Skip to content

"מעשה נתעב שבוצע ע"י פורעי חוק שמקומם מאחורי סוג ובריח"

כך כינה שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון את הצתת רכבו של מח"ט השמרון, אל"מ יואב ירום, ביצהר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו: ״לא ניתן לאף אחד לפגוע בחיילי וקציני צה״ל, ונמצה עם הפושעים האלה את הדין״. ח"כ איתן כבל, יעלה בשבוע הבאהצעת חוק לפיה פעולות "תג מחיר" יוגדרו כפעולות טרור, והעונש עליהן יגיע ל-20 שנות מאסר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רכבו של האל"מ (צילום: דובר צה''ל)
רכבו של האל"מ (צילום: דובר צה''ל)

אלמונים ניקבו בבוקר יום שישי את צמיגי רכבו של מפקד החטיבה המרחבית שומרון, אלוף משנה יואב ירום, כאשר הגיע לפגישה עם ראשי התנחלות יצהר. אל"מ ירום הגיע ליצהר כדי לשוחח עם ראשי היישוב על העימותים בימים האחרונים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך להתנחלות.

אל"מ ירום, שצמיגי מכוניתו נוקבו היום, גילה נחישות יוצאת דופן מספר פעמים במהלך הקריירה הצבאית שלו. כבר כקצין צעיר בסיירת גולני, שם החל את דרכו, עלה על מוקש, ואיבד את כף רגלו. למרות האתגר, הוא עשה את הבלתי ייאמן וחזר כלוחם מן המניין לסיירת. בהמשך שימש כמ"פ בגדוד 51 ומ"פ עורב גולני. בזמן האינתיפאדה השנייה נפצע מירי בבטנו. גם אז הוא שב לחטיבת גולני, ושימש כסגן מפקד יחידת אגוז וכמפקד הגדס"ר בזמן לבנון השנייה.

ראש הממשלה ושר הביטחון הגיבו בחריפות על האירוע. "מדובר במעשה נפשע שלא מייצג את ציבור המתיישבים ביהודה ושומרון״, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעה שפרסם. ״לא ניתן לאף אחד לפגוע בחיילי וקציני צה״ל, ונמצה עם הפושעים האלה את הדין״.

מתנחלים רעולי פנים יורדים לתקוף כפר ערבי ליד יצהר. חיילי צה"ל בתווך (צילום ארכיון: רבנים לזכויות אדם)
מתנחלים רעולי פנים יורדים לתקוף כפר ערבי ליד יצהר. חיילי צה"ל בתווך (צילום ארכיון: רבנים לזכויות אדם)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "השחתת רכבו של מפקד חטיבת השומרון אל"מ יואב ירום, היום, היא מקרה חמור ובלתי נסבל, שמחייב טיפול מהיר ונחוש של כל הגורמים הנלחמים בתופעה, בראש ובראשונה שלנו כממשלה. אל"מ ירום, כמו מפקדים אחרים בגזרה, עושה לילות כימים כדי להגן על שלומם של תושבי האזור ואזרחי ישראל, ופגיעה ברכבו היא מעשה נתעב שבוצע בידי קומץ פורעי חוק שמקומם מאחורי סורג ובריח. אני מגבה את אל"מ יואב ירום וחבריו מפקדי ולוחמי צה"ל בפעילותם למען הביטחון וגם אל מול פורעי החוק, מחזק את ידיהם ויודע שלמרות מקרים שכאלו, הם ימשיכו במשימתם בנחישות ובמקצועיות".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, הודיע כי יעלה בשבוע הבא בפני ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שיזם לפיה פעולות "תג מחיר" יוגדרו כפעולות טרור, והעונש עליהן יגיע ל-20 שנות מאסר. לדבריו, "איננו יכולים להשלים עם מפגעים שבשם היהדות מבצעים פעולות שעלולות לגרור את האזור להסלמה ומבאישות את ריחנו בעולם. מעשיהם של האנשים האלה הם אינם יהודיים ואינם ציוניים ועלינו להוקיעם מתוכנו".

איתן כבל: עד 20 שנות מאסר על פעולות 'תג מחיר' (צילום: דן בר דוב)
איתן כבל: עד 20 שנות מאסר על פעולות 'תג מחיר' (צילום: דן בר דוב)

 מדובר למעשה בשני תיקונים לחוק העונשין אותם מציע כבל. הראשון מגדיר מהי פעולת טרור – "מעשה המהווה עבירה או איום בעשיית מעשה המהווה עבירה אשר נעשה או תוכנן להיעשות כדי להשפיע על עניין מדיני, אידיאולוגי דתי או מתוך מניע של גזענות כהגדרתה בס' 144א' לחוק העונשין,  ומתקיימים בו כל אלה"

 התיקון השני, מגדיר כי העונש על שימוש באלימות או בהסתה לצורך השגת מטרות פוליטיות או לאומניות יהיה 20 שנה.

 לדברי כבל הצעת החוק הממשלתית הקיימת מגדירה מהו טרור באופן ניטראלי ואינה מתייחסת לפעולות "תג מחיר". "הרשויות מגלות אוזלת יד אל מול הטרור היהודי ומקבלות אותו במעין השלמה. "זה מצב אבסורדי בו חבורה של פושעים שמים עצמם מעל החוק כשידי המדינה וכוחות הביטחון כבולות בכל הקשור לענישה הולמת ומרתיעה".

 כבל הוסיף כי: "זה לא עניין של ימין או שמאל, זה עניין של ערכים ומוסר. דווקא העם היהודי שסבל לאורך השנים מפרעות ומאלימות על רקע גזעני צריך להיות הראשון שמטפל באגרוף ברזל בגורמים מתוכו שפוגעים באחרים על רקע לאומני".

גם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הגיבה בחריפות ואמרה כי השחתת רכבו של המח"ט ביצהר היא קריאת תיגר על צה"ל ועל המדינה. "יחד עם האלימות הגזענית של פורעי תג מחיר אנו עדים לגל אלימות החותר תחת יסודות המדינה". עם זאת הוסיפה: "יש לומר בצער כי מי שמוציא מכרזים לבניה בהתנחלויות בעיצומם של נסיונות מאומצים להגיע להסדר, רק מתחזה למי שמעוניין בהסדר מדיני, ומתדלק בפעולה בוטה זאת את גורמי הימין הקיצוניים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה מעשים מסוג זה כנגד מפקדי צה"ל וחייליו העושים לילות כימים בהגנה על תושבי מדינת ישראל".

דובר יצהר מסר כי "למרות חילוקי דעות נוקבים עם המח"ט, מעשים כאלו לא משרתים שום מטרה ואינם מקובלים".

באירועי "תג מחיר" נוספים שאירעו היום:

  • במשתלה של תושבי כפר קאסם נכרתו הלילה כ-30 עצי פרי ונוי, ובמקום הושאר שלט ועליו כתוב "ד"ש, אש-קודש". כי משטרת ראש העין חוקרת את הארוע.
  • המשטרה עצרה הלילה שבעה אנשי ימין קיצוני, בהם ארבעה קטינים, בחשד שהיו מעורבים באירוע בכפר קוסרא השבוע. בית משפט השלום בירושלים הורה לשלוח למעצר בית את שבעת החשודים במעורבות באירוע, אך המשטרה ביקשה לעכב את השחרור כדי לערער לבית המשפט המחוזי ובקשתה התקבלה.
  • בטירת צבי נעצרו הלילה שלושה חשודים בני 19 עד 23 בחשד שהתכוונו לפגוע בפקח של מינהל המקרקעין המתגורר במקום, משום שחילק צווי הריסה למבנים שנבנו שלא כחוק בשטחים. ברשותם של השלושה היו כרוזים ושני פחי דלק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן