Skip to content

הכריזמה של עשרת הדברות – פרשת יתרו

פרשת השבוע, שעוסקת בעשרת הדברות, מעלה שאלות נוקבות בקשר למקור התוקף שלהן, סוד קיומן וההשראה שהן העניקו לכל התנועות והמחאות החברתיות של כל האומות כולן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשת השבוע, שעוסקת בעשרת הדברות, מעלה שאלות נוקבות בקשר למקור התוקף שלהן, סוד קיומן וההשראה שהן העניקו לכל התנועות והמחאות החברתיות של כל האומות כולן

מאת: משה לוי 

משה ולוחות הברית - רמברנט
משה ולוחות הברית - רמברנט

מה הופך נאום לאלמותי? מה מיוחד בנאום גטיסברג, או במניפסט הקומוניסטי שעשה אותם למשפיעים כל כך? אילו רכיבים הפכו את דרשת "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג לכזו, שבסופו של דבר אפשרה הכתרה של נשיא שחור? איך קורה שדבריו של  נביא יהודי מלפני אלפיים וחמש מאות שנה מתנוססים ורלוונטיים עד היום על הקיר של בניין האומות המאוחדות? ומעל הכל, איך קרה ששלשה עשר פסוקים ובהם עשר דברות שינו את העולם? מה שונה בהם מחוקי חמורבי או מלוח גזר?

מכוח מה יש לעשרת הדברות תוקף ? 

לא תוקפם האלהי נתן להם את כוחם הבלתי מעורער, הרי גם חמורבי כתב בשם האל. לא מדובר כאן בטקסט בעל תוכן נפלא או על או שירה מרגשת. אחרי הכול אנו עוסקים כאן בחוקים יבשים ולאקוניים, המנוסחים כפרוזה חסרת רוח. מה שנתן להם את תוקפם הוא האמונה של עם אחד, ששמע את קול אלה-ים מדבר אליו, ואורח החיים של עם שאמר 'נעשה ונשמע' ללא היסוס.

סביב נאום גטיסברג צעדו מדינות הצפון למלחמה על זכויות, סביב נאום "יש לי חלום" צעדו שחורים ולבנים לשחרור האדם, סביב דבריו של צ'רצ'יל על שעתה היפה של אנגליה נהרגו מיליונים בהגנה על חירות האנושות כולה. הנאומים הללו כולם יונקים מנאום אחד קצר, שקרא לשמור שבת ולהאמין באל אחד. מתוקף עקרונות  אלה התאפשרה הקריאה לשחרור האדם וחירותו. כולם מתחילים באותו נאום, שקרא לכבד חיים ורכוש, שקרא שלא לבגוד באמון, שקרא לכבד מורשת אבות, שהכריז כי ישנו רק אל אחד וכי כל מי שמתיימר להיות אחד מבלעדיו הוא לא יותר מאליל שקר.

כריזמה של כתובים 

מסתבר כי לא רק לבני אדם יש כריזמה, גם לטקסטים יש. "חסד האלהים" הנסוך על פני הדובר ומושך אליו את קהלו, נסוך גם על המילים והופך אותן לסיפור ממנו אפשר לבנות חיים. קיימים גם פסוקי שטן, שגם עליהם נסוך כישוף, מילים המתרקמות גם הן לסיפור, אולם זהו סיפור על שפיכות דם ועל שנאה. ואנו נדרשים לבחור בין הסיפורים, בין אלו הקוראים לכבד את הגר ולדאוג לבהמה, ובין אלה הנוטפים שנאה ותועבה.

שנים ארוכות לפני הצהרות זכויות האדם של המאה ה-18, הצהיר האלהים את ההצהרה החשובה ביותר בתולדות האדם. זו הייתה ההצהרה היחידה שלא הזכירה שלטון של אדם באדם, כזו שלא דרשה כבוד למלכות אדם, הצהרה שעוסקת בעיקר ביחס לאחר, לשכן, לידיד ולגר. בעשרת הדברות לא נדרשו  עשרים ושבעה תיקונים, ולא היה שום צורך לבסס אותן באמצעות חרב. כללי חיים אלה הוטמעו בקרב האנושות ללא שפיכות דמים.  ההצהרה הזו מקנה לעם ישראל חיי עולם. 84 אחוזים  מן העם הזה עדיין רואים בהצהרה הזו את מוקד חייהם, למרות הציניות והחילון, למרות שפינוזה, ניטשה ופרויד, למרות חילול ה' שאנו נחשפים אליו באמצעות פלגים מסוימים ביהדות החרדית, למרות שהאלהים עצמו עשה הכול כדי שנפסיק להאמין בו ובדברותיו. או שמא בזכות כל אלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן