Skip to content

מחריף הקרע: "אל תאמינו לישראלים", אמר קרי לסנאטורים

עוד ביטוי לשבר ביחסים עם ארה"ב: סקר שהזמינה רשת ב' מעלה ש-55% מן הנסקרים סבורים שישראל אינה יכולה לסמוך על ארצות הברית שתדאג לביטחונה במשא ומתן עם איראן בסוגיית הגרעין. רק 31% סבורים שישראל יכולה לסמוך על האמריקנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אל תאמינו לישראלים". כך צוטט מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, כאומר לסנאטורים – במהלך דיון סגור בסנאט האמריקני. מנגד מחריפות גם ההתבטאויות בצד הישראלי והעימות הדיפלומטי בין ישראל לארצות הברית על רקע הסכם הגרעין עם איראן הולך ומסלים.

על פי  הדיווחים, דבריו של קרי, בתדרוך המדיני הסגור שקיים בוועדת הבנקאות של הסנאט, היו לדברי הסנטור מארק קירק, "אנטי ישראליים". הסנטור הרפובליקני, בוב קורקר כינה את דברי קרי "מאכזבים". לדבריו, פנה מזכיר המדינה אל הרגש של המחוקקים כדי שיימנעו מהטלה של עיצומים נוספים על איראן תוך כדי המשא ומתן. קרי הזהיר כי החרפת העיצומים כדרישתה של ישראל תגרום לאובדן האמון ובסופו של דבר לעצירת המו"מ. קרי סירב לפי הדיווחים להתייחס לטענות הביקורת הישראלית ואחד העוזרים בסנאט, טען כי "בכל פעם שמישהו ניסה לשאול מה יאמרו הישראלים, היסה אותו קרי".

צילום מימים טובים יותר. "אל תאמינו לישראלים". ג'ון קרי (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
צילום מימים טובים יותר. "אל תאמינו לישראלים". ג'ון קרי (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

בינתיים מרכזת ישראל מאמץ רב להסביר את עמדתה. בין השאר מופץ לאחרונה סרטון שכותרתו "דקה אחת לפני שהעולם עושה שגיאה מסוכנת". במקביל הגבירה ישראל את מאמציה בעיקר בגבעת הקפיטול. לצורך זה "גוייס" גם יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט – שנמצא בוושינגטון ומקיים מרתון פגישות עם תומכי ישראל בימין האמריקני, בתיווכו של השגריר בארה"ב רון דרמר.  בנט יצא לכמה ימים בוושינגטון ובניו-יורק לסדרת פגישות עם ראשי הקונגרס, ראשי הסנאט, ארגונים יהודים, וכן סדרת ראיונות בתקשורת האמריקאית: CNN, וושינגטון פוסט, צ׳ארלי רוז ועוד.

נפתלי בנט. מסביר את עמדת ישראל בקונגרס. (צילום: ענבל כהן חמו)
נפתלי בנט. מסביר את עמדת ישראל בקונגרס. (צילום: ענבל כהן חמו)

בדברים שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, טרם צאתו, אמר בנט: "המטרה העיקרית: להביא בפניהם את העובדות האמיתיות בעניין איראן. הימים הקרובים הם מכריעים לעתיד ישראל והאזור ולביטחון העולם כולו. מטרות משנה: חיזוק הקשר עם יהדות ארה״ב, העמקת הקשרים הכלכליים המיוחדים בין המדינות והמשך מאמצים למען שחרורו של יונתן פולארד, הנכנס עכשיו לשנתו ה-29 בכלא האמריקאי".

בנט הוסיף וכתב: "חייתי בניו-יורק בשנים 2000-2004 בעת שניהלתי את חברת סאיוטה, והכרתי לעומק את מערכת הערכים האמריקאית. גם אם יש מחלוקות, ארה״ב היא בעלת בריתנו החזקה ביותר והטובה ביותר עלי אדמות, ועלינו להמשיך לטפח את הקשר האסטרטגי הזה. מצד שני, החיים של הילדים שלנו קודמים לכל, גם כשצריך להתעמת בשביל זה עם חברים".

מתוך סרטון הסברה ישראלי המופץ ברשת: "הסכם רע ומסוכן"
מתוך סרטון הסברה ישראלי המופץ ברשת: "הסכם רע ומסוכן"

אחת מנקודות המחלוקת שעלו על פני השטח היו סביב דברים שאמר אתמול שר המודיעין, יובל שטייניץ, בשיחה עם כתבים זרים. השר שטייניץ טען כי ההסכם המתגבש עם איראן, שבמסגרתו צפויות המעצמות להקל בסנקציות על המשטר בטהראן, עשוי לשלשל לקופת הרפובליקה האיסלאמית עד 40 מיליארד דולרים, שהם כ-40% מהנזק הכלכלי שנגרם למדינה בעקבות העיצומים. "הנזק של כל הסנקציות, להערכתנו, יהיה בין 20 ל-40 מיליארד דולרים", טען שטייניץ. "זה אומנם לא כל הסנקציות. זה לא הסנקציות על ייצוא נפט ועל הבנקים, אך זה משמעותי מאוד. זו הקלה משמעותית מאוד עבור האיראנים".

בתגובה על כך מתח הסטייט דיפרטמנט ביקורת גלויה על הערכתו של השר שטייניץ. דוברת המשרד אמרה כי הערכותיו של שטייניץ "אינן מדוייקות, מוגזמות ואינן מבוססות על המציאות".

השר לעניני מודיעין יובל שטייניץ, הסביר בצהריים כי אין הבדל גדול בין ההערכות של ישראל ושל ארצות הברית בעניין ההשפעה הכלכלית של ההקלה המתוכננת בעיצומים על איראן, משום שהערכות של וושינגטון הן לחצי שנה ואילו של ירושלים הן לשנה. במשדר בחצי היום ברשת ב' אמר שטייניץ לאסתי פרז כי הקשרים בין ישראל לארצות הברית טובים מאוד, על אף הוויכוח הנוקב, והוסיף שיש לו אמון מלא בכוונות הטובות של הנשיא אובמה וממשלו. שטייניץ הזהיר כי הסכם גרוע שלא פותר את הבעיה עלול להוביל בסופו של דבר לשימוש באמצעים אחרים.

מתוך סרטון ההסברה הישראלי: צנטריפוגות וכור פלוטוניום לאנרגיה לצרכים אזרחיים?
מתוך סרטון ההסברה הישראלי: צנטריפוגות וכור פלוטוניום לאנרגיה לצרכים אזרחיים?

לעומתו מתח ח"כ עמרם מצנע (התנועה) ביקורת על התנהלות ישראל בנושא האיראני ואמר כי את הדיאלוג עם ארה"ב יש לנהל בחדרי חדרים. בעניין ההסכם עם האיראנים אמר מצנע כי הוא לא יהיה טוב כפי שאנו רוצים ולא יהיה רע כפי שאנו מתנבאים.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון הגיבה על ההחרפה בעוצמת העימות: "אנחנו מודאגים מההתדרדרות ביחסים בין ישראל לארה"ב, בת בריתנו האסטרטגית החשובה ביותר. דבריו של קרי הם הבעת אי אמון בהנהגה הישראלית, שצריכים להדליק נורה אדומה".

גלאון הוסיפה כי "המשך היחסים הטובים עם האמריקאים הם אינטרס ישראלי ראשון במעלה, ולהדרדרות ביחסים עשויה להיות השפעה לא רק על ההבנות בנוגע לגרעין האיראני, אלא גם על המו"מ עם הפלסטינים ועל המשך היחסים בין שתי המדינות".

"נתניהו צריך להבין שארה"ב היא לא בת חסותה של ישראל, והחרפת היחסים איתה מסוכנת לישראל יותר מהפצצה האיראנית שלא נולדה".

עוד ביטוי לשבר ביחסים עם ארה"ב: סקר שהזמינה רשת ב' מעלה ש-55% מן הנסקרים סבורים שישראל אינה יכולה לסמוך על ארצות הברית שתדאג לביטחונה במשא ומתן עם איראן בסוגיית הגרעין. 31% סבורים שישראל יכולה לסמוך על האמריקנים, והשאר לא הביעו דעה. על השאלה אם נתן הממשל האמריקני לנתניהו תמונת מצב מהימנה על המשא ומתן עם איראן השיבו 42% כי הממשל לא נתן תמונה מהימנה ומדויקת על השיחות, ואילו רבע מן הנסקרים סבורים שוושינגטון נתנה תמונה מהימנה. השאלה השלישית בסקר עסקה בביקורת שראש הממשלה מותח על הממשל בנושא ההסכם המתגבש עם איראן: 40% סבורים שהביקורת מוצדקת ובמידה הנכונה, ועוד 22% אמרו שהביקורת מוצדקת אך מוגזמת. כ-30% לא הביעו דעה בעניין הזה. את הסקר ערך מכון רפי סמית' בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן