Skip to content

קרי ינסה מחר לחלץ מהבוץ, את עגלת המו"מ עם הפלסטינים

ההערכה: מזכיר המדינה יפעיל לחץ על הצדדים שאם לא יגיעו בעצמם לסיכומים - תניח ארה"ב בתוך חודשיים תכנית אמריקנית על השולחן. השר אורי אריאל בשיחה עם חברי פרלמנט צרפתים: "הבנייה ביהודה ושומרון הייתה ידועה לאבו מאזן מראש. האמריקאים תיאמו את זה אתו, וכך גם המחאה שלו היא בעצם הצגה מתואמת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, נוחת הערב בישראל במאמץ להזיז את המו"מ בין ישראל לפלסטינים מקיפאונו. זאת, על רקע האשמות הדדיות בין ישראל לפלסטינים, כאשר כל צד מטיל את האחריות לקיפאון על משנהו. קרי גם הניח זר על האנדרטה לזכרו של יצחק רבין, בכיכר רבין בת"א, זמן קצר אחרי נחיתתו. הוא ייפגש מחר עם נשיא המדינה פרס ועם ראש הממשלה נתניהו וגם עם אבו מאזן ברמאללה.

קרי ונתניהו - יפעיל לחץ להזזת המו"מ התקוע (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
קרי ונתניהו - יפעיל לחץ להזזת המו"מ התקוע (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

בצד הישראלי מאשימים את הפלסטינים כי אינם עומדים בסיכומים שהושגו מראש, לפיהם ישראל תשחרר אסירים, אבל תמשיך את הבנייה בהתנחלויות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בראיון שנתן לערוץ הטלוויזיה I24 כי הפלסטינים "אינם יכולים אפילו לעמוד מאחורי ההסכמים שהשגנו לפיהם אנו משחררים אסירים – אבל ממשיכים לבנות בהתנחלויות". נתניהו המשיך ואמר: "כיצד אוכל לדעת שיקיימו את הנושאים הגדולים יותר שיחייבו אותם לעימותים גדולים עם דעת הקהל הפלסטינית? אם אתה רוצה להנהיג אתה צריך לעשות מהלכים קשים".

אבו מאזן, לעומת זאת, טוען כי הבנייה בהתנחלויות תביא לפיצוץ המו"מ. אבו מאזן קבל:  "בישראל קושרים את ההתנחלויות באסירים – והמשוואה הזאת תפוצץ את המצב. אין עדיין תוצאות במשא ומתן".

ההערכה היא כי מזכיר המדינה קרי צפוי להפעיל לחץ על הצדדים – תוך הבהרה כי אם לא יגיעו בעצמם לסיכומים, תניח ארה"ב בתוך חודשיים, תוכנית אמריקנית על השולחן, שבה יוצעו פתרונות בכל הנושאים השנויים במחלוקת.

לשר בינוי והשיכון, אורי אריאל, הייתה אתמול פרשנות מעניינת משלו על המצב. בביקורו בצרפת נפגש השר אריאל עם חברי פרלמנט צרפתיים והפתיע אותם כאשר קבע כי "הבניה ביהודה ושומרון הייתה ידועה לאבו מאזן מראש. האמריקאים תיאמו את זה איתו וכך גם המחאה שלו היא בעצם הצגה מתואמת". השר אריאל ציין כי בונים ביהודה ושומרון פחות משאר חלקי הארץ.

השר גלעד ארדן, חבר הקבינט המדיני בטחוני, התייחס בראיון לגלי צה"ל לדיווחים על מחלוקת פנימית בצוות הישראלי למשא ומתן עם הפלסטינים. "יש תיאום מלא בין השרה ציפי לבני לבין עורך דין מולכו", אמר. "ברמה התיאורטית יכולות להיות לפעמים אי-הסכמות. עורך-דין מולכו מייצג את ראש הממשלה ויכולות להיות עמדות שונות לשרה לבני. בהקשר הזה העמדה היא אחת ויחידה: ירושלים בירת ישראל תשאר מאוחדת על גבולותיה המוניציפליים".

גם שר האוצר יאיר לפיד אמר כי ירושלים לא תחולק. בראיון לקול-ישראל אמר לפיד כי סוגיית ירושלים אינה על השולחן במשא ומתן עם הפלסטינים. "ירושלים היא האתוס המכונן של מדינת ישראל, ואי אפשר לחלק אותה", אמר לפיד. "אם הפלסטינים רוצים מדינה עליהם לדעת שיש לזה מחיר ושהם לא יקבלו את מלוא רצונם".

לפיד אמר עוד לאסתי פרז, ביומן הצהריים של קול ישראל, כי הוא מאמין בפתרון של "שתי מדינות לשני עמים", ואמר כי חלוקת הארץ תכאב ויהיה פינוי גדול שיקרע אותנו לגזרים. בעניין זה הוסיף כי כאשר נגיע למצב של פינוי ישובים, רוב הסיכויים שנלך לבחירות או לפחות למשאל עם.

בפגישותיו של קרי בישראל צפויים לעלות גם הנושאים הקשורים לעצירת התוכנית הגרעינית-הצבאית של איראן. קרי מגיע לישראל כמה ימים בלבד לאחר שאמר כי ארה"ב לא תיכנע ל"טקטיקת ההפחדה" בנושא האיראני. קרי לא נקב מפורשות בשמה של ישראל – אך יש להניח שרוח הדברים  האלה תרחף בחדרי הדיונים בין קרי  לעמיתיו בישראל. ראש הממשלה, נתניהו, לא הסתיר בהתבטאויותיו האחרונות את חוסר שביעות רצונו מן העמדות שהציגו האמריקאים בנושא זה. גם הדברים שאמרה המשנה לשר החוץ של ארצות הברית, וונדי שרמן, הממונה על השיחות עם איראן סביב תכנית הגרעין – לא הרגיעו את נתניהו. להיפך, דבריה לערוץ 10, לפיהם ארצות הברית תפחית מעט מלחץ הסנקציות על איראן, למשך תקופה קצרה, בזמן שמנסים לקדם צעדי הבנה ראשוניים – רק הגבירו את הדאגה בסביבתו של נתניהו, שאינו מפסיק להתריע מהתמוטטות משטר הסנקציות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן