Skip to content

שמונה קיבלו הבוקר את "עיטור הנשיא" מידי פרס

בטקס שהתקיים במשכן נשיאי ישראל, הוענק העיטור האזרחי הגבוה בישראל לשמונה חתנים וכלות: תא"ל (מיל') אביגדור קהלני; יו"ר יד ושם, תא"ל (מיל') אבנר שלו; הרב אלימלך פירר; כלת פרס ישראל, ליה ון ליר; מייסד אור ירוק, אבי נאור; הרב יצחק דוד גרוסמן; הפעיל החברתי ג'אק מהפר והמדען ד"ר צבי (הרי) תבור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, העניק הבוקר את "עיטור הנשיא", בטקס שהתקיים במשכן נשיאי ישראל, לשמונה חתנים וכלות: תא"ל (מיל') אביגדור קהלני; יו"ר יד ושם, תא"ל (מיל') אבנר שלו; הרב אלימלך פירר; כלת פרס ישראל, ליה ון ליר; מייסד אור ירוק, אבי נאור; הרב יצחק דוד גרוסמן; הפעיל החברתי ג'אק מהפר והמדען ד"ר צבי (הרי) תבור.

מקבלי העיטורים בבית הנשיא הבוקר (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
מקבלי העיטורים בבית הנשיא הבוקר (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"עם ישראל גאה בכם", אמר הנשיא. "אתם ההוכחה לכך שאפשר להאמין ולחלום בגדול ושלעיתים המציאות עולה על הגדולים שבחלומות. עיטור נשיא מדינת ישראל – בא לציין ניצוצות של השראה.  אני מאמין שאתם משמשים דוגמא לרבים אחרים. אתם, זוכים יקרים, ראויים להוקרה העמוקה ביותר שעם מסוגל לבטא". במהלך הטקס ענד הנשיא באופן אישי את העיטור היוקרתי על צווארם של כל אחד ואחת מן הזוכים.

השנה הוחלט להעניק את עיטור הנשיא לתא"ל (מיל') אביגדור קהלני,  40 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים. אביגדור קהלני זכה בעיטור הנשיא על אומץ לבו, מנהיגותו בשדה הקרב, תרומתו רבת השנים לביטחונה של ישראל, על היותו דוגמא ומופת לאלפי צעירים לנכונות לשאת בנטל הביטחוני, ועל פעילותו הציבורית למען רווחת חיילי צה"ל ומפקדיו.

אביגדור קהלני מקבל את העיטור מהנשיא שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
אביגדור קהלני מקבל את העיטור מהנשיא שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בנימוקי הפרס נאמר כי קהלני, בעל עיטורי המופת והגבורה, שהוענקו לו על עוז הרוח שגילה בקרבות מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, מהווה באישיותו ובמעשיו סמל ישראלי יוצא דופן– חייל ומנהיג הניצב תמיד בראש ומשמש דוגמא אישית מובהקת ואיתנה לחייליו, לפקודיו ולעמו. במלחמת יום הכיפורים מונה למפקד הגזרה בקרבות קשים אל מול האויב, ובאומץ לב הוביל את הכוח שהצליח יחד עם רבים אחרים לעצור את הצבא הסורי מלפלוש לאזור הכינרת והשמיד טנקים סורים. מאז ועד היום, פועל קהלני ללא הרף לטובתם של חיילי צה"ל, מערכת הביטחון ובטחון מדינת ישראל.

כמו כן הוענק העיטור ליו"ר יד ושם אבנר שלו "הפועל ללא לאות, באפיקים מקוריים, להטמעת ערכי יסוד יהודים-ציוניים ואוניברסליים בתודעה הישראלית והעולמית, שהעיקרי שבהם הוא הנצחה משמעותית ובונה של זיכרון השואה. "מזה כשני עשורים הוא משקיע את נפשו, את מרצו ואת מיטב יכולותיו למען הנצחת השואה ומשמעויותיה", נאמר בנימוקי ועדת הפרס.

יו"ר יד ושם, אבנר שלו, מקבל את העיטור מידי הנשיא שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
יו"ר יד ושם, אבנר שלו, מקבל את העיטור מידי הנשיא שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

אבנר שלו בתפקידו כיו"ר יד ושם יזם תכנית פיתוח רב-שנתית מקיפה שמטרתה להכין את יד ושם להתמודדות עם האתגרים של קיום זיכרון השואה והנחלתו במאה ה- 21. כחלק מתכנית הפיתוח העמיד שלו את החינוך בראש סדר העדיפויות והקים את בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה. במסגרת התכנית גם הוקם מכלול מוזיאוני חדש הכולל את המוזיאון החדש לתולדות השואה אשר שלו היה האוצר הראשי שלו.

זוכים נוספים בפרס:

  • ליה ון-ליר, כלת פרס ישראל הפועלת רבות לקידום אמנות הקולנוע הישראלי. ון-ליר חשפה את אמנות הקולנוע לציבור בארץ כבר בשנותיה הראשונות של המדינה, עודדה יצירת סרטים ישראליים ושקדה על איסוף ושימור יצירות של הקולנוע היהודי והישראלי. עיסוק מתמיד זה הוביל להקמת "ארכיון הסרטים הישראלי" בשנת 1960, גוף שלימים אף התקבל כחבר בפדרציה הבינלאומית לארכיוני סרטים. לאור העניין באמנות  יסדה ליה ון-ליר את הסינמטק בחיפה ולאחריו בתל אביב וירושלים. מחלקת החינוך בסינמטק בירושלים יוזמת פעילויות חינוכיות הקשורות לקולנוע נוסף על הוראות יסודותיו, ומציעה מגוון פעילויות לנוער ולמבוגרים בנושאים חברתיים, היסטוריים ותרבותיים כך נחשב ציבור רחב מכל קצווי הארץ ומגזריה השונים לאמנות מיוחדת זו.
  • הרב יצחק דוד גרוסמן שעליו נאמר בנימוקים כי הוא פועל זה עשרות בשנים במסירות לטובת נושאים מרכזיים בחברה הישראלית למען בני נוער וילדים במצוקה ובקידום הפריפריה. הרב גרוסמן ייסד את רשת מוסדות החינוך "מגדל אור" הפועלת מעל ל-40 שנים ברמה הארצית. לאחרונה פועל רבות לשילוב האוכלוסייה החרדית באוכלוסייה הכללית. הרב גרוסמן בפעילותו הענפה הפך לסמל ומופת של איש ציבור בעל שליחות ייחודית פורץ דרך.
  • הרב אלימלך פירר אשר הקים במהלך השנים  מערכת סיוע רפואית לחולים. "בלא כל השכלה רפואית פורמלית, רכש הרב פירר בכוחות עצמו ידע עצום בתחום הרפואה, ומזה שנים ארוכות, הפך לכתובת עבור כל חולה ונזקק. פעילות ייחודית זו נעשית על ידי הרב פירר בהתמדה, סביב השעון, והוא משרת כל אדם, המבקש את עצתו במסירות, בסבלנות ובאהבה".
  • ד"ר צבי (הרי) תבור אשר עלה כמדען צעיר לישראל והיה שותף בהקמתה של המעבדה הישראלית הלאומית לפיסיקה בעידודו ותמיכתו של דוד בן-גוריון. "בשנותיה הראשונות של המדינה הבין את חשיבות מציאת מקורות אנרגיה חלופיים עבור מדינת ישראל והשכיל למקד את חיפושיו אחר מקור אנרגיה זמין: אנרגיית השמש. ד"ר תבור הינו פורץ דרך במחקר העולמי של אנרגיה סולארית. בהמצאותיו תרם לעצמאותה הכלכלית והמדינית של ישראל תוך הפחתת תלות במדינות ערב. פיתח פיתוחים מדעיים ושיפורים טכנולוגיים רבים שהועמדו לרווחת האוכלוסייה העולמית ומצויות בלב העשייה בתחום האנרגיה הסולארית בישראל".
  • אבי נאור מייסד עמותת "אור ירוק". בעקבות מותו של בנו רן שנהרג בתאונת דרכים בעת שירותו הצבאי, התפטר אבי מתפקידו כמנכ"ל אמדוקס וכשנתיים לאחר האסון הקים את עמותת אור ירוק והקדיש את חייו וכספו להצלת חיים בלתי מתפשרת בתאונות הדרכים ובקטל בכבישים.
  • לג'אק מהפר על פעילות פילנתרופית ענפה ומגוונת.

כזכור, הנשיא פרס החליט לפני כשנתיים על הקמת ועדה מיוחדת בראשות השופט שמגר, שתבחן מיסוד עיטור כבוד אזרחי בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם כמו אות ה"הלגיון דה אונר"- המוענק בצרפת, וכמו באיטליה, עיטור כבוד שמעניק הנשיא על פי החוקה האיטלקית. העיטור מוענק ליחידי סגולה (אנשים פרטיים וארגונים) אשר תרמו תרומה ייחודית ויוצאת דופן לחברה במדינת ישראל, לתדמיתה בעולם ומהווים דוגמא ומופת ליזמות, חדשנות, יצירתיות, חזון ותיקון עולם.

מאז מיסודו של העיטור היוקרתי זכו בו כ-17 זוכים ביניהם – הנרי קיסינג'ר, נשיא ארה"ב ברק אובמה, הרב עדין שטיינזלץ, ביל קלינטון ואלי ויזל. השנה זו השנה השנייה בה יוענק העיטור אשר עיצב סטודנט ישראלי משנקר, עליו מוטבע כוכב הצפון שמהווה סמל וביטוי להתוויית דרך, והמנורה שמסמלת את התחדשות המדינה- את הקשר החזק בין העבר להווה ואת יצירת ההמשכיות. בראש העיטור משובץ הביטוי: "משכמו ומעלה" הלקוח מפרק ט' בספר שמואל א': "בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן