Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 22.11.2013

מיתולוגיה יהודית ערבית, סיפור אהבה גדול וזכרונות מספרד, עקרות גברית ושירה חברתית. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגולם והג'יני / הלן וקר  אחד הספרים המדוברים של השנה האחרונה בארה"ב הוא ספר הביכורים של הסופרת הלן וקר. שני גיבורי הרומן הזה הם שני יצורים מיתולוגיים מן התרבות היהודית ומהתרבות הערבית. הגולם היהודי מצד אחד (המגולם כאן כאישה על אף שתמיד הופיע בספרות היהודית כגבר) והג'יני, השד הערבי הקדום. אחמד וחוה מגיעים כמהגרים אל ניו יורק של 1899, פוגשים זה את זה ועל אף המרחק התרבותי הקיים ביניהם נרקמת ביניהם ידידות ושותפות. בהמשך יגלו השניים שהעבר והטינה בין הדתות מאיימת גם עליהם ולא בטוח שיצליחו לגבור על ההיסטוריה. וקר ראויה למחמאות לפחות על הרעיון המקורי אשר עוסק הן בדילמות של מהגרים והן במערכת היחסים האין סופית בין התרבות היהודית והערבית.

הגולם והג'יני מאת הלן וקר, הוצאת ידיעות ספרים, תרגמה מאנגלית:שרון פרמינגר, 502 עמ'

הפרש הפולני / אנטוניו מוניוס מולינה  באיחור של למעלה מעשרים שנה רואה אור בעברית אחד הרומנים הגדולים של מי שנחשב בעייני רבים לבכיר הסופרים הספרדיים החיים כיום. כמו חלק גדול מספריו גם כאן מדובר ברומן גדול המתפרש על פני יבשות ושנים ארוכות. סיפור אהבה בין מנואל, מתרגם סימולטני ובין נדיה ותצלומים ישנים מציתים את עיר הולדתו, מאחינה, העיירה שברח ממנה אך מעולם הצליח לשכוח. זה אחר זה עולות דמויות מעברו של מנואל – בני משפחה ומכרים ובאמצעותה אנו מתוודעים אל התהפוכות הרבות שחוותה ספרד במאה ה-20. הפרש הפולני, יצירת המופת של רמברנדט תלויה מעל ראשי האוהבים ומולה עולים וצצים הסיפורים והזכרונות.

הפרש הפולני מאת אנטוניו מוניוס מולינה, הוצאת עם עובד, תרגום מספרדית: טל ניצן, 485 עמ'

זרע הפורענות / גיל קדרון  אין ספור יצירות ספרותיות נכתבו על עקרות, בוודאי אחד הנושאים הטעונים ביותר,לבטח בישראל, אולם נדמה כי רובן ככולן עוסקות בעקרות נשית. גיל קדרון, שזהו ספר הביכורים שלו לאחר שעסק עד כה בכתיבה עיתונאית, נכנס אל הקרביים של העקרות הגברית על כל משמעויותיה. ערן ונטע מגלים מעט לאחר נישואיהם ותוך כדי ניסיונות להביא ילד לעולם כי ערן עקר. החלטתם להביא ילד מתרומת זרע מאיימת כצפוי על גבריותו, מערערת על קיומם כזוג ושולחת אותו להודו הרחוקה, שאין טוב ממנה לחיפוש עצמי ומציאת משמעויות. על אף שהמסע להודו מהווה חלק משמעותי מן הספר, אין מדובר בעוד ספר מסעות סטנדרטי על היבשת האבודה. בזרע הפורענות היא משמשת כרקע לבירור ענייני גבריות, נשיות ומה שביניהם.

זרע הפורענות מאת גיל קדרון, הוצאת זמורה ביתן, 239 עמ'

משוררים קוראים צדק חברתי  תנועת השירה העולמית, מסתבר שיש דבר כזה, תציין בקרוב את ארועי חודש הצדק החברתי אשר במהלכו עשרות משוררים ברחבי העולם ישמיעו את קולם בשירים ובדברים שיאמרו ויקראו לחשיפת עוולות חברתיות ותיקונן. הארוע הישראלי יתקיים בבית הסופר ובין היתר יקחו בו חלק חגית גרוסמן, מאיה בז'רנו, סיגל בן-דוד, ארז ביטון ורוני סומק.

משוררים קוראים צדק חברתי / בית הסופר  28.11.13  20:30  כניסה חופשית

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן