Skip to content

עימותים בקרית טבעון: "כולנו ספיר סבח" או אולי לא

כמאה אנשים, רובם לא תושבי טבעון, התכנסו באולם המשמש ביום-יום כבית פעילות לקשישים, כאשר ממול הפגינו תושבים וחניכי תנועת הנוער העובד נגד האירוע. מאי גולן, נציגת "דרום תל אביב הכבושה" להגדרתה, קראה "כולנו ספיר סבח", אבל הדרמה האמיתית התרחשה מחוץ לבניין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השקט השורר בקרית טבעון הופר אמש בצורה קיצונית תרתי משמע. לפני כשבוע הכריז ד"ר מיכאל בן ארי על כנס תמיכה בספיר סבח, התלמידה שהתלוננה נגד המורה שלה אדם ורטה בשל אמירות פוליטיות בכיתה. ראש המועצה, דוד אריאלי, ניסה בתחילה לבטל את ההתכנסות אולם לאחר איום של עורך הדין איתמר בן גביר בתביעה כנגד המועצה התקיים הכנס כמתוכנן.

כמאה אנשים, רובם לא תושבי טבעון, התכנסו באולם המשמש ביום-יום כבית פעילות לקשישים, כאשר ממול הפגינו תושבים, שמספרם גדול במעט משל המתכנסים, נגד האירוע. באותה השעה במקביל התכנסה הפגנה נוספת נגד הכנס של חניכי תנועת הנוער העובד והלומד במרכז טבעון, במרחק מאתיים מטרים מהכנס עצמו.

(צילום: עומר לוי)
חלק משלטי המפגינים נקרעו ע"י באי הכנס (צילום: עומר לוי)
(צילום: נעה שפיגל)
ספיר סבח מתראיינת (צילום: נעה שפיגל)
(צילום: עומר לוי)
ברוך מרזל מסתובב בתווך (צילום: עומר לוי)
(צילום: עומר לוי)
(צילום: עומר לוי)

בכנס נאמה מאי גולן, נציגת "דרום תל אביב הכבושה" להגדרתה, שקראה "כולנו ספיר סבח, זהו מעשה אמיץ שכל תלמיד היה צריך לעשות". בנוסף נאמו דודו אלהרר וכמובן מיכאל בן ארי, יוזם הכנס, כשבין לבין מושמעים שירי אריאל זילבר ואייל גולן.

קצין צה"ל במילואים ד"ר גדי אשל ניתח את המוטיבציה של השמאל לפעול נגד האינטרסים של המדינה בהפעלת חרם על המדינה והלשנות. דודו אלהרר ביקש שיפנו את ההתנחלויות בתל אביב לפני שמדברים על יו"ש וטען כי בבית ספר יש יחסי מרות בין מורה לתלמיד, לכן המורה צריך להיזהר בחופש הביטוי שלו. סא"ל במילואים שאול חלפון דיבר על חשיבות השירות הצבאי, ועם סיום הטקס נקראה ספיר לבמה וסיפרה כיצד המורה ורטה העליב אותה ופגע בה במשך חודשים ארוכים וכל זאת בשל דעותיה הציוניות, לדבריה. לספיר הוענק "פרס המדינה היהודית": פרס כספי וספר על אל"מ דרור ויינברג.

אבל הדרמה האמיתית התרחשה מחוץ לבניין. מספר משתתפים מהכנס, חלקם לובשי חוצות "כהנא חי", נעמדו על מרפסת הבניין וקראו קריאות גנאי לעבר המתנגדים לכנס, אשר עמדו ושרו שירי ארץ ישראל. מדי כמה דקות ניסו משתתפי הכנס לחצות את קו השוטרים ועימותים קלים פרצו. חלק משלטי המפגינים נקרעו ע"י באי הכנס, וברוך מרזל הסתובב בתווך וקרא קריאות לעבר שני הצדדים, לא ברור אם ניסה להרגיע את הרוחות או לשלהב אותן.

משתתפי הכנס קראו לעבר המפגינים קריאות כגון "הרסתם את המדינה", "צריך לשבור להם את העצמות", "רבין כבר מת" ו"מי שומר עליכם – אבו מאזן?" ומהצד השני לא נשארו חייבים וענו: "פה זה טבעון, לך הביתה לחברון". שי אגמון, תושב טבעון שמלמד בין היתר באותו תיכון בו התחיל הסיפור, צעק לעבר משתתפי הכנס כי הוא עצמו חושב שצה"ל עושה מעשים לא מוסריים, ועדיין הוא בוגר יחידה קרבית ואף נפצע בצבא. מפגין נוסף צעק שאח שלו משרת ברגעים אלו ממש בשריון ובאיזו זכות מעזים לקרוא לו בוגד, מפגין אחר המטיר על המתכנסים שאלות בהיסטוריה של עם ישראל.

ההתכנסות עלתה מדרגה ברמת המתח כאשר אחד המשתתפים בכנס זרק בקבוק מים לעבר אחד השוטרים מה שגרם למהומה שלמה. השוטרים בודדו את המשליך לדקות ארוכות עד שעורך הדין איתמר בן גביר התערב ולאחר דין ודברים והתנצלות מצדו של הבחור הוא שוחרר.

בסיומו של הכנס שרו המשתתפים את התקווה בתוך הבניין, ולאחר מספר דקות שרו גם המפגינים בחוץ את ההמנון הלאומי.

כששאלנו את ספיר סבח האם כל האירוע לא מרגיש לה כאילו גורמים כאלו ואחרים מנסים לעשות על גבה הון פוליטי, היא ענתה: "אני  שלמה לגמרי עם ההחלטה שלי ושמחה שהלכתי עם האמת שלי עד הסוף". בתום הכנס היא יצאה מהבניין ושלחה נשיקות באוויר לקהל שעמד בחוץ. אחותה צעדה לידה כשהיא נושאת את מגן ההוקרה שספיר קיבלה.

הרוחות נרגעו לקראת סוף הכינוס ומספר מעגלי שיחה המשיכו להתקיים בחוץ כאשר נושאי השיחה מתרחבים, כצפוי, לנושאים נוספים. הקשבנו לטל,  משתתף צעיר בכנס, ששוחח עם מספר בני נוער "מהצד השני" והסביר מדוע לדעתו אי אפשר לגנות את מעשי הטבח של ברוך גולדשטיין. במעגל סמוך ניסתה השחקנית שרית וינו אלעד, שהפגינה עם המתנגדים לכנס, להסביר לאושר, משתתפת בכנס מחיפה, את השקפתה על מהלך הדברים. בין הנוכחים בהפגנה הייתה גם בת משפחתו של אמיל גרצוויג, שנרצח במהלך הפגנת שלום עכשיו ב-1983.

ד"ר מיכאל בן ארי, יוזם הכנס, סיכם את האירוע והדגיש בפני הציבור שיש דברים שאין צודק מהם ואין עליהם חופש ביטוי: "אדם שחוזר לביתו ועם ששב לארצו, אין על זה דיון, אין צודק מזה, אין חופש ביטוי להמריד ולהסית נגד צה"ל ונגד המדינה היהודית". בסיום האירוע מיהר להעלות סטטוס לעמוד הפייסבוק שלו, שם כתב: "הבריונים של השמאל השתוללו מבחוץ, בתוך האולם ארוע מרגש!" ואף טען כי ניסו לפגוע בו. 

נכון לרגע זה לא ידוע על פעילויות נוספות המתוכננות בנושא.

[related-posts]

1 Comment

  1. מיכל
    10 בפברואר 2014 @ 12:59

    האם המשטרה הייתה מתירה לאנשי "יש גבול" לקיים עצרת הסברה בקרית ארבע או בעופרה ? ספק.
    מדוע מתירים לכהניסטים לקיים הפגנות בישובים ערביים ובמקום שפוי ויפה כמו טבעון?
    מדוע פוחדים מהעו"ד בן גביר?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן