Skip to content

בדרך לאישור: יבוטל הפטור לשירות צבאי, למתחזות כדתיות כדי להשתמט

תיקון לפטור הצבאי לבנות דתיות יובא לאישור בריאות שניה ושלישית. על פי הנוסח העדכני, בת שמצהירה על אורח חיים דתי, תהיה זכאית לקבל פטור משרות צבאי ובלבד שתעמוד בהצהרתה במשך שנתיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תיקון לפטור הצבאי לבנות דתיות יובא לאישור בריאות שניה ושלישית. על פי הנוסח העדכני, בת שמצהירה על אורח חיים דתי, תהיה זכאית לקבל פטור משרות צבאי ובלבד שתעמוד בהצהרתה במשך שנתיים

מאת צבי זינגר 

צעד נוסף שנועד להקשות, על השתמטות בנות חילוניות שהתחזו לדתיות, נעשה היום בוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת חוקה. הועדה המשותפת אישרה היום, לקריאה שנייה ושלישית, את הנוסח המעודכן להצעת החוק הממשלתית, המאפשרת לבטל את מתן הפטור, לגיוס בנות שהצהירו הצהרת דת שקרית.

הנוסח המעודכן שאושר היום, מהווה הקשחה משמעותית לאין שיעור ביחס לנוסח שהיה קיים עד היום. לפי הקיים, בנות חילוניות רבות הצליחו להתחמק משירות צבאי בקלות רבה מאוד דרך הצהרת דת שקרית, מבלי שניתן היה לבטל מתן הפטור. בדיונים קודמים של הוועדה בנושא, הציגו נציגי צה"ל נתונים ועדויות על מספר רב  של בנות שהוכח כי הן שיקרו לרשויות, אך לא ניתן היה לעשות נגדן דבר. לטענת צה"ל השינוי בחוק יביא לגיוס מאות רבות של בנות נוספות לצה"ל.

על פי נוסח הצעת החוק העדכנית, בת שמצהירה על אורח חיים דתי, תהיה זכאית לקבל פטור משרות צבאי ובלבד שהיא תעמוד בהצהרתה במשך שנתיים. עדכון זה שונה מהנוסח הקיים לפיו אין צורך לעמוד בהצהרה אפילו לא יום אחד לאחר שהבת חתמה.  עוד מעדכן הנוסח החדש כי, במידה והבת תשנה את אורח החיים הדתי שלה, היא מחויבת לעדכן את רשויות הצבא ומכאן שהפטור שלה יבוטל. גם סעיף זה אינו קיים בנוסח הנוכחי של החוק ואין מחויבות לבת לעדכן את הצבא.

עפ"י עדכון נוסף בנוסח, אם רשויות הצבא ידעו להוכיח שהבת הצהירה הצהרת שקר או ששינתה את אורח חייה במהלך השנתיים –  ראשי הצבא לבטל את הפטור שלה. אפשרות זו לא קיימת בנוסח החוק הקיים כלל. במידה והפטור אכן בוטל, רשאית הבת בנוסח המעודכן לפנות לבית המשפט לאחר שערעורה לא התקבל בוועדת ערעורים ואילו בנוסח הקיים, הגורם שנדרש לפנות לבית המשפט או לוועדת ערעורים הוא הצבא.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף בחריפות ובצעקות רמות את הסעיפים המופיעים בהצעה המעודכנת וטען כי ההחלטה של יו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), להתעקש לקיים היום את ההצבעה היא בגדר "מחטף" . להצעת החוק שעברה התנגדו חברי הכנסת של יהדות התורה. נמנע בהצבעה, ח"כ דורון אביטל (קדימה).

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן