Skip to content

לעסקים הקטנים והבינוניים דרוש אשראי בריבית נמוכה

כך התברר בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים, שהתקיימה אתמול. ח"כ אראל מרגלית הכריז כי הוא מגבש קבוצה גדולה של עסקים קטנים ובינוניים שתפעל יחד מול הבנקים ותנהל מו"מ משותף לרכישת אשראי בריבית נמוכה. יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ, כינתה את העסקים הקטנים והבינוניים מנוע הצמיחה של המשק וציינה שבמקום לטפח אותם - שוחקים וחונקים אותם. ניר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-800 איש ובהם בכירי ממשל, ח"כים, מנכ"לים ואנשי עסקים הגיעו השתתפו אתמול בוועידה הרביעית לעסקים קטנים ובינוניים אותה ארגנה מידע כנסים, הכנס התקיים במרכז "אווניו" במתחם איירפורט סיטי ליד נתב"ג.

(מימין): סגן שר האוצר מיקי לוי, ח"כ שלי יחימוביץ, ח"כ אראל מרגלית ורו"ח אהוד רצאבי, בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים
(מימין): סגן שר האוצר מיקי לוי, ח"כ שלי יחימוביץ, ח"כ אראל מרגלית ורו"ח אהוד רצאבי, בוועידת העסקים הקטנים והבינוניים. צילום: ליאת מנדל

בישראל פועלים 450 אלף עסקים קטנים ובינוניים, המהווים 98.5% מכלל העסקים במשק ושאחראים ל־45% מהתל"ג. לכן הם חיוניים להתפתחות המשק הישראלי ותורמים ליצירת מקומות תעסוקה במגזרים שונים. רוב המשתתפים בכנס העריכו, כי לאור השינויים הממשלתיים והגזרות הכלכליות, קיימת סכנה ממשית לקיום עסקים אלה. מסיבה זו מטרת הוועידה היה לבחון את הנושא ולמצוא פתרונות מתאימים.

לשנות כללי המשחק במשק

ח"כ אראל מרגלית (העבודה), יו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים הכריז בכנס, כי הוא מגבש קבוצה גדולה של עסקים קטנים ובינוניים שתפעל יחד מול הבנקים ותנהל מו"מ משותף לרכישת אשראי בריבית נמוכה.

"אם העסקים הקטנים ינהלו מו"מ משותף מול הבנקים הם ישנו את כללי המשחק במשק ויהפכו את פירמידת האשראי בישראל על הראש. יש בישראל יותר מ-400 אלף עסקים קטנים ובינוניים שמסבסדים את החובות של אחוז אחד מהמשק. אני קורא לבעלי העסקים בישראל להפסיק להיות פראיירים של השיטה ולהצטרף אלי ויחד נפעיל לחץ ונוריד את הריבית", ציין ח"כ מרגלית.

אשראי נמוך – קשר ישיר לצמיחה

לדבריו, העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מהווים אומנם 99% מהמשק אבל מקבלים רק 25% מהאשראי ובריבית גבוהה של 8-11%. לעומתם, יש שכבה צרה של עסקים בישראל שנהנית מ 75% מהאשראי בבנקים ומקבלת אותו בריבית נמוכה של 4%. התוצאה היא ש 99% מהמשק מסבסדים את החברות הגדולות והאשראי שניתן להם בריבית נמוכה. "לגובה הריבית יש קשר ישיר לכמות האשראי שניתנת לעסקים קטנים, ולכמות האשראי הנמוכה יש קשר ישיר לצמיחה במשק. אנחנו נפעל לייצר תחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים ולהורדת הריבית", הדגיש ח"כ מרגלית.

להקצות רבע מהמכרזים הממשלתיים לעסקים הקטנים והבינוניים

גם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ', קראה לפעול למען העסקים הקטנים והבינוניים באופן שלפחות רבע מהמכרזים שמפרסמת המדינה ייועדו למגזר זה. היא גם ביקרה את אופן חלוקת הטבות המס לחברות הגדולות, ואמרה "קחו את 4 מיליארד השקלים שקיבלו ב-2010 ארבע החברות הגדולות במשק כהטבות מס, חלקו אותם ב-4,000 עסקים קטנים ובינוניים ותקבלו יצירת מקומות עבודה, צמיחה, מאבק אמיתי בריכוזיות וצמצום של פערים ויזמות".

באשר לשר האוצר יאיר לפיד אמרה יחימוביץ': "מסתבר שלפיד לא היה 'מוכרח' להעלות מסים… מלכתחילה לא היה צורך להטיל גזרות כה קשות על הציבור. אתם מנוע הצמיחה של המשק ושוב במקום לטפח אתכם – שוחקים וחונקים אתכם".

נוכחות אינטרנטית

ניר למפרט, מנכ"ל zap group דיבר על אחוז החשיפה וההימצאות של עסקים קטנים במרחב הדיגיטלי בישראל. מתמונת המצב שצייר למפרט מתברר, כי קיים פער גדול בין הביקוש של הצרכנים (הגולשים) בישראל לנוכחות אינטרנטית של עסקים, לבין מידת ההימצאות שלהם בזירה בפועל – דבר העלול להוביל להיעלמותם של אותם עסקים שלא ישכילו להדביק את הקצב. למפרט חשף גם, כי בקרוב תשיק zap group מערכת מתוחכמת, שתאפשר לבעלי העסקים הקטנים, בדומה לחברות הגדולות, לבקר ולשלוט בכל הפרמטרים של הנוכחות הדיגיטלית שלהם, ותהפוך את הימצאותם ההכרחית בזירת האון ליין, לפשוטה מבחינת ניהול.

"למרות שהעולם, התעשייה והמערכות בכל תחומי החיים עוברים כולם בקצב מסחרר אל הדיגיטל, בישראל תמונת המצב עדיין רחוקה מלהיות משביעת רצון", הדגיש למפרט. על פי נתוני zap group כ-85% מהעסקים הקטנים בישראל אינם מחזיקים אתר סלולארי (אפליקציה/ מותאם סלולאר), ואילו רק 16% מהמפרסמים מקדמים עצמם במדיות הסלולאריות. מנגד, כ-50% מהשימושים של צרכנים באתרי zap group (16 אתרים מתמחים)- שעומדים היום על מיליונים בחודש, התבצעו בשנת 2013 מהמובייל. "זהו נתון מדהים שאנו צופים שימשיך לצמוח עבור בחודשים הקרובים את רף 50%", הוסיף למפרט.

שוק הסחר הדיגיטלי בישראל

שוק זה מוערך במחזור של כמיליארד דולר בשנה, וכולל כמה תחומים בהם אחוז הפעילות האינטרנטית עומד על למעלה מ30% מתוך כלל פעילות המסחר המתבצעת בו (גאדג'טים, צעצועים, טלפונים ניידים, מוצרי ספורט, נופש ותיירות, כרטיסים להופעות ועוד). לפי התחזיות של מקינזי עד לשנת 2015 יגדל ההיקף פי 2 (!!) ויעמוד על כ-2 מיליארד דולר בשנה.

רו"ח וח"כ לשעבר אהוד רצאבי, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, אמר, כי "לרשויות המקומיות חלק לא מבוטל בקשיי ההישרדות מהם סובלים העסקים הקטנים, וצריך לשנות את זה".

לדבריו, "חשוב שהשינוי יקרה – ומהר. אם הרשויות המקומיות לא יקצו יותר משאבים לטובת העסקים ויבנו סביבם תשתית נכונה, זה רק עניין של זמן עד שהם יקרסו".

פרנסה למיליון וחצי איש

רצאבי ציין, כי "יש קרוב לחצי מיליון עסקים קטנים בישראל, והם מספקים פרנסה למיליון וחצי איש. אנחנו מדברים פה על מסה קריטית. העסקים הקטנים נאבקים על קיומם ולעתים תכופות השלטון המקומי רק מקשה עליהם. הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בחודש הבא מהוות הזדמנות מצוינת לשינוי סדרי עדיפויות ולחשבון נפש".

רצאבי הוסיף כי "הבעיה אינה רק ברשויות המקומיות אלא גם בממשלה, אשר מחמיצה את הפוטנציאל האדיר והלא ממומש של העסקים הקטנים. נדרש טיפול ממשלתי ממוקד בקשיי הקיום של העסקים הקטנים בין השאר על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה – אך הממשלה אינה פועלת בכיוון ובכך מטילה עננה שחורה על סיכויי ההישרדות של העסקים בטווח הארוך".

להקים קרן הלוואות לעסקים חדשים

יהודית רוזנברג צירט, סמנכ"ל קבוצת העסקים רוביקון, שנוסדה ע"י איש העסקים והיזם אמיר ברמלי ועוסקת בהשקעות, מימון ויזמות, קוראת למדינה להקים: "קרן הלוואות לעסקים חדשים כיוון שהם אלה שקשייהם לקבל מימון הם הגדולים ביותר ומרביתם אינם שורדים את שנותיהם הראשונות".

לדבריה, יש לשלב תהליך של ליווי ובקרה חיצוניים לעסק כחלק מתנאי מתן האשראי. "אלו תנאים הגיוניים הרבה יותר מהכבדה מיותרת של סעיפי חובה שמונעים מצרכני האשראי מלגשת לקרנות לקבלת הסיוע".

1 Comment

  1. עובד בזאפ גרופ
    13 בספטמבר 2013 @ 11:53

    מכיוון שהיום ערב יום הכיפורים וכמי שמכיר את זאפ גרופ מבפנים, יש לי וידוי קטן.
    אני מציע לכל בעל עסק קטן לחשוב כמה פעמים לפני שהוא מתחיל לשלם לזאפ גרופ עבור אחד משירותיה השונים.
    כמו עם חברות הסלולר, יבטיחו לכם הרים של הבטחות ולאחר כמה חודשים תגלו שאתם משלמים אלפי שקלים בחודש על כלום.
    במיוחד בקשר לדפי זהב, לא תקבלו כל תמורה לכספכם ולא משנה מה תעשו לא תצליחו להתנתק מהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן