העולים ב- 17 מרכזי קליטה ברחבי הארץ שמופעלים באחריות המשרד לקליטת עליה והסוכנות היהודית.

על כנפי היונה עם דגלוני ישראל (צילם: מוטי ברין)
על כנפי היונה עם דגלוני ישראל (צילם: מוטי ברין)

באירוע בנתב"ג נשא דברים יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, שאמר: "עם סיום מבצע כנפי יונה אנחנו סוגרים מעגל שנמשך כשלושת אלפים שנים". שרנסקי הודה לשותפים של הסוכנות היהודית ברחבי עולם ובישראל על תרומתם להבאת העולים ולקליטתם וציין כי מאז קום המדינה עלו כ-92 אלף עולים מאתיופיה. שרנסקי הוסיף כי הסוכנות היהודית תמשיך לסייע לעולים מאתיופיה בהתאם לזכאויות שיקבע משרד הפנים, כפי שהיא מסייעת לזכאי עליה במדינות אחרות בעולם.

השרה לקליטת עלייה, סופה לנדבר, אמרה: "שלוש שנים אחרי שהמלצתי לראש הממשלה לסיים את הסאגה, לסגור את המחנה בגונדר ולסיים את העלייה המאורגנת מאתיופיה, אני גאה לקחת חלק גם בסגירת המעגל ובסיום מבצע כנפי יונה. אני רוצה להודות לכל השותפים שלנו ולהבטיח שממשלת ישראל תעשה את כל הנדרש כדי לקלוט את העולים בצורה הטובה ביותר".

השר אורי אריאל שפעל רבות במהלך 20 השנים האחרונות למען העלייה מאתיופיה אמר: "אנו סוגרים היום גלות של 2500 שנה. אין עוד אף עם בעולם שדואג כמדינת ישראל לקליטת בני עמו. אין עוד ערבות הדדית כזאת בעולם, ואני נרגש להיות חלק מהשרשרת הזאת. אנו מחוייבים כעת לדאוג לקליטתם המהירה ולהשתלבותם בחברה הישראלית, תוך למידה מטעויות העבר ותוך רגישות למסורת בת מאות השנים של הקהילה. כשר הבינוי והשיכון בכוונתי לפעול על מנת שיוכלו להיקלט בצורה הטובה ביותר תוך מימוש זכאותם המיוחדת להלוואות ומענקים לרכישת דירה. זו חובתי כמו גם חובתה של הממשלה כולה".

אולם לצד הברכות נשמעו גם קולות אחרים – ולא רק בקרב יוצאי אתיופיה – שקראו להמשיך את העלאת בני הפלאש מורה לישראל. אחד מהם היה ח"כ דב ליפמן (יש עתיד) שאמר כי העלייה מאתיופיה לא הגיעה לסיומה. "ישנם מאות, אם לא אלפים – שהם בנות, בנים, אימהות, אבות, אחים ואחיות של אתיופים שכבר עלו ארצה – שעדיין נשארו מאחור", אמר. "אנחנו לא נשאיר אותם מאחור. ביקרתי בגונדר בשנה שעברה ונפגשתי איתם. ראיתי את הדמעות שלהם, שמעתי את הבכי שלהם, ושאבתי השראה מהתשוקה שלהם לעלות לארץ ולהתאחד עם יקיריהם. "אני קורא לממשלה ולסוכנות היהודית לשמור על כל השירותים שהמדינה מספקת בגונדר עד שיישמע ערעורו של כל בן משפחה, של חברי הקהילה שכבר עלו ארצה, בפני הוועדה המיוחדת שהוקמה על-ידי משרד הפנים. אני מתחייב שלא אפסיק עד שאדע שכל המשפחות אוחדו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על השלמת מבצע ׳כנפי יונה׳: ״אני גאה על כך שכראש ממשלה החל מכהונתי הראשונה אני מקיים את הצו הציוני והיהודי להעלאתם של אחינו ואחיותינו מאתיופיה. אני רואה בזאת חובה מוסרית״.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    29 באוגוסט 2013 @ 18:16

    אני טוען שמבצע העלת יהודי אתיופה לא הסתיים בא לחזק את הערכתי דווקא
    ח"כ שמעון סולומון (יש עתיד), בן העדה האתיופית, היה מעודד מעצם הגעת העולים ומסיום הסבל של המשפחות שהמתינו לעלות – אולם הביע מורת רוח מסיום המבצע. "לצד ההתרגשות והאושר, אין להתעלם מהעובדה כי מוסדות המדינה יוצאים היום בהצהרה חריגה ויוצאת דופן: 'מדינת ישראל סוגרת את מפעל העלייה באתיופיה'". לדבריו, מצב זה אינו מתקבל על הדעת, ויש להמשיך ולפעול לבחינת זכאות הקרובים שנשארו מאחור באמצעות ועדת ערר אשר תבחן יחידים וקבוצות. "זהו המעשה הנכון לעשות".
    אני[צדוק] טוען המבצע לא הסתיים כי רבים מאוד………… רוצים להגיע "לארץ המובטחת"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן