Skip to content

המליאה דחתה הצעת חוק, לשקיפות דיוני ועדת השרים לחקיקה

ח"כ ניצן הורוביץ, מיוזמי הצעת החוק: "אם השרים מפחדים שמה שיגידו יצא החוצה אפשר לקיים את כל הדיונים בחדר אטום"; ח"כ דב חנין: "החלטות וועדת שרים לענייני חקיקה, הם מופקרות וחסרות אחריות ואין פלא שהם מתביישים לפרסם את מה שקורה בוועדה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה מפחיד את ועדת השרים לחקיקה? מליאת הכנסת דחתה אתמול בקריאה טרומית הצעת חוק של חברי הכנסת ניצן הורביץ (מרצ) ודב חנין (חד"ש), לקבוע  כי ועדת השרים לענייני חקיקה תפרסם פרוטוקול מלא של דיוניה באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה. המדובר בשתי הצעות חוק שאוחדו להצעה אחת התובעת כי בפרוטוקול שיתפרסם יפורט אופן הצבעתם של השרים בוועדה. בנוסף, מוצע לאפשר לחבר כנסת שהצעתו נדונה בוועדה, להופיע בפניה ולנמק את הצעתו.

"דיונים בחדר האטום". ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)
"דיונים בחדר האטום". ח"כ ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ועדת שרים לחקיקה היא הגוף הקובע מטעם הממשלה את עמדת הקואליציה בהצבעות על הצעות חוק פרטיות. מתוקף תפקיד זה, הפכה הוועדה למקום הקובע את גורלה של כל הצעת חוק פרטית, ובשל חשיבותה הרת הגורל, היא נחשבת פעמים רבות למקום שבו נקברים חוקים בדמוקרטיה הישראלית.

"ואולם, הליך קבלת ההחלטות של הוועדה נעשה במחשכים, הרחק מעיני הציבור, שאין ביכולתו לדעת כיצד השרים, שבמרבית המקרים הם גם נבחריו, הצביעו ואילו עמדות הם קיבלו. מדובר בפגיעה קשה בשקיפות ההליך הדמוקרטי, המאפשרת לשרים החברים בוועדה להתנער מאחורי הקלעים מהבטחותיהם לציבור, מבלי שלאיש תהיה יכולת לדעת זאת ובאופן שיפעיל משמעת קואליציונית שיחייב את חברי הממשלה כולה."

"החלטות מופקרות וחסרות אחריות". דב חנין (צילום: דן בר דוב)
"החלטות מופקרות וחסרות אחריות". דב חנין (צילום: דן בר דוב)

ח"כ ניצן הורביץ אמר בתגובה על הדחייה: "אם השרים מפחדים שמה שיגידו יצא החוצה אפשר לקיים את כל הדיונים בחדר אטום. אני צריך לצלצל לכל מיני עוזרים שנמצאים בישיבה כדי שיגידו לי מי היה בעד ומי נגד? זה מצב אנכרוניסטי ומביש".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "החלטות וועדת שרים לענייני חקיקה, הם מופקרות וחסרות אחריות ואין פלא שהם מתביישים לפרסם את מה שקורה בוועדה. אם בעבר וועדת שרים הייתה מסננת, היום היא מתמרצת ומתגברת את ההצעות שמייצרות נזקים. למרות שאתם מנסים להתחבא מחתחת לשולחן ,אנחנו יודעים איך אתם מצביעים. אתם מתחמקים בעיקר מהציבור".

השיב בשם הממשלה השר יאיר שמיר (הליכוד ביתנו) שטען: "יש הבדל מהותי בין הכנסת לממשלה. הממשלה נבחנת על פי מבחן התוצאה. צריך לשמר את ההבחנה בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן