Skip to content

ה-FDA אישר טכנולוגיה ראשונה מסוגה לטיפול בחולי לב קשים

הטיפול במכשיר הזעיר נועד לשפר את איכות חייהם של מטופלים הסובלים מדליפה במסתם הלב שאינם יכולים לעבור ניתוח. מסתם מיטראלי דולף גורם לזרימה לאחור של דם בלב ועלול להעלות את הסיכון לקצב לב לא סדיר, שבץ ואי ספיקת לב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת התרופות ומוצרי הבריאות אבוט הודיעה, כי המכשיר הראשון מסוגו המבוסס על טיפול בצנתר, מיטרה קליפ (MitraClip®), אושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (U.S. Food and Drug Administration – FDA) ויושק מיידית בארה"ב. הדבר יאפשר לרופאים להעניק טיפול פורץ דרך למטופלים הסובלים מאי ספיקה במסתם הלב המיטראלי (Mitral Regurgitation  – MR).

מכשיר המיטרקליפ אושר למטופלים עם דליפה מבנית סימפטומטית משמעותית במסתם הלב המיטראלי ונאסר עליהם לעבור ניתוח מסתם הלב המיטראלי בשל הסיכון הגבוה הכרוך בכך. דליפה מבנית במסתם הלב הנה סוג של דליפה במסתם הלב המיטראלי הנובעת מפגם אנטומי במסתם הלב המיטראלי. קיומו של סיכון גבוה מוערך על ידי צוות הלב על פי תיעוד של אחד או יותר מגורמי הסיכון לניתוח.

(צילום: יח"צ)
מכשיר המיטרה קליפ לתיקון המסתם המיטראלי (צילום: יח"צ)

דליפה במסתם הלב המיטראלי היא מחלה מגבילה, מתפתחת ומסכנת חיים. המסתם המיטראלי הדולף גורם לזרימה לאחור של דם בלב. מצב בריאותי זה עלול להעלות את הסיכון לקצב לב לא סדיר, שבץ ואי ספיקת לב, אשר עלולים להיות קטלניים ולהסתיים במוות. דליפה במסתם הלב המיטראלי היא מחלה נפוצה המשפיעה על למעלה מארבעה מיליון אמריקנים – כמעט אחד מכל עשרה אנשים מעל גיל 75 חולה במחלה. ניתוח פתוח במסתם הלב הוא הטיפול הסטנדרטי במחלה, אך רבים מהמטופלים נמצאים בסיכון גבוה מפני כל הליך פולשני שהוא. השימוש בתרופות מוגבל לטיפול תסמיני המחלה, אך אינו מונע את התפתחותה.

מכשיר המיטרקליפ מבית אבוט מתקן את המסתם ללא צורך בניתוח פולשני. המכשיר מועבר ללב דרך וריד הירך, כלי דם ברגל. מרגע שהושתל, הוא מאפשר ללב לשאוב דם באופן יעיל יותר ובכך הוא מקל על תסמיני המטופלים ומשפר את איכות חייהם.

מטופלים אשר טופלו במיטרקליפ מחלימים תוך זמן קצר לאחר אשפוז קצר של יומיים או שלושה בבית החולים.

ניסויים רבים, דוחות שהתפרסמו ורישומי מטופלים שטופלו באמצעות המכשיר מראים באופן עקבי פרופיל בטיחות גבוה, הפחתה בדליפת המסתם המיטראלי, שיפור בתסמינים, וירידה באשפוזים בגין אי ספיקת לב, אפילו בקרב המטופלים החולים והמוגבלים ביותר. למעלה מ-11,000 מטופלים ביותר מ-30 מדינות טופלו באמצעות מכשיר המיטרקליפ.

"מכשיר המיטרקליפ פורץ דרך בטיפול באי ספיקה חמורה של המסתם המיטראלי, מצב מתפתח ההולך ומחמיר ואשר גורם לעייפות קיצונית ולקוצר נשימה. בסופו של דבר, גם פעולות פשוטות הופכות לבלתי אפשריות בעוד שהסיכון עולה ללקות בשבץ, אי ספיקת לב ומוות", אומר ד"ר טד פלדמן (Ted Feldman, עמית בחברה לאנגיוגרפיה כלילית ומחזיק הקתדרה לצנתור במרכז הבריאות האוניברסיטאי נורת'שור באוונסטון, אילינוי, ארה"ב. "נתונים קליניים וניסיון מעשי בינלאומי החל משנת 2003 מראים באופן עקבי, כי מכשיר המיטרקליפ מאפשר טיפול בטוח ויעיל בחולים שאין באפשרותם לעבור ניתוח במסתם המיטראלי ומשפר משמעותית את איכות החיים לאורך זמן. המכשיר איפשר לרבים ממטופליי לעבור מריתוק למיטה לאורח חיים פעיל יותר זמן קצר לאחר הטיפול".

"אישור מכשיר המיטרקליפ על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני מציין אבן דרך חשובה בדרכה של חברת אבוט, בעודנו מקדמים טיפולים חדשניים המסייעים למטופלים לשפר את איכות חייהם", אמר צ'אק פולץ נשיא אבוט ואסקולאר בחברת אבוט. "אנו מצפים להפיכתה של טכנולוגיה זו לזמינה למרכזים מתמחים ברחבי ארה"ב אשר להם צוותים רב-תחומיים המנוסים בטיפול בחולים הסובלים ממחלה במסתם הלב. מודל זה מעודד דו-שיח בקרב תחומי התמחות רפואיים ומעניק למטופלים את תוצאות הטיפול הטובות ביותר האפשריות".

"כמנתחי לב, אנחנו רואים מטופלים בעלי דליפה חמורה במסתם הלב המיטראלי, אשר אנחנו יכולים לנתחם מהבחינה הטכנית אך הם חלשים מדי או חולים מדי מכדי לשרוד ניתוח במסתם הלב המיטראלי בסיכון סביר ועם איכות חיים סבירה", אמר ד"ר מייקל מאק, מנהל מחקר ותרופות לב וכלי דם ומנהל מחלקת ניתוח לב וכלי דם במערך הבריאות על שם ביילור בדאלאס. "בשיטת המיטרקליפ, צוותי לב יכולים עכשיו להציע לחולים שיטת טיפול פולשנית פחות, המבוססת על צנתר ואשר בכוחה לסייע למטופלים, שאינם יכולים לשרוד ניתוח, להשיב את איכות חייהם".

חברת אבוט ממשיכה לקיים ניסויים קליניים בטיפול במיטרקליפ בשני מחקרים, פורצי דרך  – COAPT בארה"ב ו- RESHAPE-HF באירופה – אשר מטרתם להעריך את השפעת הטיפול במיטרקליפ על התקדמות אי ספיקת הלב. מחקרים אלה צפויים להניב נתונים קליניים וכלכליים החשובים לגיבוש הנחיות לטיפול, התוויות מורחבות והחזרים. שני המחקרים נמצאים כעת בשלב רישום מטופלים.

אבוט ואסקולאר

אבוט ואסקולאר הנה מובילה עולמית בתחום של סטנטים משחררי תרופה. לאבוט ואסקולאר מוצרים מובילים בתעשייה הנמצאים כעת בפיתוח וסל מקיף של מוצרים מובילים לטיפול בלב וכלי הדם, לרבות מוצרים לטיפול במחלת לב כלילית, סגירת כלי דם, מחלות כלי דם ומחלת לב מבנית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן