Skip to content

סימני הרוח: מהפכות ושינויים

חדשות החוץ תפסו אותי השבוע יותר מכל דבר אחר. האזרחים בוונצואלה ובאוקראינה אינם מסכימים להחלטות השלטוניות ויוצאים לרחובות. בישראל לעומת זאת נדמה שרק הפושעים מקבלים אומץ. מה זה אומר עלינו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל זה כבר נהפך לשגרה: כל יום-יומיים כלי התקשורת מדווחים על עוד חיסול, או ניסיון חיסול, המתרחשים ברובם במקומות ציבוריים הומי אדם. המשטרה מנסה להרגיע, אך המציאות אינה מרפה. נדמה כי בישראל, מי שיש לו אומץ למרוד בשלטונות הם בעיקר הפושעים. 

סימון הכדורים שנורו (צילום: נירה ידין)

עוד ניסיון חיסול. סימון הכדורים שנורו (צילום: נירה ידין)

בעולם, לעומת זאת, האומץ הופך להיות נחלתם של רבים. זה קורה כרגע באופן בולט באוקראינה, שם יש מלחמה של ממש בין כוחות השלטון לבין אזרחים שאינם רוצים לראות את מדינתם חוזרת לחיק ההשפעה של רוסיה. בחלק אחר של העולם, בוונצואלה, יוצאים עשרות אלפי בני אדם לרחובות נגד השלטון החדש. גם שם יש מחיר לאומץ, בצורת מותם של מספר בני אדם בהפגנות, בהם של מלכת היופי של המדינה.

אנו אדונים לגורלנו

כשאני מסתכל על המתרחש מהצד, אני מזהה בבירור כיצד התפיסה העיקשת של כוח הפחד בעולם שלנו מתפורר, ככל שיותר ויותר אנשים מבינים כי הם אדונים לגורלם. ההבנה כי אין סיבה וצורך לשתוק כנגד עוולות כאלו ואחרות, הולכת ומתרחבת ויחד איתה מתערערת המציאות כפי שאנו מבינים אותה.

השלב הזה בו אנשים משתמשים בחופש שלהם לרעה, הוא שלב שאני מאמין ומקווה כי הוא שלב ביניים בתהליך הממושך הזה. הדבר נכון גם לגבי אוזלת היד ואטימות השלטונות. השלטון במדינות השונות יידרש להתאים את עצמו לתושבים ולרצונות שלהם יותר מאשר אי פעם, במקביל לכך שיידרשו אמצעים יצירתיים כדי למנוע מאנשים לירות באנשים אחרים באמצע הרחוב (ובכלל).

השאלה העיקרית המעניינת אותי היא מה קורה בתוכנו. יותר נכון, היכן אנו ממשיכים להרכין ראש כנגד הדיקטטורה הפנימית שלנו והיכן אנו מוכנים לחולל מהפיכה פנימית בחוקים שלנו-אנו.

להכיר את מערכת החוקים

אני מזמין אתכם להיכנס פנימה, אל תוך מערכת החוקים שלכם; אלו שאומרים  איך להתנהג, מה לחשוב, איך להרגיש, מה להגיד; אלו שעומדים בבסיס הביקורת שלנו, מאחורי רגשי האשמה.

הדרך הטובה והקלה יחסית לעשות זאת היא בעזרת דף ועט: לשבת ולכתוב את כל הכללים שאנו מאמינים בהם, במודע ושלא במודע. כתיבה כנה וספונטנית תחשוף בפניכם חוקים שכלל לא ידעתם שמתקיימים ופעמים רבות הם גם סותרים זה את זה.

השלב הבא הוא לשאול את עצמכם בכנות, באילו חוקים אתם כבר לא מאמינים, באילו חוקים אתם מוכנים ורוצים למרוד. האם זה החוק שאומר שאסור לכם לבקש חיבוק? האם זה החוק שאומר שאסור לכם לבכות? האם זה החוק שאומר שלא מגיע לכם להרוויח הרבה כסף?

יש בנו הרבה חוקים. מיעוטם טובים ונכונים. אלו הם חוקי הלב המכוונים אותנו לחיים טובים עבורנו ועבור הסובבים אותנו. רבים אחרים הם חוקי פחד, היוצרים שליטה וסבל. בעולם כולו מתרחבת ההתקוממות נגד החוקים הללו. זה אומר שהדבר מתרחש גם בתוכנו, במידת מה, אבל זה גם אומר שכדאי להעמיק את השינוי הפנימי.

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן