Skip to content

"כל עוד ילד בן 3 מתחנך להתפוצץ עלינו אין סיכוי להסדרת שלום"

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "תמכתי באוסלו, ועד היום חיי אדם קדושים בעיניי מאדמה, אבל כשראיתי שהעברה של אדמה מביאה פיגוע טרור, זה היה נסבל?". על איראן אמר: "המשטר הזה הוא האיום מס' 1 על האזור והעולם. בדרך זו או אחרת הפרויקט הגרעיני חייב להיעצר. משטר לא קונבנציונאלי לא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כל עוד ילד בן 3 מתחנך להתפוצץ עלינו, אין סיכוי להסדרה של שלום. כל עוד דגל ישראל לא מופיע על המפה, ופלסטין היא מראש הנקרה ועד אילת, והילד מתחנך לכך שאין זכות קיום למדינת הלאום של העם היהודי – זה לב הסכסוך". כך אומר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. שר הביטחון אמר את דבריו אלה בכנס הבינלאומי השביעי, של המכון למחקרי ביטחון לאומי.

החינוך לשנאה - לב הסכסוך. משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
החינוך לשנאה - לב הסכסוך. משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"אבו מאזן גם חזר על זה: לא להכרה ולא ויתור על זכות השיבה, שהיא מבחינתו זכות טבעית ואישית, כמו הזכות להינשא. לכן זה לא סוף סכסוך וקץ תביעות. עד שאחרון הפליטים אינו מרוצה, אז זה לא סוף סכסוך וקץ התביעות. אז על מה אנחנו דנים?", שאל שר הביטחון. "כל עוד לא נקבל תשובות חיוביות, אז מוקדם להתווכח אצלנו על גבולות. בזה צריך להכיר. בעולם אנחנו נתפסים כלא לגיטימיים. אם יש אפרטהייד אז למה תושבי אום אל פאחם לא רוצים לחיות תחת ריבונות אחרת ואזרחים אפריקאים רוצים להגיע לכאן? מספיק עם השקרים. הם לא צריכים להצביע לכנסת, אז על איזה איום דמוגרפי מדובר?

"תמכתי באוסלו, ועד היום חיי אדם קדושים בעיניי מאדמה", אמר שר הביטחון. "אבל כשראיתי שהעברה של אדמה מביאה פיגוע טרור – זה היה נסבל? מי שאומר 'תצאו משם וזה יביא אותנו למנוחה ולנחלה' – אני יכול להוכיח לו שהוא טועה.

"תמכתי באוסלו, ועד היום חיי אדם קדושים בעיניי מאדמה". משה (בוגי) יעלון. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"תמכתי באוסלו, ועד היום חיי אדם קדושים בעיניי מאדמה". משה (בוגי) יעלון. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"ראש הממשלה מנהל את המערכה המדינית באחריות ובשיקול דעת. זו מערכה מאתגרת והוא עומד על האינטרסים של מדינת ישראל. אני כנראה לא אראה בדורי את המנוחה והנחלה. אבל לא מרימים ידיים, ממשיכים להשקיע ולפתח, ואנחנו יודעים לעשות את זה לגמרי לא רע. יש כוח צבאי שיכול להתמודד עם צה"ל? מהבחינה הזו יש מקום לאופטימיות לגבי עתידה של מדינת ישראל. שלא נלחיץ את עצמנו מול האלטרנטיבות שמוצבות בפנינו, בעיקר בנושא הפלסטיני.

"צה"ל השכיל בעשורים האחרונים לשלב טכנולוגיה בכוח הצבאי, שמתגברת על החיסרון הפיזי שלנו, באופן שמקנה לנו עליונות מודיעינית, עליונות מבצעית, עליונות באש מדויקת ועליונות בתחום התקצוב, שמאפשרת לנו להתמודד עם האתגרים".

השר יעלון טען כי במזרח התיכון נוצרה חלוקה גיאו-פוליטית חדשה: הציר השיעי, בראשות המשטר האיראני ובתמיכת רוסיה; הציר הסוני שבו חברות ירדן, מצרים, סעודיה ובחריין וציר חדש של שתי מדינות שתומכות באחים המוסלמים: תורכיה וקטאר. "לגוש הסוני יש אויב משותף: איראן, אחים מוסלמים, אל קאעידה. אלו גם האתגרים שלנו. יש אינטרסים משותפים".

לדבריו, במצב הנוכחי, כשארה"ב מחליטה להתרחק מאזורי סכסוך ולא נלהבת לשמש כשוטר של  העולם – אין מעצמה שמאיימת להיכנס לנעליים של ארה"ב, למרות שארה"ב מאותגרת על ידי רוסיה וסין. "מי שמוביל בזירה הסורית זו רוסיה בגלל החלטתה של ארה"בֹ להוריד פרופיל. ארה"ב גם הולכת להיות פחות תלויה בנפט של המזרח התיכון. אם לא יהיו לה אינטרסים כאן, יכול להיות שהיא תחליט להוריד פרופיל".

על ההסכם של ששת המעצמות עם איראן אמר השר יעלון: "את הסכם הביניים עם איראן ההיסטוריה תשפוט. אנו טוענים שזו החמצה היסטורית. נותרה בידי איראן יכולת עצמאית להעשיר אורניום לשלושה וחצי אחוז, שזו ליבת שמירת האופציה הגרעינית-צבאית. להערכתנו האיראנים ינצלו את שלוש השנים הקרובות להתווכח ובעיקר להתבסס במרחב הסף הגרעיני, באופן שיביא אותם לנקודת זינוק כאשר יקבלו החלטה לרכוש יכולת גרעינית צבאית. זה משפיע על מעמדה האזורי. הם זקוקים לשלוש השנים האלו כדי להתבסס כלכלית. להיות משוחררים מהלחצים שהמשטר הזה היה נתון אליו עד ההסכם. אף אחד לא עוצר שם את תהליך פיתוח הטילים ארוכי הטווח. זה משטר סורר שמתקבל יפה בעולם למרות שהוא ממשיך להזין טרור באפגניסטאן, בעיראק, בסוריה, בזירה הפלסטינית בעזה, בדרום אמריקה, באסיה, באפריקה. הוא שחקן שמתקבל בברכה בזירה הבינלאומית, כשרק על פעילות הטרור הוא היה צריך להיות מבודד.

"השאיפה של איראן לא השתנתה: ייצוא המהפכה, הגמוניה אזורית, שאיפה להגמוניה גלובאלית ומטרייה גרעינית וגם חתרנות מדינית", אמר שר הביטחון. "אין סכסוך באזור שהאיראנים לא מעורבים בו. יש שתי מדינות בעולם שחילקו אותו למרחבים טריטוריאליים: ארה"ב, שחילקה את העולם לפיקודים, ואיראן. האיראנים קוראים לזה גייס. זה נועד בעיקר לטרור, אבל זה מצביע על השאיפות. משטר כזה, שהוא משיחי אפוקליפטי, שטוען שישראל צריכה להימחק מהמפה – המשטר הזה הוא האיום מס' 1 על האזור והעולם. בדרך זו או אחרת הפרויקט הגרעיני האיראני חייב להיעצר. משטר לא קונבנציונאלי לא יכול להחזיק בנשק לא קונבנציונאלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן