Skip to content

ביה"ד הארצי לעבודה: התאבדות בגין חובות עסקיים תוכר כתאונת עבודה

בית הדין קיבל את ערעורה של אלמנה, שבעלה התאבד. משמעות הדבר: הביטוח הלאומי ישלם לאלמנה קצבת תלויים שתאפשר לה להתקיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית הדין קיבל את ערעורה של אלמנה, שבעלה התאבד. משמעות הדבר: הביטוח הלאומי ישלם לאלמנה קצבת תלויים שתאפשר לה להתקיים

מאת אורלי ממן

פסיקה תקדימית של בית הדין הארצי לעבודה: בית הדין הארצי, בראשות ורדה וירט, אילן סופר ושלמה פליטמן, קיבל השבוע את ערעורה של אלמנה, שבעלה התאבד בגין חובותיו העסקיים, וקבע כי המקרה יוכר כתאונת עבודה. משמעות הדבר היא, שהביטוח הלאומי ישלם לאלמנה קצבת תלויים שתאפשר לה להתקיים.

בערעור שהגישה האלמנה לביה"ד הארצי על החלטת בית הדין האזורי בחיפה, טענה האישה כי בעלה המנוח היה שותף בחברה שסבלה מקשיים כלכליים ניכרים, שהשפיעו עליו מאוד והובילו אותו לשים קץ לחייו. לטענת האלמנה, בעלה ביקש לעזוב את העסק הכושל, אולם כשנפגש עם שותפו וביקש לצאת מהחברה תמורת תשלום חלקו, נענה בשלילה. יומיים לאחר מכן הוא התאבד. האלמנה הוסיפה, כי מות בעלה נגרם עקב יחסיו המעורערים עם שותפו העסקי, שלוו בהשפלות ואיומים, וכי יש לראות בשיחה שהתקיימה ביניהם סמוך להתאבדות כאירוע חריג בעבודתו של המנוח שהוביל למותו.

הביטוח הלאומי חזר על טענותיו בפני בית הדין האזורי לעבודה וטען מנגד, כי לא אירע אירוע חריג עקב עבודתו של המנוח בסמוך להתאבדותו ולכן לא ניתן לקשור את ההתאבדות לעבודה. לטענתו, נסיבות ההתאבדות היו אישיות, שכן החובות שצבר היו אישיים.

כאמור, בית הדין הארצי  קיבל את הערעור והפך את החלטת בית הדין האזורי על פיה. בית הדין קבע, כי חובותיו האישיים והעסקיים של המנוח העיבו על מצבו הכלכלי וכי מדובר במספר מניעים, שבסופו של דבר הובילו את המנוח ליטול את חייו. עוד קבע בית הדין, כי התנהלותו של המנוח סמוך להתאבדותו מובילה למסקנה, כי השיחה שהתקיימה עם שותפו העסקי יומיים לפני אירוע ההתאבדות הייתה בגדר אירוע משמעותי, שהשפיע על החלטתו ליטול את חייו. על פי החלטת בית הדין הארצי, יוחזר התיק  לביה"ד האזורי לעבודה על מנת שימנה מומחה בתחום הפסיכיאטרי, שיבחן האם המנוח היה מתאבד באותו מועד גם אלמלא פגישתו עם השותף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן