Skip to content

רוב העניים בישראל הם ממשפחות עובדות

בניגוד לססמאות שמשמיעה הממשלה, לגבי הירידה באבטלה, מתברר מדו"ח העוני שנמסר היום לידי נשיא המשינה כי 64% מהמשפחות העניות בישראל - הן משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים. בין 1999 ל-2012 כמעט הוכפלה תחולת העוני של המשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל כיום יש יותר מ-1.7 מיליון עניים, כמחציתם – 817,200 – ילדים. שליש (33%) מהילדים בישראל הם עניים ובנוסף לכך חלה החמרה ועלייה בשיעור העוני של קשישים בישראל (23.7%). כך עולה מדו"ח העוני שהוגש היום לנשיא המדינה, שמעון פרס, ע"י שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף.

מן הדו"ח עולה עוד כי מרבית העניים בישראל הם ממשפחות עובדות. תחולת העוני של המשפחות העובדות עמדה ב-2012 על 13.7%. רוב המשפחות העניות (64%) בגיל העבודה הינן משפחות בהן בני הזוג עובדים. בין 1999 ל-2012 כמעט הוכפלה תחולת העוני של המשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים.

הנשיא פרס מקבל את דו"ח העוני לידיו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא פרס מקבל את דו"ח העוני לידיו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

עוד מתברר כי בשנת 2012 מספר המועסקים במשק עלה בשיעור של 3.4% והשכר הריאלי עלה בכאחוז אחד. בשנת 2012 שולם לראשונה מענק העבודה ברמה כלל ארצית (עבור שנת 2011). השכר בקרב עניים עובדים עלה בכ-1.4% בהשוואה לעלייה הכללית של 1.2%. לפריסת מענק העבודה הכלל ארצי (מס הכנסה שלילי) הייתה השפעה על צמצום ממדי העוני והאי שוויון בפרט בקרב עובדים צעירים עם ילדים ובקרב עובדים מבוגרים, אך הפוטנציאל של כלי זה טרם מוצה במלואו.

בראייה בינלאומית, מצבה של ישראל השתפר במעט, כשעברה מהמקום השני הגבוה למקום השלישי הגבוה מבין מדינות ה OECD, בשיעור העניים באוכלוסייה. גם בתחום האי שויון (מדד ג'יני), ישראל ממשיכה כבשנים קודמות להיות מוצבת במקום גבוה יחסית אחרי צ'ילה, מקסיקו, טורקיה וארה"ב.

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר בתגובה לממצאי הדו"ח: "אני מרגיש רע מאד מכך שבישראל ישנם למעלה מ-800 אלף ילדים רעבים. אי אפשר להשלים עם זה ובכל פעם זה יותר קשה. בנוגע למצב הילדים העניים אמר הנשיא: "גורלו של כל אדם נקבע מיום לידתו ועד גיל שלוש. אם מרגע הלידה ועד גיל שלוש תינוקות לא יקבלו את אבות המזון – הם יגדלו להיות או חולים או חלשים או פגיעים וזה כבר לא ניתן לתיקון. הילדים מחוץ לספינים, סיעות, ומפלגות. אין שום צל מפלגתי או שמש מפלגתית שצריכה להאפיל עליהם. אין לי ספק שנדרשים צעדים קונקרטיים, ואחד מהם הוא לדאוג לתוכנית מיידית שתיתן לכל תינוק בישראל את אבות המזון הדרושים לגידולו, בין אם עני ועשיר יהודי וערבי".

לדברי הנשיא עלות התוכנית המשוערת, שתעניק יכולת מזון חיוני לכל תינוק מלידה ועד גיל 3, היא 300 מיליון שקל. "תמורת סכום זה כל תינוק בישראל יוכל לקבל את היסוד המכריע – ואת זה אפשר וצריך לעשות מיד. זה לא בשמיים. צריכה להיות החלטה מיידית. חבל שהנושא ייגרר בין ועדה לוועדה והזמן יחלוף. אם יש ילד אחד פחות רעב זה לא מצדיק את האחרים. עלינו לתת פתרון לכולם ועכשיו. אחר כך כבר לא נוכל לתקן. זו תהיה המדינה הראשונה בעולם שתיתן התייחסות לדור הקובע את עתיד המדינה – הדור הזה אחראי על הדור הבא".

על עוני הקשישים בישראל אמר הנשיא: "יש לפעול להגדלת סכום השלמת ההכנסה לקשישים. השלג והסערה חשפו את ממדי העוני של אוכלוסיות בחברה, כשהפגיעים ביותר אלו הילדים והקשישים. אל תתנו לזמן לחלוף. אנחנו לא עם רע אנחנו מסוגלים להיות עם טוב".

 שר הרווחה, מאיר כהן, אמר: "בעיית העוני אינה הבעיה של העניים. היא הבעיה שלנו כמדינה ושלנו כממשלה. הקמתי את וועדת העוני במטרה ליצור מדיניות ברורה של מאבק אמיתי בעוני. אני מכיר את העוני ויש תחושת ניכור. העובדה שיותר ויותר משפחות עובדות שמצטרפות למעגל העוני, מדאיגה מאוד. ראש הממשלה מחויב לוועדה שהקמתי, שר האוצר יאיר לפיד העביר ארבעה מיליארד שקל  למשרדים הרלוונטיים . אני חוזר על האמירה- האחריות לאזרחים היא שלנו כמדינה וכממשלה ואנחנו לוקחים עליה אחריות". בהמשך אמר השר: "הרבה שנים התייחסנו לעניים כדבר שבשגרה, אך אנו פועלים ולא חיכינו לדו"ח, אנו מטפלים בנושא והדרך היא שכולם יושבים סביב השולחן ומוצאים פתרונות- אנחנו לוקחים אחריות".

מנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף הדגיש את החשיבות של צמצום ממדי העוני תוך כדי שילוב מוצלח בין קצבאות ותעסוקה. פרופסור מור יוסף ציין את העלייה בשיעור העניים הקשישים ואמר כי יש צורך במציאת פתרון לשיפור מצבם. בדבריו הדגיש גם את החשיבות לצמצם את העוני המתמשך באמצעות תעסוקה, קצבאות ועוד. מנכ"ל הביטוח הלאומי.

יו"ר האופוזיציה ומפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג אומר בתגובה:  "דו"ח העוני השנתי של המוסד לביטוח לאומי שהוגש היום לנשיא המדינה חושף בפנינו תמונה קשה מנשוא, בה עוד ועוד משפחות עם שני הורים עובדים לא מצליחות לשרוד, ויורדות מתחת לקו העוני. תחת הממשלה הנוכחית ירדו אל מתחת לקו העוני עוד אלפי משפחות, חלקן הגדול משפחות השייכות למעמד הביניים, בהם שני ההורים עובדים.

"לממשלה הנוכחית אין תכנית למלחמה בעוני. בתקציב האחרון,  פגעה הממשלה פגיעה אנושה בשכבות החלשות ובמעמד הביניים על ידי העלאת המע"מ, קיצוץ קצבאות הילדים וגזירות נוספות עד כדי כך שחלקים ממעמד הביניים גולשים במהרה אל עבר קו העוני ואת זאת נראה בדו"ח הבא כפי שמתריע מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי עצמו.

"על הממשלה לפעול דרסטית לתכנית לאומית  לצמצום בחצי, ליעד של 10% על ידי הגדלת קצבאות הזקנה, השקעה מסיבית בחינוך, והגדרת סף קיום מינימאלי בכבוד, כך שהמדינה תבטיח ביטחון סוציאלי ופנסיוני לכל אזרח, בתעסוקה ישירה, בפנסיה מתגמלת, בשירותים רפואיים מהמעלה הראשונה, בביטחון אישי, דיור בר השגה, דיור ציבורי ובדיור מוגן".

תגובת עמותת ידיד: "דו"ח העוני מחזק את הדרישה כי הממשלה תתחייב כבר עתה, לאמץ את מסקנות ועדת "אללוף" למאבק בעוני בישראל אבל יותר מכך. תתחייב להקצות את המשאבים הנדרשים כדי לטפל באוכלוסייה המצוייה מתחת לקו העוני וכן בעובדים העניים אותם עשרות אלפי משפחות שלמרות שיש בהם לפחות מפרנס אחד, ולעיתים יותר, הם עדיין אינם מסוגלים להתקיים בכבוד. אנו קוראים לראש הממשלה ושר האוצר לבחון באופן מיידי את האפשרות להעלות את שעורי מס הכנסה שלילי ואת התקרה המזכה שניתנים למשפחות עובדות כדי לסייע להן להתמודד עם השכר הלא מספיק אותו הן מקבלות ובמקביל להעלות את שכר המינימום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן