Skip to content

השביתה צפויה להסתיים בשעות הקרובות. יש הסכם עקרוני

סופה של השביתה נראה באופק. האוצר וההסתדרות הגיעו להסכמה עקרונית במרבית הנושאים ואלו השנויים במחלוקת, כעובדי שמירה וניקיון, יטופלו בנפרד. כעת מנסחים ומגבשים את ההסכם, שיטיב קלות את תנאיהם של החלשים בעובדי המשק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופה של השביתה נראה באופק. האוצר וההסתדרות הגיעו להסכמה עקרונית במרבית הנושאים ואלו השנויים במחלוקת, כעובדי שמירה וניקיון, יטופלו בנפרד. כעת מנסחים ומגבשים את ההסכם, שיטיב קלות את תנאיהם של החלשים בעובדי המשק

מאת אליק מאור

ההסתדרות והאוצר הגיעו להבנה ובשעה האחרונים מתגבשים ומנוסחים ההסכמים שהושגו. מדובר בהסכם בין שני חלקים למיגזר הפרטי והמיגזר העסקי. לאחר שביתה בת יממה, נכנסה השביתה ליומה השני. ההסתדרות מצידה הקלה על השביתה ואפשרה לעובדי נמל התעופה בן גוריון  לחזור לעבודה מלאה.

עקרונות ההסכם במגזר הפרטי מדברים על קליטה מיידית של עובדי ליבה, השוואת תנאי עובדים קבלנים לאלה שעובדים במשרה זהה לחלוטין לזו של עובדי החברה.

לגבי עובדי קבלן בקרב עובדי המדינה, שם גדולים יותר חילוקי הדעות. דרישת ההסתדרות לשיפור תנאי עובדי שמירה וניקיון לא התקבלה. הנושא יטופל בנפרד וייחתם הסכם קיבוצי מיוחד עבורם, שיכלול פנסיה מלאה לשכר וקרן השתלמות. הם לא ייקלטו לחברה אולם שכרם יוצמד לאלה של העובדים המקבילים להם בחברה ותוקנה להם הזכות להתאגד ולשבות.

שני הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית לגבי קליטת עובדי ליבה ועובדי קרנות מחקר במערכת הבריאות. בתחום האכיפה אושרו מאה פקחים נוספים, בנוסף ל- 45 שקיימים. כלומר 145 בעוד שהתקן של oced עומד על 300.

הסכמות עקרוניות לטובת עובדי קבלן. עיני (אתר ההסתדרות)
הסכמות עקרוניות לטובת עובדי קבלן. עיני (אתר ההסתדרות)

האוצר רומז שיידרש קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. מרכז השלטון המקומי מצידו יתבע כנראה העלאת הארנונה לתושב והגדלת מענקי האיזון מהממשלה.  האזרח ברחוב: "כרגיל, הממשלה תסדר את העסק על חשבוני. למה אני צריך לשלם לעירייה יותר כסף?"

יחד עם זאת נותרה השביתה על כנה. למעט נמל התעופה, כל המוסדות, הגופים הציבוריים והבנקים עדיין שובתים. ההסתדרות  חזרה והודיעה כי עם חתימת ההסכם תסתיים השביתה והמשק כולו יחזור לעבודה מיידית.

מרכז השלטון המקומי מצידו  הודיע מראש כי במידה ויתקבל הסכם עיני-ברוש, בין ההסתדרות למעסיקים, הרי שראשי הערים והרשויות יתבעו  מהאוצר להוסיף את מענק האיזון שהן מקבלות ובנוסף יתבעו להעלות מיידית את מס הארנונה שנגבה מהתושבים.  בממשלה, כך נודע, פועל האוצר בגיבורי ראש הממשלה, לתבוע קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי משרדי הממשלה השונים.

דובר ההסתדרות, אייל מלמה התבטא לתקשורת ואמר כי "מצער לראות כי דווקא כעת, כאשר משרד האוצר שנדרש להיטיב עם השכבות הכי מוחלשות במשק העובדים, הוא שולף את התסריטים הרגילים  בנוסח אלפרד היצ'קוק, אודות קיצוץ רוחבי ומספר כרגיל על מצב השוק באירופה ובעולם".

מעין בר, תושבת תל אביב, הגיבה הבוקר לאפשרות העלאת מס הארנונה ואמרה: "למה לעזאזל אני אדרש לשלם  יותר כסף בשביל שהעירייה שמנצלת עובדי קבלן והטייקונים שמחזיקים חברות לעבדות כוח אדם, ימשיכו להרוויח מיליונים על גבי?, לא מספיק שאני צריכה לנשוך שפתיים ולהתאמץ לשלם שכר דירה ברמות מטורפות וארנונה שאין לה לדעתי שום הצדקה, אז גם להוסיף עכשיו כסף כדי שהעירייה תשלם לקבלן והקבלן יגזור עוד קופון על גב העבד שלו והעבד בסוף יקבל עוד כמה שקלים למשכורת?, תגידו, אתם מטורפים או מה?" .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן