Skip to content

נתניהו על הפגנות הבדואים: "נמצה את הדין עם מפירי החוק"

שר החוץ אביגדור ליברמן קורא "לבחון מחדש את התכנית כולה ולשקול קבלת תכנית מרחיקת לכת שתבטל גם את ההטבות שהיו אמורים לקבל הבדואים". ח"כ עומר בר-לב, יו"ר השדולה למען הבדואים: "ממשלות ישראל בעבר ובהווה זרקו גפרור אחר גפרור לתוך שדה הקיפוח של האוכלוסייה הבדואית וכעת, אנו רואים את השריפה שמתלבה לנגד עיננו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה נתניהו מבטיח "למצות את הדין" עם מפירי החוק בהפגנות הבדואים ושר החוץ, אביגדור ליברמן אף קורא לבחון מחדש את תכנית פראוור, בעקבות הפגנות הבדואים – ולשקול קבלת תכנית מרחיקת לכת שתבטל גם את ההטבות שהיו אמורים לקבל הבדואים.

"נמצה את הדין עם מפירי החוק", אמר אמש ראש הממשלה, בתגובה להפגנות הבדואים. "לא נסבול התפרעויות שכאלה. אין ולא תהיה סובלנות כלפי מפירי חוק. הניסיונות של מיעוט קולני ואלים למנוע עתיד טוב יותר מאוכלוסייה גדולה ורחבה הוא חמור. נמשיך לקדם את החוק למען עתיד טוב יוצר לכלל תושבי הנגב".

"לבטל את ההטבות". אביגדור ליברמן (צילום: דן בר דוב)
"לבטל את ההטבות". אביגדור ליברמן (צילום: דן בר דוב)
שוטרים מול מפגינים בנגב (צילום: משטרת ישראל)
שוטרים מול מפגינים בנגב (צילום: משטרת ישראל)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי ההפגנות האלימות בנגב ובגליל נגד "תכנית פראוור", להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, הן חמורות – אך היו צפויות: "מחובתנו לפעול להפסקת המצב שנוצר לפיו ישנם אזרחים במדינה שכפופים לחוקים, לחוקי התכנון והבניה, וישנם אלו שמצפצפים עליהם ויצרו באמצעות אלימות מצב שהחוקים אינם חלים עליהם", כתב השר ליברמן. "לא מדובר בבעיה חברתית ולא במצוקת דיור, אלא במאבק על הקרקע, כפי שהיה כבר במאה ה- 19 עם יִיסוּד המושבות הראשונות ונמשך מאז. מתקופת 'חומה ומגדל' לא השתנה דבר. אנחנו נלחמים על קרקעות הלאום של העם היהודי ויש כאלו שבאופן מכוון מנסים לשדוד אותן ולהשתלט עליהן בכוח. אי אפשר לעצום עיניים ולברוח מהמציאות הזו.

"הממשלה חייבת להתייחס לסוגיה הזו ולעבוד באופן מתואם ומסונכרן, בכל המישורים, כדי להתמודד איתה, אחרת בעוד דור נמצא את עצמנו במצב בלתי אפשרי", כתב ליברמן. "אין שום סיבה שבאום אל פאחם לא יבנו בניינים רבי קומות כפי שבונים בביירות, בקהיר ובעזה. גם שם אין רק בתים צמודי קרקע. המדינה חייבת לקחת יוזמה ולבנות עבור האוכלוסייה הערבית ערים מודרניות, לגובה עם כל התשתיות והאישורים. אישורי בניה זה לא רק ליהודים!

"אנו התנגדנו מהותית ל'תכנית פראוור' אך בסופו של דבר הסכמנו לתמוך בה לאחר שהשר לשעבר בני בגין אמר שהתכנית זוכה להסכמה של כל ראשי השבטים ועל-כן תסיים את העניין אחת ולתמיד. אלא שבמציאות קרה ההפך, כפי שחששנו, והבדואים מעוניינים לקבל רק את הגזר, פיצויים וקבלת קרקעות אחרות, אך פועלים בכל הדרכים, וגם באלימות, נגד ה'מקל' – חובתם לפנות את הקרקעות עליהן הם יושבים באופן בלתי-חוקי. לכן", כותב שר החוץ, "יש לבחון מחדש את התכנית כולה ולשקול קבלת תכנית מרחיקת לכת שתבטל גם את ההטבות שהיו אמורים לקבל הבדואים. אם אין הסכמה מלאה – אין שום הטבה".

השר ישראל כץ כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. הממשלה הציעה לבדואים הטבות חסרות תקדים, כולל מתן פיצויים וזכויות בשטחים שאליהם פלשו ושהופקעו כבר בשנות החמישים לטובת המדינה, אבל הם מגיבים באינתיפאדה ובהנפת דגלי אש״פ. אני הצבעתי בממשלה נגד התכנית כי צפיתי שזה מה שיקרה. הרוב שתמך האמין להערכות שהמציאות תהיה אחרת. כעת חייבים לפעול בעוצמה נגד מפירי הסדר ולהוכיח שהאלימות לא משתלמת".

ואילו ח"כ עומר בר-לב, יו"ר השדולה למען הבדואים, אומר על רקע ההפגנות כנגד חוק בגין, כי "ממשלות ישראל בעבר ובהווה זרקו גפרור אחר גפרור לתוך שדה הקיפוח של האוכלוסייה הבדואית וכעת, אנו רואים את השריפה שמתלבה לנגד עיננו".

לדבריו, "אין ספק כי ההחלטה לטפל בנושא ולהסדיר את התיישבות הבדואים בנגב היא החלטה אסטרטגית שטוב שנלקחה – אך הדרך לעשות זאת היא קודם כל בהידברות ובניית אמון בין הצדדים.  כשיישובים בדואים מוכרים, עומדים כבר עשור ללא מים וחשמל ושירותים בסיסיים לתושבים אפשר להבין את חוסר האמון של הבדואים בממסד הישראלי. קידום חוק הנוגע לבדואים בנגב בזמן שהבדואים עצמם, נשואי החוק,  מתנגדים לו באופן גורף ודורשים להידבר איתם, הוא מהלך כוחני ולא חכם בלשון המעטה".

1 Comment

  1. אורנה לביא
    1 בדצמבר 2013 @ 9:17

    חבר'ה, צריך לעשות משהו! דחוף! יש לי אסוציאציות היסטוריות מאד מפחידות!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן