Skip to content

יעלון: השינוי בגישת איראן והנכונות למו"מ עם ארה"ב – משמעותי

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר עוד השר יעלון כי ישראל לא תאפשר מעבר של נשק איכותי מסוריה לידיים עוינות, בדגש על חיזבאללה. על מעבר כזה של נשק כימי אמר שר הביטחון כי עדיין לא היה ניסיון להעביר נשק מסוג זה לחיזבאללה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון משה יעלון אומר כי ישראל עוקבת אחר המצב בסוריה, כדי לא לאפשר מעבר של נשק כימי לידיים עוינות וכדי לא להפר את ריבונותנו בגולן. "כשזה קורה, אנו משמידים את הכלי היורה עלינו, ובמקרה האחרון זה היה תותח סורי".

השר יעלון היום בוועדת החוץ והביטחון (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
השר יעלון היום בוועדת החוץ והביטחון (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

השר יעלון, שדיבר בהופיעו בוועדת החוץ והביטחון, אמר בסוגייה האיראנית כי המשטר בטהראן אינו מתכוון לוותר על האופציה הגרעינית, והוא חותר לכך שתישאר בידיו יכולת העשרת אורניום. "זו דרך להונות את העולם, וזה לא קביל בעינינו". יעלון שב ואמר כי על ישראל להיות מוכנה להגן על עצמה בכוחות עצמה. ״בהסתכלות שלנו כעת על האתגרים שעומדים לפנינו, אין ספק שהאתגר האיראני נשאר מספר אחת. בהינתן ערוץ דיפלומטי שהתפתח לאחר הבחירות באיראן, הבענו באופן פומבי, גם ראש הממשלה וגם אני, את דאגתנו לנוכח האפשרות שמישהו יתפתה להתרשם ממתקפת נועם איראנית ולוותר למשטר. זה משטר שבעשרים השנים האחרונות למדנו איך הוא יודע לרמות, להונות ולהטעות את המערב, על אף החלטות מועצת ביטחון בפיקוח של הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית.

"עמדתנו בעניין היא מאוד בהירה, והובהרה גם לידידותינו", אמר שר הביטחון: "מה שאנחנו רואים כרגע באיראן, גם השינוי הפוליטי וגם השינוי בגישה והנכונות לנהל מו"מ עם ארה"ב, הוא שינוי משמעותי שנובע מהלחץ הכלכלי היעיל כנגד המשטר האיראני. זה הלחץ שהביא את המנהיג שמקבל החלטות, להגיע למסקנה שכדי לשרוד הוא נאלץ לדבר עם האמריקנים. הוא נאלץ בעצם לוותר כמה ויתורים בנושא פרויקט הגרעין. אבל הכוונה האיראנית היא לא לוותר על האופציה הגרעינית, הם חותרים לכך שתיוותר אצלם יכולת עצמאית להעשרה, דבר שמבחינתנו לא קביל, משום שזו הדרך למעשה להטעות ולהונות כפי שהם עשו בעבר.

״לכן עמדתנו היא שכדי להקל בסנקציות יש הכרח לדרוש מהאיראנים לוותר על יכולת העשרה עצמית, לוותר על היכולת הפלוטוגונית שהם פיתחו לאחרונה, ולוותר על כמות החומר שנצבר", אמר השר יעלון. "אם הם זקוקים לפרויקט אזרחי לצורך אנרגיה, למרות כל הנפט והגז שיש להם, אז המערב יספק להם את הצרכים. אם לצורכי מחקר, המערב יספק להם את החומרים הדרושים. אבל יכולת העשרה עצמית, בשום פנים ואופן לא".

השר יעלון הדגיש כי ישראל מצויה בערוצים פתוחים לא רק מול האמריקנים, אלא גם עם שאר המעצמות הנמצאות במו"מ עם האיראנים. "אנחנו מקווים שהערוץ הדיפלומטי, בשילוב הסנקציות, יביא לפתרון – אבל בסוף אנחנו צריכים להיות מוכנים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו כפי שאנחנו אומרים כל הזמן".

על המצב בסוריה אמר עוד השר יעלון כי ״עד עכשיו, לפחות, המשטר עומד בהתחייבויות שלו, אבל  המבחן יהיה בתוצאה בסוף: האם הוא ינסה להחביא, האם הוא ינסה להסתיר איזושהי יכולת כימית שתישאר בידיו. לשם כך", הדגיש השר, "אנחנו עוקבים אחרי העניין וממשיכים להקפיד לשמור על הקווים האדומים שלנו באשר לסוריה, לא לאפשר מעבר של נשק איכותי מסוריה לידיים עוינות, בדגש על חיזבאללה. לא לאפשר מעבר כזה של נשק כימי, שעדיין לא היה ניסיון אפילו להעביר. ובוודאי לא להפר את ריבונותנו ברמת הגולן. כאשר זה קורה כמו לאחרונה, אז יורים ומשמידים את הכלי היורה, במקרה האחרון תותח סורי".

על הזירה הפלסטינית אמר השר יעלון כי מערכת הביטחון עוקבת בדאגה אחר התגברות גל הטרור, ונערכת לְהסלמה. "בבסיסו של גל הפיגועים האחרון יש הסתה, אהדה ציבורית, וחוסר גינוי מצד ההנהגה הפלסטינית", אמר שר הביטחון. עם זה, הוא העריך שאין מדובר במנוע לאינתיפאדה שלישית.

בדיון הוצגו גם, ע"י שר הביטחון, פערי התקציבי המשמעותיים לצורך גיבוש תוכנית העבודה של צה"ל לשנת 2014 וההשלכות המבצעיות הנגזרות מפערים אלו. יו"ר הוועדה, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בתגובה כי בכוונתו להוציא מכתב ולזמן את ראש הממשלה ושר האוצר לדיון דחוף בוועדה בכדי להבהיר להם את הצורך הבהול לקבל החלטה בנושא התקציבי, דבר שיאפשר למערכת הביטחון להיערך כנדרש עם תוכנית עבודה סדורה.

באשר לוויכוח הארוך שמתנהל בין משרדי הממשלה השונים ובפרט משרד הביטחון והמשרד להגנת העורף באשר להגדרת חלוקת הסמכויות בין המשרדים בנושא הטיפול באירועים בעורף, הודיע יו"ר הוועדה כי בכוונתו לדרוש מהגורמים הרלוונטיים ובכלל זה ראש הממשלה לקבל החלטה ברורה ומהירה בנושא בשל  וחשש כי הימנעות מקבלת החלטה עלולה להוביל לכך שבמקרה של אירוע הדברים לא יטופלו באופן ראוי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן