Skip to content

מתעצם המסתורין סביב היעלמותה של טיסה 370

ממשלת מלזיה היא יותר פרשנית מאשר חוקרת. כל יום מתפרסמות ידיעות הסותרות זו את זו. הועלו כמה תרחישים וכולם לא אומתו. גובר המתח בין סין לבין מלזיה. משפחות 150 הסינים שהיו במטוס מאיימות לשבות רעב. שתיקה רועמת בנושא של בואינג, FAA ו-NTSB
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המסתורין סביב היעלמותו של מטוס בואינג 777-200ER המשוכלל ובו 239 בני אדם מתעצם. כל יום יוצאות בתקשורת העולמית ידיעות חדשות, לעיתים סותרות זו את זו, המגבירות את הערפל בפרשה. התוצאה היא – שאף אחד לא יודע היכן המטוס ומה גרם להיעלמותו. החיפושים אחר המטוס מקיפים שטח עצום מקזחסטן ועד אוסטרליה והאוקיינוס ההודי. בינתיים גובר המתח בין סין למלזיה, כאשר משפחות 150 הסינים שהיו במטוס מאיימות לשבות רעב.

גזרת החיפושים העצומה אחיר המטוס המלזי שנעלם
גזרת החיפושים העצומה אחרי המטוס המלזי שנעלם

דייגים ראינו מטוס מתרסק

היום פורסמה במנילה שבפיליפינים ידיעה, כי דייגים אינדונזיים מסרו, שהם היו עדי ראיה להתרסקות מטוס לתוך המים של מיצרי מלאקה, באזור פאנקלאן סוסו (Pangkalan susu), בצפון מחוז סומטרה באינדונזיה, בדיוק ביום שבו נעלם המטוס המלזי. הדייגים מסרו, כי הם חושדים, שמדובר בטיסה 370 של חברת מלזיה איירליינס שנעלמה. הרשויות לא אימתו את טענתם של הדייגים.

"ראינו מטוס מתרסק במיצרי מאלקה", סיפר אחד הדייגים, "לא יכולנו לגשת למקום שבו אבד המטוס בגלל הגלים הגבוהים ובגלל שבסירה לא היה מספיק דלק". הוא וחבריו הדייגים יצאו ב-8 בחודש מרץ לדוג בין חצי האי מלאיה לבין סומטרה. בדיוק ביום שבו נעלם המטוס. "ראינו מטוס לבן
חג באוויר, כשעשן לבן יצא מחלקו האחורי. הוא ביצע עיקוף נוסף לפני שנטה כלפי מטה והתרסק", סיפר הדייג. על פי העדות הזאת מעריכים כי המטוס התרסק בים במקום כלשהו מול הכפר אידי (Idi).

הקברניט התאמן בנחיתות במסלולים קצרים

ידיעה שהגיעה היום ממלזיה סיפרה, כי בבדיקת הסימולטור של מטוס 777, שהתגלה בביתו של קברניט הטיסה התברר, כי הוא התאמן כמה פעמים על תוכנית טיסה שונה לגמרי מתוכנית הטיסה שתוכננה למטוס ביום הגורלי של 8 במרץ ועשה תרגולים להנחית את המטוס במסלולי נחיתה קצרים ונידחים. מה שהעלה את החשדות שיתכן והוא מעורב בהטסת המטוס ליעד אחר. גם את הידיעה הזאת הרשויות לא אישרו.

ידיעה שהגיעה היום מתאילנד אומרת, כי 10 דקות לאחר שטייס המשנה אמר לילה טוב ושהכל בסדר, זמן קצר לפני שהמטוס נעלם ממסכי פקחי הטיסה, גילה מכ"ם קרקעי בתאילנד את חתימת המטוס, כשהוא טס מעל שטחה וחוזר למלזיה ומשם טס לעבר האוקיאנוס ההודי. מדוע שתקו שלטונות תאילנד עד היום, זו תעלומה לכשעצמה.

כדי לעשות סדר בערפל המתעבה מדי יום, נתחיל בכמה אמצעי תקשורת המאפשרים לעקוב אחר מעופו ותנועתו של המטוס:

משדר אותות – transponder

כל טיסה מקבלת קוד בן 4 ספרות, הנכנס לתוקף ברגע התנעת המנועים ונפסק עם הדממתם. 4 ספרות אלה מייצגים את נתוני תוכנית הטיסה של המטוס. תוכנית הטיסה יחד עם הקוד מועברים לפקחי הטיסה והם מכניסים אותם לזיכרון של המכ"ם הקרקעי.

כאשר המטוס ממריא האנטנה של המכ"ם קולטת את ספרות הקוד ומעבירה אותם למחשב המכ"ם, המתרגם את הקוד לתוכנית הטיסה ועל מסך פקח הטיסה מתקבל מספר הטיסה, סוג המטוס ובהמשך גם את מהירותו הקרקעית ואת גובהו. שידור זה מאפשר לפקח הטיסה לדעת אם המטוס מבצע את הטיסה בנתיב, לפי התוכנית שנקבעה, או סוטה ממנה.

כל זה נכון כאשר לאנטנת המכ"ם אין נתק קליטה מהמטוס. כך למשל, אם המטוס מנמיך מעבר לאופק המכ"ם, האנטנה לא תקלוט אותו והוא לא יופיע על מסכי הפקחים. כדי לפתור זאת, מותקנים מערכות מכ"ם נוספות, "הרואות" את המטוסים בגבהים נמוכים יותר. אבל ישנה מגבלה וcגובה מסויים אין כיסוי מכ"מי ומי שטס בו הוא נעלם מבחינת הפיקוח. ואכן, אחת ההשערות היא שהמטוס המשיך לטוס בגובה "מת" מבחינת המכ"ם.

מערכת – ACARS

מערכת Aircraft Communications Addressing and Reporting System משדרת לתחזוקה הקרקעית את נתוני הפעילות הטכנית של מערכות המטוס, בזמנים קבועים. השידור מועבר לקרקע קצת לפני שהנתונים מועלים על צגי המסכים של הטייסים.

המערכת והשיטה הזאת מאפשרת לאנשי התחזוקה לנתח את הנתונים ולספק מידע טכני מורחב ודרוש לטייסים, במקרה של תקלה טכנית, במנועים, בדחוס המטוס, במערכות אלקטרוניות וחשמליות, במערכות הידראוליות ובמערכות נוספות.

זוהי המערכת, שלפי הנתונים שהיא העבירה מהמנועים, הועלתה האפשרות שהמטוס המלזי המשיך לטוס, לאחר שמשדר האותות הפסיק לפעול והאותות של הטיסה נעלמו ממסכי פקחי הטיסה. הערכה היא, כי בהמשך הטיסה נותקה גם המערכת הזאת.

מכ"ם קרקעי

כל מדינה שומרת על תחום האווירי מעל שיטחה באמצעות מערכות מכ"ם קרקעיות השולחות אלומות שידור בגבהים שונים, כדי לקלוט את חתימות המכ"ם של המטוסים הטסים בשטחה, על מנת לזהות בין עמית או טורף, כפי שמכונה זאת בז'רגון המקצועי. תחום זה לוט בערפל בכל המדינות האסיאתיות שמעליהם עבר, או לא עבר המטוס המלזי.

לוויינים

אינמרסט הוא שם כולל לרשת לוויני תקשורת, המשמשים בעיקר כלי שיט, הלוויינים האלה ממוקמים מסביב לכדור הארץ ומכסים את מרבית שטחו, בין 70° צפון לבן 70° דרום, כאשר עיקר הכיסוי שלהם מתרכז באוקיינוסים.

ממשלת מלזיה פרשנית ולא חוקרת

לאחר 10 ימים מאז שטיסת 370 נעלמה ממסכי מפקחי הטיסה, מתברר, כי ראש הממשלה, שר התחבורה, מינהל התעופה האזרחית והצבא במלזיה, פועלים כפרשנים של המקרה ולא כממונים על החקירה, המיועדת לפתור את התעלומה, ולדעת אם המטוס התרסק והיכן, או שנחת והיכן.

שתיקת בואינג, FAA ו-NTSB

יתרה מכך,בחקירת המקרה משתתפים נציגים מבואינג, סוכנות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA), והמינהל הארצי לבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB). אבל למרות שמדובר בגורמים בעלי שיעור חשיבות בינלאומית רבה, הם שותקים. הערכה היא, שממשלת מלזיה אסרה עליהם לדווח, אחרת לא מובנת שתיקתם. בעיקר מעיקה שתיקתה של NTSB, הנחשבת לגורם המוסמך ביותר בעולם בתחום חקירת תאונות מטוסים. יתכן שאם שלושת הגורמים האלה יתחילו לדווח יורם מעט המסך מעל התעלומה, המעסיקה היום את כל העולם.

החיפושים של טיסה 370 בכל ברחבי אסיה

החיפושים אחר המטוס המלזי, המבוססים על אותות שנקלטו על ידי לוויינים, מכסים היום שתי רצועות, כמעט בלתי אפשריות באסיה. רצועת חיפושים אחת משתרעת צפונית-מערבית מהמיקום האחרון הידוע של המטוס והם כוללים את המדינות קזחסטן, אוזבקיסטן, פקיסטן, בנגלדש, הודו, סין, מיאנמר, לאוס, וייטנאם ותאילנד. רצועת חיפושים נוספת משתרעת דרומית-מערבית מאותה הנקודה, בין אינדונזיה ואוסטרליה וגם באוקיינוס ההודי.

תרחישים אפשריים

הרבה תרחישים הועלו ב-10 הימים מאז נעלם המטוס. לכולם אין אימות, כך שהם נשארים בתחום האפשרי אבל הלא מאומת. להלן כמה מהם:

הטייסים – ביצעו חטיפה והטיסו את המטוס למקום בלתי ידוע. למרות הספקולציות על הטרור אסלאמי שאולי קשור אליהם ושלטייס היה קשרים לקבוצות מיליטנטיות, הודגש, כי השניים לא ביקשו לטוס יחדיו ולכן קשה לאמת, כי אכן הם תכננו במשותף לבצע חטיפה. יתכן גם שטייס אחד השתלט על המטוס, לאחר שנטרל את הטייס השני. גם להשערה זו אין אימות. מה גם שראש הממשלה המלזי אמר, כי נשקלות אפשרויות נוספות, כשנשאל על האפשרויות האלה.
שני איראנים –עלו לטיסה עם דרכונים מזוייפים, כדי לחטוף או לרסק את המטוס. סברה שהועלתה בראשית הפרשה, שנפסלה לאחר שהתברר, כי השניים ניסו לחדור לאירופה כמהגרים כלכליים ושהם לא היו קשורים לטרור.
אתרי החיפוש האחרונים – הטיסה המריאה מקואלה לומפור לבייג'ין בשעה 12:41 ונעלמה מהמכ"ם האזרחי בתוך 50 דקות. אבל לווייני אינמרסט הצליחו לקלוט פרטי מעקב, הרומזים כי המטוס המשיך לטוס לפחות עד שעה 8 ו-11 דקות בערב. רשת הלווינים הצליחה לדווח רק על המרחקים שעבר המטוס ולא ידעה למסור את המיקום המדויק שלו. לכן החיפושים מתבצעים עתה בשתי קשתות ארוכות – הצפונית-מערבית לכיוון קזחסטן והדרומית-מערבית לכיוון האוקיינוס ההודי.
600 מסלולים – "מכורים" לתעופה, שהשתמשו באתר סימולטור טיסה X- Plane, זיהו יותר מ-600 מסלולים אפשריים בטווח של כמעט 3,000 מיילים, שהמטוס היה יכול לעבור מקואלה לומפור.
השתלטות מיומנת – המשתלטים על טיסה 370 נקטו באמצעים יוצאי דופן: הם השביתו את משדר האותות ואת מערכת ACARS ולאחר ביצעו במהירות תפנית חדה לכיוון מערב, תוך כדי טיסה במשך כ-10 דקות במרחב אווירי בין מלזיה ווייטנאם, שבו יש כיסוי מכ"ם. לא ברור מדוע המכ"ם לא איתר את חתימת המכ"ם של המטוס.
ניטרול הנוסעים – מעריכים, כי המטוס עלה לגובה של 45 אלף רגל, הרבה מעל הגובה המותר לבואינג 777 לטוס. ישנם מומחים המאמינים, כי הדבר בוצע מתוך ניסיון מכוון של החוטפים לנטרול את הנוסעים, על ידי גרימת מחסור חמצן, כדי שלא יוכלו להשתמש בטלפונים הסלולאריים. גם תרחיש זה לא אומת.
התרסקות טכנית – ה-FAA הוציא הוראת כושר אווירי לבדיקת סדקים במעטפת המטוס סביב אנטנה לוויינית, ולכן הועלתה השערה, שסדקים במטוס התרחבו וגרמו לפיצוץ המטוס. תרחיש זה נפסל כאשר התברר, כי המטוס המשיך לטוס מנקודת היעלמותו, וגם ה-FAA הסביר, כי אין לקשור את דגם המטוס המלזי להוראת הכושר, כי אין לו אנטנה לוויינית.
התרסקות כתוצאה מתאונה – המטוס עבר תאונה קרקעית ב-2012 בנמל התעופה בשנגחאי. בזמן הסעה נתקל עם קצה כנף בזנבו של מטוס איירבס ונתלש. ההשערה הייתה כי יתכן והנזק לא תוקן כראוי ולכן המטוס התרסק. גם תרחיש זה נפסל, בגלל המשך טיסתו של המטוס לאחר היעלמותו ממסכי פקחי הטיסה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן