Skip to content

טורקיה מציגה: יוזמה דיפלומטית נגד סוריה

לא רק מדברת - גם עושה: טורקיה, שהתייצבה מראשית האירועים נגד משטר אסד, מגייסת כוחות אזוריים נוספים לפעולה משותפת נגד אסד ולטובת העם הסורי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא רק מדברת – גם עושה: טורקיה, שהתייצבה מראשית האירועים נגד משטר אסד, מגייסת כוחות אזוריים נוספים לפעולה משותפת נגד אסד ולטובת העם הסורי

מאת אסף בירון

ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן
מתייצב לצידו של העם הסורי, ולא לצד המשטר. ראש ממשלת טורקיה, רג'פּ טייפּ ארדואן

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז היום (ג') על יוזמה חדשה משותפת לשחקנים האזוריים במטרה להפסיק את האלימות בסוריה, וטען כי הווטו שהוטל על החלטת האו"ם נתן לנשיא בשאר אל-אסד "רשיון להרוג".

בנאום שנשא בפרלמנט הטורקי, גינה ארדואן את הטלת הווטו של רוסיה וסין על החלטת האו"ם, שזכתה לתמיכת המערב והליגה הערבית, ואמר כי אסד "מתח את החבל עד הקצה", כלשונו. "אנו נפתח ביוזמה החדשה יחד עם המדינות העומדות לצידו של העם הסורי, ולא לצד המשטר", אמר ארדואן וציין כי הוא וממשלתו יעשו שימוש בכל האמצעים הדיפלומטים העומדים לרשותם על-מנת למשוך את תשומת לבו של העולם בנוגע למשבר בסוריה. "איננו מוכנים לשתוק על מה שקורה בסוריה ואיננו יכולים להפנות את גבנו לעם הסורי", אמר.

רוסיה וסין, חברות קבועות במועצת הבטחון, מנעו ביום שבת את החלטת האו"ם לגנות את סוריה בשל האלימות שהיא מפעילה כלפי המפגינים, בצעד שעורר גינוי ברחבי העולם ושארצות הברית תיארה כ"שערורייה". ארדואן, שהיה בעבר חבר אישי קרוב של אסד, אמר כי תוצאת הווטו היא מתן "רשיון להרוג בידיו של הרודן" וכינה את התהליך שהתרחש במועצת הביטחון של האו"ם "פיאסקו". ארדואן לא ציין אמנם את רוסיה וסין בשמותיהן, אך אמר כי מדינות אשר משתמשות בסוריה ככלי שחמט במאבק כוח גדול יותר ימצאו את עצמן "מרוחות בדם".

טורקיה, החולקת גבול באורך של כ-900 קילומטר עם סוריה, הייתה בחזית הביקורת הבינלאומית נגד סוריה מאז החלו המהומות במארס אשתקד ואף נהפכה למקלט לפעילים אופוזיציוניים נגד משטרו של אסד.

 שר החוץ הטורקי אהמת דבוטאואלו מיועד להיפגש עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, ביום רביעי על מנת לדון בנוגע למתרחש בסוריה, כך מוסרים מקורות דיפלומטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן