Skip to content

פרס בהאג: צה"ל מחויב להגנה ולשלום תוך שמירה על הדין הבינ"ל

הנשיא קיים הבוקר מפגש יוצא דופן והיסטורי עם הרכב שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג, בראשות נשיא בית-הדין השופט פטר טומקה. עדכן את חבר השופטים במשא ומתן המתקדם מול הפלסטינים. טומקה: "מקווה שנזכה לארח את שתי המשלחות וכי ההסכם ייחתם כאן בארמון השלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס השוהה כעת בביקור רשמי בהולנד, קיים הבוקר מפגש יוצא דופן והיסטורי עם הרכב שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג, בראשות נשיא בית-הדין השופט פטר טומקה ועשרת שופטי בית המשפט. הנשיא פרס פתח את הפגישה בהצגת החשיבות שרואה מדינת ישראל בשמירת הדין הבינלאומי ובתפקידו של בית המשפט הבינלאומי לצדק בישוב סכסוכים בין מדינות בדרכי שלום ואת דרכי התמודדותה של מדינת ישראל מול איומי הטרור ומדינות הנותנות חסות לטרור.

בהקשר זה הדגיש הנשיא בפני השופטים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי: "מעל ראשם  של חיילי צה"ל מתנוסס המוסר והצדק כערך עליון – צה"ל מחויב להגנה ולשלום תוך שמירה על זכויות אדם ועל הדין הבינלאומי".

נשיא המדינה היום בפגישה עם נשיא בית-הדין ותשעה שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
נשיא המדינה היום בפגישה עם נשיא בית-הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

הנשיא עדכן את חבר השופטים במשא ומתן המתקדם מול הפלסטינים ואמר: "המשא ומתן מול הפלסטינים נפתח לפני זמן קצר, ואנו מקווים כי יישא פירות בהקדם עבור שני הצדדים אשר רוצים לחיות בביטחון ושלום. להשלמת התהליך מול הפלסטינים יש חשיבות עליונה. זה אולי הקונפליקט האחרון המשמעותי בינינו לבין העולם הערבי". הנשיא סיפר על ההתמודדות הקשה של אזרחי מדינת ישראל לאורך השנים תחת איומי הטרור, ועל חוויותיו הקשות בהתמודדות מול הטרור הגואה עת כיהן כראש ממשלה לאחר רצח רבין ואמר: "השלום גובה מחיר כבד מאוד, אך היה ונשאר משאת נפשם של אזרחי ישראל. עמדתי ברחובות עם אזרחי ישראל לאחר רצח רבין כשישראל הייתה תחת מתקפת טרור אכזרית, במהלכה אוטובוסים התפוצצו ברחובות וילדים נרצחו בקניונים. גם בשנים לאחר מכן, לאחר תהליך ההתנתקות הקשה והכואב שביצעה מדינת ישראל תוך ניתוק משפחות מבתיהם, נורו על אוכלוסייה חפה מפשע בישראל טילים. אימהות וילדים ישנו תקופה ארוכה במקלטים. למרות שישראל עברה שבע מלחמות, לא הפסקנו מעולם לשחר לשלום עם שכנינו. לא דחינו יום אחד של צדק ושמירה על הדין הבינלאומי". 

נשיא בית הדין הבינלאומי, השופט טומקה, הודה לנשיא המדינה ואמר: "זה כבוד גדול לארח אותך כאן בהיכל הצדק. היחסים עם ישראל חשובים לנו מאוד, ישראל תרמה רבות להתפתחות המשפט הבינלאומי. האו"ם אשר הביא להקמתה של מדינת ישראל הביא להגשמת חזונם של יהודים לדורותיהם לחיות במדינה משלהם, בהחלטתו להקים מדינה יהודית לצד מדינה ערבית".

השופט טומקה המשיך ואמר: "שלום יכול להתבסס רק על צדק ועל בסיס יציב. כשאנו פותרים סכסוכים בין מדינות אנחנו תמיד מדגישים כי הדרך הטובה ביותר הינה דרך משא ומתן. החובה במשא ומתן של שני הצדדים אינה רק להחל אותו אלא לרדוף ולחפש בכל דרך את ההתקדמות אשר תוביל להסכם בין הצדדים. אנו מאחלים לאזרחי מדינת ישראל שלום וצדק בסביבה בטוחה, ובשלום עם שכניכם, כדי שכולם באזור יוכלו להגשים את זכויותיהם. אנחנו מחזקים את ידי ישראל במשא ומתן מול הפלסטינים ואני תקווה כי נזכה לארח את שתי המשלחות וכי ההסכם ייחתם כאן בארמון השלום". 

במסיבת עיתונאים שערך הנשיא מיד בתום פגישתו עם שופטי בית הדין התייחס הנשיא פרס לנאום של נשיא איראן באו"ם ואמר: "נאום רוחאני היה נחמד, אך הוא מבוסס על מציאות של שקר במהלכה גם ברגעים אלו הצנטריפוגות באיראן ממשיכות לעבוד ולייצר אורניום מועשר לפצצה גרעינית, מורחבת תכנית הפיתוח של טילים ארוכי טווח הנושאים נשק גרעיני ומשמרות המהפכה ממשיכות לתת חסות לארגוני הטרור. אנו מקשיבים לנאומים מהאו"ם, אך הדרך היחידה לבחון את כוונותיה של איראן היא על פי המעשים ולא רק על פי המילים. סכנת הגרעין האיראני אינה בעיה ישראלית אלא של מרבית העולם שלא ירצה לראות מדינה אחת שמאיימת על כלל העולם בנשק גרעיני להשמדה המונית". 

יודגש כי בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג, שהוקם ב 1945, שוכן ב"ארמון השלום" ומציין מאה שנים להקמתו. שוכנים בו האקדמיה למשפט בינלאומי ובית הדין הבינלאומי הקבוע לבוררות. במהלך הביקור ליווה נשיא בית הדין הבינלאומי את נשיא המדינה אל אולם המשפט המרכזי, שם העניק הנשיא ספרי משפט עברי שיוצגו בבית הדין הבינלאומי בהאג לקהל הרחב. הנשיא העניק גם חנוכייה ישראלית מיוחדת המסמלת סובלנות ואחדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן