Skip to content

נתניהו דיבר איראן – יחימוביץ' דיברה "טבע"

בפתיחת מושב החורף של הכנסת המשיך נתניהו לדבר על האיום האיראני: "זו תהיה טעות היסטורית להרפות מן הלחץ על איראן עכשיו, רגע לפני שהסנקציות משיגות את מטרתן", אמר ראש הממשלה. שלי יחימוביץ', יו"ר האופוזיציה, תקפה את נתניהו וממשלתו על התנהלותם בפרשת "טבע". "הפיטורים של 800 העובדים בטבע הם פיגוע המוני, מעשה של קניבליזם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בנאומו, בפתיחת מושב החורף של הכנסת, כמעט לכל הנושאים – ובראשם, כמובן, איראן. רק לנושא אחד – הפיטורים הצפויים בתאגיד הענק "טבע" – לא התייחס אפילו במילה. כאילו הנושא הזה אינו מסעיר בימים האחרונים את כל המדינה.

"זו תהיה טעות היסטורית להרפות מן הלחץ על איראן עכשיו, רגע לפני שהסנקציות משיגות את מטרתן", אמר ראש הממשלה. "דווקא עכשיו אסור לוותר וצריך להמשיך בלחץ. צריך לזכור שלחץ בינלאומי הוא זה שהוביל לתמורה הפנימית באיראן, הוא שהביא את האיראנים למגמת ויתורים כלשהם, לשולחן המשא ומתן, והוא שיכול להביאם לוותר ויתור ממשי על תוכנית הגרעין הצבאית שלהם. 

הנשיא פרס מגיע למשכן הכנסת, לפתיחת מושב החורף (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
הנשיא פרס מגיע למשכן הכנסת, לפתיחת מושב החורף (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"בניגוד לתפיסה מקובלת, הקלה בלחץ לא תחזק מגמות התמתנות באיראן", אמר נתניהו. "ההיפך יקרה, היא תחזק דווקא את התפיסה הבלתי-מתפשרת של שליט איראן האמיתי, האייתולה חמינאי, ותיתפס כניצחון משמעותי שלו. אני חושב שרבים בעולם מבינים שנשק גרעיני בידי איראן מסוכן לא רק לישראל. איראן ממשיכה באין מפריע לפתח טילים בין-יבשתיים שמסוגלים לשאת ראשי חץ גרעיניים. הטילים האלה יכולים להגיע לכל חלקי המזרח התיכון, לאירופה, לארצות הברית, וגם לחלקים אחרים של העולם. האזור כולו יימצא בסכנה גדולה וכך גם שלום העולם. האיראנים מצהירים בגלוי שזאת כוונתם ולכן ישראל לא תאפשר לאיראן, שחרתה על דגלה את השמדתנו, להשיג נשק גרעיני.

"אני רוצה לשאול אתכם מה הייתה התגובה הבינלאומית, אילו סוריה הייתה מציעה להתפרק רק מ-20% מהנשק הכימי שלה, ולהשאיר בידיה את כל שאר היכולות? הרי זוהי בדיוק הצעתה של איראן", אמר נתניהו. "כשם שיש להבטיח שסוריה לא תוליך שולל את הקהילה הבינלאומית ותתפרק לחלוטין מהנשק הכימי שלה, כך אין להרשות שאיראן תמשיך בתוכנית הגרעין הצבאית שלה ותשאיר לעצמה יכולת פריצה לנשק גרעיני. נשק גרעיני איראני אינו מסכן רק את ישראל. אין ספק שנשק גרעיני של איראן יכוון קודם אלינו. ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

ראש הממשלה התייחס גם למו"מ עם הפלסטינים כשאמר: "ישראל מעוניינת בשלום אמת, יציב ובטוח – ולא בהסדר שיתפוגג מיד עם חתימתו. על שלום זה להיות מושתת על שני יסודות: ביטחון והכרה הדדית. מה כל כך מסובך להכיר בעובדה היסטורית שמדינת ישראל היא מדינת היהודים? מדוע הפלסטינים מתעקשים שלא להיענות לדרישה זו.  אנחנו עושים מאמצי אמת כדי להגיע לסיום הסכסוך. זה לא יהיה  קל אבל אני נחוש. לא אוותר על האינטרסים שלנו, אליהם צריך לשמור לנצח".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה את נתניהו בדיוק מקום שממנו ניסה להתחמק. "הפיטורים של 800 העובדים בטבע הם פיגוע המוני, מעשה של קניבליזם", אמרה. "מדובר בחברה ששילמה כמעט 0 אחוז מיסים למדינת ישראל וקיבלה הטבות של 12 מיליארד שקלים מהמדינה.  זו זירת גלדיאטורים אכזרית שבני אדם מוטחים אליה והקהל שואג בשמחה כשהם מועלים לקורבן. חיוכים ומחיאות כפיים על אבדן מטה לחמם של עובדים פשוטים שספק אם אי פעם ימצאו עבודה אחרת.

ראש הממשלה נתניהו מגיע עם רעייתו לפתיחת מושב החורף (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו מגיע עם רעייתו לפתיחת מושב החורף (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"אני קוראת לך ראש הממשלה: צא מכאן ותתקשר לג'רמי לוין, מנכ"ל טבע. תודיע לו שהוא לא מפטר אפילו עובד אחד בישראל מטבע. לא עובד קבלן, לא עובד ישיר. כלום. אף אחד. יש לך את כל הכלים שבעולם להעמיד אותו במקומו. ואל תתחיל לנהל איתו מו"מ", קראה שלי יחימוביץ'. "טבע היא לא מפעל על סף סגירה. טבע הרוויחה אשתקד רווח נקי של 4.7 מיליארד דולר – והם מפטרים 800 איש בישראל. הרווח הצפוי ב-2013 הוא בסביבות 5 מיליארד דולר. איך זה מתיישב עם איזושהי מציאות, כלכלית או מוסרית, ציונית? איך זה מתיישב עם העובדה שהמנכ"ל ג'רמי לוין מקבל שכר של 15 מיליון שקלים בשנה? ככה נראית תעשייה ישראלית טובה, מופלאה, תורמת ומפתחת כשהיא מאבדת מצפון וחזון. טבע נוסדה על כנפי חזון ישראלי. הודות לעובדים ישראלים. הודות לפיתוח מדעי במכון ויצמן. אני אומרת לכם, המייסד שלה, אלי הורוביץ, לא היה נותן שהדבר הזה יקרה.

"המדינה שילמה לטבע על כל עובד חדש 2,400,000 שקלים", אמרה יחימוביץ'. "זה נראה לכם נורמלי? בסכום שהוצא על עובד אחד בטבע היה אפשר להציל  50 עובדים בנגב טקסטיל בשדרות ולעשות בו עוד דברים רבים ומופלאים, רק בתעשייה ועסקים, ביזמות ויצירת מקומות עבודה וזה בלי לדבר על חינוך, רווחה או בריאות".

בנושא המדיני חזרה יחימוביץ' והבטיחה לראש הממשלה "רשת ביטחון למפנה של ממש בנושא המדיני ולא להעמדות פנים ולמשיכת זמן". היא תבעה מנתניהו להביא בפני הכנסת את ההתקדמות במו"מ ולנמק מדוע עד כה התקיימו 8 פגישות בלבד: "שלושה חודשים – ושמונה פגישות סך הכל? ככה מנהלים משא ומתן רציני? ובשמונה הפגישות האלה, מה עשיתם? דנתם בסוגיות הליבה? אם לא, אז על מה כן דיברתם?"

יחימוביץ' התייחסה גם לנושא הגרעין האיראני: "ההכרה העמוקה שגורלנו בידינו היא נכונה,  אבל אין משמעותה שתמיד אנחנו אלה שניצבים כמו אקדוחן בודד עם אקדח שלוף לקדם את פני הרעה ולירות במו ידינו בכל אויב פוטנציאלי. איראן לא מהווה סכנה לעצם קיומו של העם היהודי ולקיומו של המפעל הציוני. יש איום בטחוני, אסטרטגי,  צריך להיות ערוכים אליו, אנחנו סומכים על צה"ל – אבל למה האפוקליפסה הזאת? למה הפסימיות הזו? העתיד הוא לא רק נשורת גרעינית אלא טומן בחובו עתיד ותקווה. עם ישראל חי. לא נשקפת סכנה לגורלו ועתידו של העם היהודי. אנחנו לא בגלות, ולא בפרעות, ואנחנו חזקים משהיינו אי פעם".

 נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס בנאומו, לעתיד הצפוי עם פתיחת מושב החורף של הגוף המחוקק במדינת ישראל ואמר: "צפוי למדינה שלנו, שעוברת היום קשיים לא מעטים, עתיד מזהיר. עם הפערים החברתיים ועם הגירעונות שהצטברו. עלינו להטות אוזן קשבת לדאגות העם, לקשיים שנתקל בהם הדור הצעיר."

עוד התייחס הנשיא למשבר הכלכלי המאיים על ישראל והעולם, והתווה את הפתרון לו בפיתוח מדעי: "אנו חוששים היום, ובצדק, מגרעון תקציבי ובכל זאת אני מעיז לומר שגירעון חינוכי הוא מסוכן לא פחות. אנו חייבים להעניק לחינוך ולמדע יותר מאשר יתרון יחסי. וליצור זינוק מדעי. זינוק מדעי יביא גם השקעות חדשות. השנה למשל, החלו כבר השקעות רציניות מסין ונוספו להשקעות שלא פחתו מאירופה ומאמריקה. דבר זה גם יתרום לעליית רמת החיים."

לאחר מכן, בחר נשיא המדינה להתייחס למשא ומתן המתהווה עם הפלסטינים כשאמר: "כיהודים אנו אף מצווים לרדוף שלום ולא להמתין לניסים שיביאו אותו. השלום עם מצרים והשלום עם ירדן. המו"מ עם הפלסטינים הם לא רק אינטרס מדיני, בטחוני וכלכלי כאחד, אלא גם צו מוסרי עליון הטבוע במורשותינו. אני מברך בכל ליבי על חידוש השיחות עם הפלסטינים. השיחות מתנהלות, הרחק מאור הזרקורים. ומאפשרות מו"מ רציני כדי לממש את הפתרון של 'שתי מדינות לאום לשני העמים'."

"מו"מ אינו דבר קל. הוא נפתח במצב של היעדר אמון בין הצדדים. הוא מתנהל כאשר כל צד רואה ברעהו יריב, לא ידיד. אבל מו"מ לא נולד מאמון אלא נועד ליצור אמון. הוא לא מתחיל מקיום ידידות, עליו לפתח ידידות. אינני מציע ליטול סיכונים בעלמא, אך גם להחמיץ הזדמנות ולהזריק בעורקינו סקפטיות או ציניות. אני מודע לסכנות. ואני מכיר את הקשיים. שלום דורש ויתורים ואלה כואבים וקשים."

לבסוף התייחס הנשיא פרס לשאלת הגרעין האיראני ואמר: "איראן גרעינית היא סכנה לשלום העולם כולו. היא מערערת את יציבות האזור. היא מאיימת על שלומה של ישראל. מתק השפתיים של רוחאני הוא אכן עַרֶב לאוזניים שעייפו מצרימותיו של אחמדינג'ד. אבל על העולם לבחון את איראן על פי מעשיה ולא על פי הצהרותיה. כמאמר חז"ל: "מעשיך יְקָרְבוּהוּ ומעשיך יְרַחֲקוּהוּ ". המעשים חייבים להיות אמינים, שקופים, לא חלקיים ולא דחויים. תכליתם לפרק את היכולת האיראנית לייצר נשק גרעיני. להפסיק את בניית הטילים ארוכי הטווח שנועדו לשאת ראשי חץ גרעיניים עד לליבה של אירופה ואפילו עד החוף המזרחי של ארצות-הברית".

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר בנאומו כי ניהל שיחות עם הנהלת טבע והביע בפניהם את "חוסר הנחת העמוק" שלו מהפיטורים הצפויים. "קראתי להם לשקול את ההחלטה ולעשות כל מאמץ לפחות כדי להפחית את מספר המפוטרים", אמר לפיד. "הזכרתי להנהלת טבע שהיחסים שלהם עם מדינת ישראל הם דו-צדדיים. ממשלות העבר נתנו ל'טבע' ולחברות אחרות הטבות מס גדולות. דעתי אינה נוחה מההטבות האלה, ואילו הייתי אז שר האוצר כנראה שהיו נעשות החלטות אחרות. וצריך לציין", הוסף לפיד, "שאנחנו מנהלים היום – בהוראתי – משא ומתן קשה עם 'טבע' על נושא הרווחים הכלואים והטבות המס, אבל בכל מקרה ציינתי בפני ההנהלה שההטבות שניתנו מחייבות אותה להקשיב גם למה שיש לנו להגיד בנושא".

לדברי לפיד, המנכ"ל ג'רמי לוין הבטיח לו שאין עדיין שום החלטה על היקף הפיטורין בישראל. "בטבע העולמית עובדים כ-47,000 עובדים, שכעשרה אחוז מהם יפוטרו, אבל הפיטורים לא יהיו שווים בכל מדינה כך שאין שחר למספר שצויין פה מהבמה, של 800 מפוטרים – ואיש בהנהלת טבע לא יודע מאיפה הובאו הנתונים האלה. סיכום הביניים הוא שטבע לא תעשה צעדים חד-צדדים, אלא תחזיק בתמונה גם אותנו וגם את ההסתדרות ואנחנו נעקוב אחרי ההתפתחויות מקרוב ונעבוד ביחד עם כל הגורמים כדי להפחית את הפגיעה ולשמור על העובדים שהם אנשי מעמד הביניים הישראלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן