Skip to content

גרמן: לא ניתן להדסה ליפול אבל זה יהיה במחיר קשה

בהדסה יצטרכו להתיישר עם המגזר הציבורי, אומרת שרת הבריאות בהשיבה לארבע הצעות אי אמון בממשלה שהוגשו היום על ידי סיעות העבודה, ש"ס, יהדות התורה, מרצ, רע"מ-תע"ל-מד"ע, חד"ש ובל"ד. ""בתכנית ההבראה של בית החולים מדובר בצמצום משרות, הורדת שכר, טיפול רוחבי בנושא הכנסות בית החולים משר"פ, טיפול בגירעון המצטבר ועוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת דחתה את ארבע הצעות אי האמון בממשלה שהגישו סיעות העבודה, ש"ס, יהדות התורה, מרצ, רע"מ-תע"ל-מד"ע, חד"ש ובל"ד.   בהצעת "קיפאון במגזר היצרני בישראל" (העבודה) 39 ח"כים תמכו ו-49 התנגדו.

בהצעת "שנה לממשלה – כישלון בכל תחום" (יהדות התורה ומרצ) – 38 ח"כים תמכו ו-52 התנגדו.

בהצעת "הססנות הממשלה נוכח המשבר ב"הדסה" וגרימת נזק לחולים, לצוות הרפואי ולעובדים, ולמוסד עתיר-תהילה. על הממשלה לסייע להדסה לאלתר, ולאחר מכן לבחון את הליקויים ולפעול לתיקונם" (ש"ס) – 38 ח"כים תמכו ו-51 התנגדו.

בהצעת "כישלון הממשלה בתחום המדיני והכלכלי חברתי" (חד"ש, רע"מ-תע"ל-מד"ע ובל"ד) תמכו 37 ח"כים והתנגדו 52.

שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד) השיבה להצעת אי האמון של סיעת ש"ס בנושא המשבר בבית החולים הדסה ואמרה: "הדסה לא תיפול, לא ניתן לבית החולים ליפול. זה היה מאוד פופולארי אבל גם מאוד לא אחראי פשוט לפזר את הכסף. קיבלנו החלטה אחראית שלא תחזיק את בית החולים לכמה חודשים ואז נמצא את עצמנו באותו מצב, אלא לבניית תכנית ארוכת טווח שתחזיר את בית החולים למעמדו.

גרמן (צילום: דן בר דוב)
הממשלה לא היססה. גרמן (צילום: דן בר דוב)

"זה לא יהיה בלי מחיר קשה, בלי ויתורים על שכר גבוה, ועל הטבות שניתנו ואינן מקובלות במגזר הציבורי. בבית חולים הדסה יצטרכו להתיישר עם המגזר הציבורי, הוא בית חולים ציבורי וככזה הוא גם צריך להתנהל, באמות מידה ציבוריות.

"צריך לדעת לומר את האמת גם כשהיא קשה, אם ישנם הסכמים בלתי סבירים שלא עומדים בקנה מידה ציבורי, לא ניתן יהיה לקיים אותם. תכנית הבראה מדברת גם על קיצוץ, וגם על פיטורים. אנחנו נמנעים ככל האפשר מלפגוע בעובדים, אבל צריך להיות ברור שחלק מההסכמות יהיו כואבות. לא סתם הדסה הגיע למצב שהיא הגיע, בין השאר זה בגלל עודף כוח אדם בתחומים מסוימים ובין השאר בגלל משכורות.

"הדבר החכם ביותר היום הוא לתת את הגיבוי למנכ"ל ואנחנו נמצאים מאחוריו. את תכנית ההבראה לא ניתן יהיה להוציא לפועל אלא אם כן המדינה תעמוד מאחוריה, והמדינה אכן תעשה זאת".

בתשובה לטענה על הססנות הממשלה נוכח המשבר בהדסה וגרימת נזק לחולים, לצוות הרפואי ולעובדים אמרה השרה: "בניגוד לאמור בהצעת האי אמון, הממשלה לא היססה בנושא של הדסה ואנו יושבים על המדוכה, משרד הבריאות ומשרד האוצר יחד עם הנהלת הדסה ונשות הדסה, במטרה לפתור את המשבר אליו נקלע בית החולים. אין פתרון קסם וכל פתרון חייב להיות פתרון שיהיה בר-קיימא שייצב את הדסה ויימנע הישנותו של משבר שכזה בעוד מספר שנים.

המשבר בהדסה הוא תוצאה של גורמים רבים, בין השאר, מבנה תאגידי בעייתי, כוח אדם מנופח בהשוואה לבתי חולים אחרים, תשלומי שכר גבוהים, הסכמי הנחות לקופות חולים בשיעורים גבוהים במיוחד, לדוגמה, ממוצע ההנחות בבתי החולים הממשלתיים עומד על בין 18%-17% בעוד שבהדסה ממוצע ההנחות הוא 26.4% כשההנחה לקופת חולים מכבי מגיעה ל-40%, הסכמי שר"פ המעבירים לבית החולים כ-14% מההכנסות ומותירים בידי הרופאים למעלה מ-85%, ועוד.

"כאמור, המדינה לא נמצאת בתמונה מאתמול ומשרדי האוצר והבריאות עובדים כבר חודשים רבים, יחד עם הנהלת הדסה, על מנת למצוא פתרון בר קיימא לבית החולים. מטרתנו היא ככל הניתן לאפשר את שגרת הפעילות הרפואית בבית החולים וייצוב המוסד המפואר הזה.

"זהו לא משבר פשוט, הגירעון השוטף השנתי של ביה"ח נאמד סביב 300 מיליון שקל ואילו הגירעון המצטבר שלו מגיע למיליארד ו-250 מיליון שקל, גירעון המקשה על קיום הפעילות התקינה של המרכז הרפואי. החל מ-2013, מנכ"ל בית החולים, מר אביגדור קפלן, החל בתכנית התייעלות, מתוך תקווה לייצב את המצב הכלכלי ללא צורך בהקפאת הליכים.

"לדאבוננו הרב, תכנית ההבראה לא יצאה לפועל ובמקביל הבנקים הקפיאו את האשראי והספקים איימו לעצור את אספקת התרופות והציוד הרפואי. היה ברור שבית החולים נמצא על סף קריסה וחדלות פירעון, על כל המשתמע מכך, לגבי החולים, המטופלים והצוות.

"כדי להציל את בית החולים הוחלט לבקש הקפאת הליכים מבית המשפט ולהציג בפני בית המשפט הסכם מימון בין האוצר, הבריאות והנהלת הדסה. בקשת הקפאת ההליכים באה להגן על בית החולים מפני הנושים ולאפשר לו המשך הפעלה תקינה עד להפעלת ויישום תכנית ההבראה. הסכם המימון בא להושיט עזרה ראשונה ולאפשר העברת המשכורות.

"יש להבהיר כי תכנית ההבראה שתתגבש במסגרת שלושת חודשי ההקפאה חייבת להיות תכנית בת קיימא שתעמיד את בית החולים 'על הרגלים' לתקופה של עשרות שנים. בה בעת, אדגיש, כי משרד הבריאות פועל על מנת לוודא שבמסגרת ההסכם ותכנית ההתייעלות, לא תהיה פגיעה ולא יהיה קיצוץ בשירותים שמספק בית החולים לתושבי ירושלים, בהם כלל השירותים הרפואיים, שירותי הוראת והכשרת הסטודנטים והמתמחים ושירותי החירום. אנו עושים כל שבסמכותנו לוודא שכך יהיה, והנושא אף מעוגן בתכנית המימון.

"בתכנית ההבראה של בית החולים, מדובר בצמצום משרות, הורדת שכר, טיפול רוחבי בנושא הכנסות בית החולים משר"פ, טיפול בגירעון המצטבר ועוד. עד כה נמנענו מהוצאת צווים לעובדים מתוך רצון כן לשתף אותם במציאת הפתרון. אך צריך להיות ברור כי לא נהיה מוכנים לפגיעה בחולים.

"אני קוראת בהזדמנות זו לעובדים המסורים של המרכז המפואר הדסה להבין את מצב החירום בו נמצא בית החולים, לשלב ידיים ולהיות שותפים בהכנת תכנית ההבראה הנחוצה להמשך קיומו של בית החולים. החמרת העיצומים, פוגעת בראש ובראשונה במוניטין של בית החולים ועלולה לגרום לכך כי חולים יאבדו את אמונם בהדסה, ויהיה קשה מאוד להחזיר את האמון ואת החולים.

"במקביל לכל הפעילות בשביל לפתור את המשבר בהדסה, הוראתי על הקמת צוות בדיקה, בראשותו של אבי גבאי, שמטרתו לבחון הסיבות למשבר שפקד את בית החולים, יציע מנגנונים עתידיים למניעת הישנותו, בהדסה ובבתי חולים אחרים, בין היתר בשים לב לאפיונים המייחדים בתי חולים דוגמת הדסה שהם בתי חולים ציבוריים, שעיקר פעילותם ממומנת ממקורות ציבוריים, אך אינם נשלטים על ידי  הממשלה. הקמתי את צוות הבדיקה לאחר שהבנתי כי החקיקה הקיימת היום לא הותאמה דיו להתמודד עם אתגרי הפיקוח וההסדרה של ההיבטים הכלכליים בפעילותם של בתי החולים והדבר עשוי לחייב ארגון מתאים של ארגז הכלים הרגולטורי, המותאם לצרכים העדכניים של ההסדרה  והפיקוח  השלטוניים.

"אני מקווה כי האחריות וההיגיון ינצחו ובתום תקופת ההקפאה בית החולים יציג תכנית הבראה שתאפשר לו להמשיך ולתפקד כבית חולים מוביל ומצוין", סיימה השרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן