Skip to content

צל"ש ראש אמ"ן ליחידת הסוכנים הסמויים בצה"ל

אמש העניק ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, ציון לשבח ליחידת 504 העלומה, המתמחה בהפעלת סוכנים בשטח אויב. את הצל"ש העניק בגין פעולה סמויה "יוצאת דופן, אשר מבטאת יצירתיות, נועזות וחצית גבולות דמיון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי, העניק אתמול  (שלישי) ציון לשבח ליחידה 504, יחידת המודיעין המפעילה סוכנים בשטח אויב. הצל"ש הוענק "עבור פעולה ראשונית מסוגה, יוצאת דופן, אשר מבטאת יצירתיות, נועזות וחציית גבולות הדמיון".

הצל"ש מוענק למפקד היחידה (צילום: דו"צ)
הצל"ש מוענק למפקד היחידה (צילום: דו"צ)

ברור שפרטי הפעולה הסודית לא צוינו. כוכבי אמר כי "השינוי שביצעה היחידה בשנים האחרונות מאפשר התמודדות עם האתגרים המתפתחים הקיימים באזורנו. אירוע זה הוא ביטוי נוסף לעשייה החשאית פורצת הגבולות של אגף המודיעין". הצל"ש הוענק למפקד יחידת הסוכנים, אל"ם ק.

היחידה שפעלה בעומק האויב ומאחורי הקלעים בשנים האחרונות, בלטה מאוד בפעילותה בשנות ה-80, בהן פעל צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון. אז פעלה היחידה נגד ארגון "עאמל" ובהמשך נגד ארגון החיזבאללה. מבוכה לא פשוטה נגרמה ליחידה בפרשת מוסטפא דיראני, המחבל שנחטף על ידי ישראל בתקווה להביא למידע על הנווט שנעלם, רון ארד. דיראני טען שחוקר היחידה, שכונה "קפטן ג'ורג'", עינה אותו והשפילו מינית במהלך חקירותיו. דיראני שוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים בשנת 2004, בה הוחזרו לידי ישראל אל"מ מיל' אלחנן טננבאום וגופות שלושת החיילים שנחטפו על ידי החיזבאללה בגבול ישראל לבנון. דיראני תבע פיצויים מהמדינה בגין פרשה זו.

פעילות היחידה נותרת ברובה סמויה, אולם תרומתה להתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני צה"ל היא משמעותית. לפני חצי שנה אמר כוכבי, בעקבות התמורות המתחוללות בעולם הערבי, כי "ייתכן שבטווח הארוך רוחות השינוי ישאו הזדמנות ובשורה, אך בטווח הקצר גוברים הסיכונים ובחלק מהגזרות נטמנו זרעים לאיומים חדשים". כוכבי ציין כי "סוריה, המהווה דוגמה מטרידה ביותר, מושכת אליה אלפי פעילי ג'יהאד עולמי קיצוניים. מוסלמים מהאזור ומהעולם, המבססים את עצמם במדינה, לא רק כדי להפיל את אסד, אלא כדי לקדם את חזון מדינת ההלכה האסלאמית. לנגד עינינו".

האלוף הזהיר ש"הולך ומתפתח, על מפתן דלתנו, מרכז של ג'יהאד עולמי בהיקף נרחב, שעשוי להשפיע לא רק על סוריה ולא רק על גבולות מדינת ישראל, אלא על לבנון, ירדן, סיני – ועשוי להקרין על האזור כולו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן