Skip to content

הכל על שמן הזית הישראלי – פרק שני

סדרת מגפון על ענף שמן הזית הישראלי: סגולותיו, מה ואיך לקנות שמן זית, איפה לאכסן, מהם הזנים הישראליים ובאיזה שמן כדאי להשתמש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקרים רבים נערכו ונערכים בארץ ובעולם על סגולות שמן הזית, שהוא גם מרכיב חשוב ב"דיאטה הים תיכונית", הנחשבת לתזונה הנכונה ביותר לבריאות ולשמירה על משקל.

[related-posts]

אז מה יש בו בשמן הזית שכל כך חשוב לגופנו?

שמן זית הוא אחד החומרים הבריאים ביותר של הטבע. עוד בימי קדם השתמשו בשמן הזית לריפוי, בעיקר לפצעים, כוויות ולריכוך העור. בימינו, נוספה לרשימת מעלותיו של שמן הזית גם סגולתו להלחם בכולסטרול.

אינספור הסגולות של שמן הזית (freedigitalphotos)אינספור הסגולות של שמן הזית (freedigitalphotos)

בנוסף, שמן זית מפעיל את הפרשת ההורמונים מהמרה והלבלב, באופן הרבה יותר טבעי מתרופות מרשם. כתוצאה מכך, הוא מפחית את הסיכויים להיווצרות אבני מרה. חוקרים רפואיים מצאו ששמן זית גם מספק יתרונות מדהימים בריפוי ובמניעת סרטן המעי הגס, וכן מנקה, מרכך, מחדש וסך את כלי הדם, הוורידים והעורקים ובכך מונע התקפי לב ושבץ.

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) קובע כי שתי כפות שמן זית מדי יום (כ-23 גרם), הנצרכות במקום שומנים רוויים, ומבלי להעלות את צריכת הקלוריות היומית, עשויות לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב. מחקרים מצביעים על כך שכדי ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של שמן הזית, הוא צריך להיות ממקורות השומן העיקריים, במסגרת תפריט מאוזן ובריא.

שמן זית על כל שולחן (ויקימדיה)שמן זית על כל שולחן (ויקימדיה)

עמלי חביב מסיקה, דיאטנית ראשית של קבוצת שטראוס, פורשת לפנינו כמה עובדות מה בין שמן זית לתזונה בריאה:

  1. לשמן הזית סגולות רפואיות מגוונות ומוכחות והוא אחד המקורות המעולים לחומצות שומן חד בלתי רוויות המצויות בו יותר מכל שמן צמחי אחר. המושג "חומצות שמן חד בלתי רוויות" נשמע מורכב, אבל כדאי לזכור שהן מבצעות פעולה כפולה – הן מפחיתות את הכולסטרול ה"רע" (LDL) ומעודדות הגדלת רמת הכולסטרול "הטוב (HDL). שמן הזית מעניק  אנרגיה רבה לגוף, מהווה בסיס חשוב לתהליכים הביולוגים בגוף ומסייע לקליטת הוויטמינים החיוניים.
  2. מה לגבי טיגון ובישול? בניגוד לדעה הרווחת, בבישול וטיגון קצר, שמן זית כתית מעולה נחשב יציב הודות להרכבו הייחודי ולכן עדיף להשתמש בו על פני שמנים אחרים. שפים ובשלנים חובבים משתמשים בשמן זית לטיגון קל ו"חצי עמוק" (שניצלים) וגם לאפייה מלוחה.
  3. שמן הזית עשיר בויטמינים רבים וחשובים. כך למשל שמן הזית מומלץ לנשים הרות ומניקות בשל כמות ניכרת של ויטמין E וחומצה אולאית, חומרים המצויים גם בחלב האם ומסייעים בבניית העצמות והשלד. יתרה מכך, בעזרת הויטמינים שבו, שמן הזית מעכב את הזדקנות העור.

ד"ר זהר כרם, חוקר מהמחלקה לביוכימיה מדעי המזון והתזונה ומומחה לתחום הזית, מציין את היתרונות של שימוש בשמן זית בבישול ובאפיה על פני חמאה או מרגרינה. לדברי ד"ר כרם, ניתן להשתמש ב-75% מכמות השומן שנדרש במתכון לבישול או אפיה במידה ומשתמשים בשמן זית.

XXXXX

ד"ר כרם מזכיר גם את היתרונות הבריאותיים הנוספים בשימוש בשמן זית: תורם להפחתת רמות לחץ הדם, הפחתת קרישות יתר בדם,  תפקוד המוח, בריאות העצם ואף הפחתת הסיכון לסוכרת.

האם שמן הזית יכול לסייע בקידום תחושת שובע ובשמירה על משקל בריא?

מחקרים שנערכו בארצות הים התיכון, בהן אנשים הצורכים תזונה ים-תיכונית וצורכים כמויות משמעותיות של שמן זית, מצביעים על קשר אפשרי בין תזונה העשירה בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות, לבין שיעורים נמוכים יותר של השמנת יתר. בחלק מהמחקרים, נמצא קשר בין תזונה ים-תיכונית לבין הפחתה בהשמנה הבטנית, המסוכנת יותר. מחקרים נוספים מצביעים על השפעה אפשרית של שמן הזית על תחושת השובע.

בפרק הבא: איך לקנות שמן זית, לאחסן ומה לקנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן