Skip to content

יעלון ביקר בפס הייצור של מטוס הקרב F-35

קסדת הטייסים של מטוס הקרב המשולב תהיה בלעדית של רוקוול קולינס ואלביט מערכות ארה"ב. מטוס הקרב המשולב עבר ציון דרך נוספת בפיתוחו לאחר שסיים יותר מ-10,000 שעות טיסה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול ביקר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בפס הייצור של מטוס הקרב המשולב העתידי F-35 במפעלי חברת לוקהיד מרטין בטקסס. בדיוק ביום הביקור הודיע המשרד לשיתוף התוכניות (JPO – Joint Program Office) של מטוס הקרב המשולב F-35 לחברת לוקהיד מרטין, כי הוחלט לעצור את פיתוח קסדת הטייסים החלופית לטייסי ה-F-35 ולהתרכז, באופן בלעדי, בפיתוח הקסדה של רוקוול קולינס ואלביט מערכות ארה"ב מהדור השני, שבה משתמשים כעת באימונים ובניסויים של ה-F-35. מדובר בחוזה של 45 מיליון דולר.

בתון מטוס הקרב F-35. טייס ניסוי של לוקהיד מרטין מסביר לשר הביטחון פרטים על מערכות המטוס
בתא הטייס של מטוס הקרב F-35. טייס ניסוי של לוקהיד מרטין מסביר לשר הביטחון פרטים על מערכות המטוס

F-35 – אבן פינה בבניין הכוח הישראלי

בביקור במפעל הייצור של ה-F-35 היה יעלון אורחה של נשיאת לוקהייד מרטין, מרילין האוסן. במשך הביקור קיבל שר הביטחון סקירות על החברה ועל התקדמות פרויקט F-35 מבכירי לוקהייד מרטין. שר הביטחון סייר בפס הייצור של המטוס וקיבל הסברים מפורטים על חלקיו השונים. שר הביטחון גם נפגש לשיחה עם נציגי חיל האוויר לפרויקט.

בעת הביקור אמר שר הביטחון: ״כמי שנהג לקפוץ כל כך הרבה פעמים לצניחות ממטוסי ההרקולס של לוקהייד מרטין, ואחרי יומיים של פגישות בארצות הברית, רציתי לראות את הדבר האמיתי. ה-F-35 הוא אבן פינה בבניין הכוח של חיל האוויר וצה״ל. זה אירוע משמעותי מבחינתנו. לצערי אנחנו מנוסים בפעילויות צבאיות כי אין לנו ברירה אלא להגן על עצמנו, ולכן אני חושב שאנחנו ברי מזל לבעלת ברית כמו ארצות הברית וליהנות מהיכולות של לוקהייד מרטין. אנחנו נהנים לאורך השנים מה-F-16, ואני חושב שיש עתיד גדול לחיל האוויר הישראלי עם היכולות הייחודיות  שה-F-35 עימו. אנחנו מצפים לקבל בקוצר רוח את המטוס הזה, שנבנה בזכות ידע ורוח ויעניק לחיל האוויר יכולות אדירות לפעולה. רכשנו טייסת ראשונה, ואנחנו מחכים למטוסים הראשונים שאמורים להגיע בשנת 2016. בתוכנית הרב שנתית אנחנו עוסקים ברכישת טייסת נוספת. אני מעודד מהביקור כאן, ומאמין שאנחנו בדרך הנכונה״.

גיבוש סיוע ביטחוני

הביקור של שר הביטחון בארה"ב נעשה בעת שארה"ב מגבשת, למרות בעיית התקציב הנוכחי והשבתת השירותים הפדראליים, הסכם סיוע ביטחוני חדש לישראל, במקום הסיוע הנוכחי שמבטיח לישראל סיוע בסך כ-3 מיליארד דולר בכל שנה עד אוקטובר 2017. ההסכם החדש אמור להיכנס לתוקף כאשר יסתיים ההסכם הנוכחי.

במסגרת הביקור הנוכחי נפגש יעלון נפגש בפנטגון עם מזכיר ההגנה האמריקני צ׳אק הייגל. בחצי השנה שחלפה זו הפגישה השלישית בין השניים. בפגישה הודה שר הביטחון למזכיר ההגנה על שיתוף הפעולה בין המדינות ובין הממסדים הביטחוניים של שתיהן.

סוריה ואיראן

השניים דנו בסוגיה הסורית ובסוגיה האיראנית. בסוגיה הסורית אמר שר הביטחון, כי ״בשאר אסד נתקל באיום צבאי אמין ועמד בפני הדילמה של המשך הישרדותו מול ויתור על הנשק הכימי, והחליט לוותר על הנשק הכימי. כמובן שיש צורך לעקוב אחר תהליך יישום פירוקה של סוריה מהנשק הכימי, כדי לוודא שההתפרקות היא מלאה״.

בסוגיה האיראנית אמר שר הביטחון, כי ״כל הקלה בסנקציות תביא לקריסתן. יש לא מעט גורמים אינטרסנטיים שישמחו להיכנס לפעילות עסקית מול האיראנים, באופן שיקל מאוד את הלחץ הכלכלי מצד אחד, ומצד שני יאפשר להם להמשיך להעשיר. את זה צריך למנוע. אסור ליפול למלכודת הזו, של להקל בסנקציות מסיבות של צעדים בוני אמון, לפני שמשיגים את התנאים שהוצבו בפני האיראנים״.

בתום הפגישה הפתיע שר הביטחון יעלון את מזכיר ההגנה הייגל, כשהעניק לו מתנה ליום הולדתו ה-67, שחל בסוף השבוע הקודם.

אבן דרך בפיתוח F-35

בינתיים ממשיך מטוס הקרב המשולב F-35 לייטניינג II בתוכנית ההבשלה שלו, לאחר שסיים בחודש ספטמבר יותר מ-10,000 שעות טיסה. יותר ממחצית שעות טיסה אלה התרחשו ב-11 החודשים שחלפו. עד חודש ספטמבר וכולל ה-F-35 טס 6,494 פעמים כשהוא צובר 10,077 שעות טיסה. אבן דרך חשובה זו בתוכנית הפיתוח מכפילה את יעילות בטיחות פעילות הטיסות של ה-F-35 שהושגה בשנה, בהשוואה ל-5,000 שעות טיסה שהושגו במשך שש שנים.

אבן הדרך הזו הושגה על ידי הפעלת מטוסים בבסיס חיל האוויר אגלין (Eglin) בפלורידה, ובבסיס האוויר של חיל הנחתים ביומהה אריזונה, שבהם השתתפו טייסים ואנשי תחזוקה באימונים במסגרת תוכנית מערכות הפיתוח וההדגמות (SDD – System Development and Demonstration), כאשר הניסויים התפעולים (OT – Operational Test ) בוצעו בבסיס אדוארדס בקליפורניה, בבסיס הצי בנהר פאוטאקט (Patuxent River) ובסיס ניליס (Nellis) בנאבדה.
בתוכנית ציון הדרך השתתפו כל שלושת הגרסאות של המטוס: F-35A להמראות ולנחיתות קונבנציונאליות (CTOL – Conventional Takeoff and Landing ), F-35B להמראות קצרות ולנחיתות אנכיות (CTOVL – Short Takeoff/Vertical Landing) ו-F-35C המיועד לפעול בנושאות מטוסים (CV – Carrier Variant ).

הדור החמישי

ה-F-35 לייטנינג II הוא הדור החמישי של מטוסי קרב, המשלב כושר חמקנות, מהירות וקלות תנועה בתמיכה של רשת תקשורת ומערכות חיישנים מתקדמות. שלושת הגרסאות של המטוס יחליפו את מטוסי F-16 ו-A-10 של חיל האוויר האמריקני, את מטוסי F/A-18 של חיל הים האמריקני ואת מטוס הארייר AV-8B של חיל הנחתים האמריקני ומגוון של מטוסים ב-10 מדינות נוספות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן