Skip to content

נתניהו: "אנחנו רוצים בשלום – אבל לא בכל מחיר"

ב"דיון 40 החתימות" בכנסת אמר עוד נתניהו: "ארה"ב הייתה ונשארה בעלת הברית הגדולה שלנו. אנחנו מעריכים גם את השיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני שהוא ברמות גבוהות מאוד, כולל במקרה של אניית הנשק האיראני ואני מעריך גם את הניסיון של ארה"ב לסייע לנו לקדם את התהליך המדיני". יצחק (בוז'י) הרצוג: "ביטחון זה חיוני, אבל ביחסיך עם ארה"ב, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 " אנחנו רוצים בשלום ופועלים להשיג הסדר שלום, והתהליך הזה הוא תהליך שאנחנו רוצים בו – אבל לא בכל מחיר. איננו מוכנים לוותר על הדרישות היסודיות שלנו". כך הכריז ראש המשלה בנימין נתניהו, מעל דוכן הכנסת, בדיון 40 החתימות, שהתקיים לדרישת האופוזיציה.

בסיום הדיון במליאת הכנסת, הסתיימה ההצבעה בהפרש של ארבע קולות כאשר 48 חברי כנסת הצביעו בעד הודעתו של ראש הממשלה ואילו 44 חברי כנסת הצביעו נגד. תשעת חברי הכנסת של הבית היהודי לא נכחו בהצבעה, בעוד ששרי המפלגה נכחו.

"כל אחד היום מבין שמדינת ישראל וממשלת ישראל מוכנים להתקדם בתהליך הזה, ויש מי שאינו רוצה בתהליך", אמר ראש הממשלה. "עשינו מאמץ בשנה האחרונה לחדש את התהליך המדיני יחד עם ארה"ב. ארה"ב הייתה ונשארה בעלת הברית הגדולה שלנו. אנחנו מעריכים גם את השיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני שהוא  ברמות גבוהות מאוד, כולל במקרה של אניית הנשק האיראני  ואני מעריך גם את הניסיון של ארה"ב לסייע לנו לקדם את התהליך המדיני.

מליאת הכנסת (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מליאת הכנסת (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"עשינו צעדים מאוד לא פשוטים כדי להיכנס למו"מ", אמר נתניהו. "אבל בתוך המו"מ יש לנו עמדות יסוד שאנחנו שומרים עליהן, ויש גם ניסיון של ארה"ב ושל מזכיר המדינה קרי, להניע את המו"מ. אני חושב שכרגע אנשים מבינים, יודעי דבר, מטיבי לכת מבינים היטב מיהו הצד הסרבן ומיהו לא הצד הסרבן.

"אומרים לנו תזדרזו, אין לכם זמן כי אנחנו לא יודיעם מה תהיה ההנהגה הבאה. ואני שואל, אם תוחלף המנהיגות הפלסטינית ש'תתהפך עלינו' ולא תקיים את ההסכמים, אז הדרישות שלנו להכרה וביטחון הם עוד יותר חשובות. קשה מאוד להתקדם בתהליך בלי הנכונות מהצד השני", אמר נתניהו.

"יודעי דבר מבינים מיהו הצד הסרבן". בנימין נתניהו (צילום: נירה ידין)
"יודעי דבר מבינים מיהו הצד הסרבן". בנימין נתניהו (צילום: נירה ידין)

בנושא הסורי אמר נתניהו: "בתגובה לתקרית אתמול בגבול הצפון,  צה"ל תקף מטרות של הצבא הסורי ושל גורמים ששיתפו איתו פעולה. אנחנו עושים את זה גם כתגובה וגם כסיכול העברת נשק. אנחנו עושים את זה גם בהצטיידות של אמצעי הגנה.

"לפני הכל חשוב הביטחון. בשנה האחרונה ראינו את הטלטלה בעולם הערבי. אנחנו לא מוכנים לקבל טפטפת של טילים, שהופכת מהר לגם שהופך מהר לסופה. המדיניות שלי היא אחרת, היא אומרת להגיב מיד כאשר הטרור מרים את הראש, ולתת מכה חזקה.

"אינני אומר שיש כאן פתרון ארוך טווח לטילים שמקיפים אותנו. בסופו של דבר האיראנים אחראים וראינו את זה בתפיסת ספינת הנשק", אמר ראש הממשלה. "ההתמודדות הגדולה שלנו היא מול הגורם הזה וגרורותיו, ואנחנו עושים את זה בהצלחה. יש לנו קו אדום לגבי הספקת נשק מפר האיזון לארגוני הטרור, כשאנחנו מזהים זאת אנחנו פועלים וכמעט תמיד מצליחים".

על סוגיית הדיור אמר נתניהו כי את מחירי הדיור יש רק דרך אחת להוזיל – וזאת ע"י הגדלת ההיצע של הדירות. "את זה עושים על ידי עליה מתמדת בבנייה, ואנחנו צריכים גם לסגור פער שקיים ולכן להאיץ את התכנון ואת זה עשינו אתמול כשהעברנו את חוק התכנון והבנייה. זה ייקח כמה שנים להדביק את הפער ולכן הממשלה מגבשת צעדים קצרי טווח להפחתת מחירי הדיור, אותם נציג בימים הקרובים".

נתניהו גם נזף בכנסת על התנהגותה, בביקורי ראשי מדינות. "אני יודע שזה קשה, אבל יש גבול של מידתיות שהופר ברגל גסה", אמר. "מה שקרה כאן בביקורים בהופעות של ראשי מדינה, עברנו את הגבול ואין פרלמנט בעולם שקורים דברים כאלה".

יצחק (בוז'י) הרצוג: "ראש ממשלה ב'דיליי' (צילום: ציפי מנשה)
יצחק (בוז'י) הרצוג: "ראש ממשלה ב'דיליי' (צילום: ציפי מנשה)

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בנאום התשובה: "אתה מתגאה בבית חולים בצפון ופשוט ממחזר את אולמרט. היה בנאומך מסר פסימי ללא שום תקווה לישראל ועתיד ילדינו. אתה מתקרב לאורכן של תקופות הכהונה של בן-גוריון. תוכל להראות הישג כלשהו? האם רמת החיים השתפרה? הצעת הזדמנויות חדשות? הובלת צעדים אמיצים כלשהם לשלום? לשינוי אזורי? לא שמענו ממך כלום על זה. יצחק רבין ז"ל בשלוש שנים הצליח לחולל תהליך מדיני, לחתום על שלום עם ירדן, להפוך את ישראל למקובלת. זאת עשייה, חזון, מימוש. מכל אלו לא קרה דבר בממשלתך. אתה מציג דשדוש. אתה מביא למבוי סתום ונפגש עם המציאות ב'דיליי'.

"הצהרת שתיכנס לדיור ועכשיו אחרי ששר האוצר והדיור נכשלו, אתה בא להציל?", שאל הרצוג. "כמו בכל דבר ממשלתך עושה חצי עבודה, כששר השיכון מצהיר שהתכנית של שר האוצר לא אפויה. כבר ביוני 2011 הבטחת סופרטנקר לנדל"ן ושום דבר לא התממש. הנדל"ן התייקר תחת הנהגתך ב-80 אחוז. אתה ראש ממשלה ב'דיליי' ולא עומד בהצהרותיך, אתה לא רק ב'דיליי' – אלא פשוט לא מסוגל.

"המשק בהאטה חמורה, היצואנים והתעשיינים מיואשים, גל פיטורים אדיר מרחף מעלינו", אמר הרצוג. "ממשלתך פגעה בכל שכבות האוכלוסייה. נכשלתם בטיפול ביוקר המחיה, הורדת אלפים אל מתחת לקו העוני. בנובמבר נהיה בשיעור העוני הגבוה ביותר. שר האוצר- איפה הכסף? לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מחירי המזון גבוהים ב-25% ממדינות אירופה. מערכת הבריאות הציבורית בסכנת קריסה ואתה מעלה את מחירי האמבולנסים".

ח"כ הרצוג התייחס גם לתהליך המדיני: "ללא הסדר ישראל תעמוד בפני מדינה דו-לאומית. שר הביטחון משדר ייאוש, ומה הפתרון שהוא מציע? אולי אתה מעדיף להיות באמצע, בין שר הביטחון שמסביר דבר אחד ושרת המשפטים שמסבירה דבר אחר? מה שמניע אותך זה הקשיים מול מפלגתך. ההתנהלות שאתה כופה על ישראל בעלייה של 123% בבנייה מעבר לקו הירוק, זה מה שמבודד אותנו בעולם ואז אתה מתפלא שאין שום תהליך עם הפלסטינים.

"ביטחון זה חיוני, אבל ביחסיך עם ארה"ב, שחיוניים לביטחון, אתה מייצר מתח בלתי פוסק", אמר הרצוג. "יכולת ללכת להקפאת ההתנחלויות וזה היה מונע שחרור מחבלים מתועבים, אבל אתה לא מסוגל. בו בזמן, אתם מפקירים את עובדי משרד החוץ השובתים, וזה לא אכפת לכם, ואז אתה מדבר על חציית קווים אדומים. ברור שייחצו – כי אתם חוצים אותם כל הזמן ביחסי עבודה במשק. בזבזת חמש שנים ולכן, אתה וממשלתך צריכים לפנות כסאותיכם. אני מקווה שבקרוב יהיה לך זמן לכתוב את ספר זכרונותיך".

"מחקת את כל הישגי בגין". אריה דרעי (צילום: נירה ידין)
"מחקת את כל הישגי בגין". אריה דרעי (צילום: נירה ידין)

יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי אמר בנאומו כי שני ההישגים הגדולים של מנחם בגין היו לחבר את החרדים לחברה הישראלית והדאגה לשכבות החלשות. "הממשלה בראשותך הצליחה בשנה האחרונה למחוק את כל ההישגים של מנחם בגין", אמר.

"כל שבוע כאילו יושבים מועצת חכמי הממשלה וחושבים איך לפגוע בחרדים, ולגרום להם לא להרגיש חלק מהחברה הישראלית. עוד לא התאוששנו מהסנקציות הפליליות, ואנחנו מתעוררים אתמול עם הכותרת שחרדים וערבים לא יקבלו כמו כל השאר. מזל שזה כולל גם את הערבים כך שבג"ץ לא יפסוק נגדנו וזה לא יעבור בג"ץ.

"הממשלה בראשותך לקחה את שני הציבורים הכי יקרים לליכוד, החרדים והשכבות החלשות, והתנתקה מהם. הרחקתם אותנו ואתם לא רוצים אותנו, ולכן המשימה שלנו היא להפיל את הממשלה", אמר דרעי. "יש אנשים בממשלה שלא מעניין אותם שום דבר חוץ משנאה והסתה וקיטוב בעם."

דרעי התייחס לחוק הגיור שמקודם בימים אלה ואמר: "הדיינים והרבנים שלנו עושים מאמצים עליונים כדי לתת הכשר לגיורים בצבא, ואתם הולכים לפרום את זה בגלל דילים פוליטיים מהחוקים של שבוע שעבר. אתם תגרמו לכך שיהיו פה פנקסי קהילות. ההישג הגדול של הממשלה הוא קיטוב, שנראה, התרסה ותחושה של ציבור גדול מאוד שהם לא אזרחים רצויים".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון התייחסה למשא ומתן המדיני ואמרה לראש הממשלה: "אני מקשיבה לקווים האדומים שלך ואני אומרת שזה בוודאי לא מו"מ, אלא מסע של הססנות ובכיינות. לטענתך, אין פרטנר לסכסוך, ואני תוהה האם אתה פרטנר".

"מסע של הססנות ובכיינות". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)
"מסע של הססנות ובכיינות". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)

גלאון הוסיפה: "כשאמרת לראש ממשלת בריטניה, שאין שאלה של נרטיבים ויש אמת הסטורית אחת, מיד הבנתי למה אתה לא מקדם שלום ולמה אתה לא פרטנר. משום שקודם כל אתה צריך להכיר בזה שיש צד פלסטיני בסכסוך ולצד הזה יש נרטיב והסטוריה וזכות להגדרה עצמית. ואם יש דבר אחד שאתה טוב בו ועושה אותו כבר שנים, זה לשכתב את ההיסטוריה. אדוני ראש הממשלה, אני רוצה שתהיה אמיץ ותקבל החלטות אמיצות ולא תיכנע לימין הקיצוני".

ראש הממשלה ענה לח"כ גלאון ואמר: "עכשיו אאתגר אותך, כיצד תרצי שנגדיר את המדינה?".

ח"כ גלאון ענתה: "אף אחד לא חולק על כך שלמדינת ישראל יש זכות להגדרה עצמית, מדינתו של העם היהודי ושל כל אזרחיה. אבל הדרישה בהכרה יהודית היא לא סלע קיומנו. אנחנו לא צריכים שהפלסטינים יכירו בנו. מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ושל כל אזרחיה. מדינה שלוקחת בחשבון שחיים בה גם מיעוטים".

"תרגילי סרק". שלי יחימוביץ' (צילום: נירה ידין)
"תרגילי סרק". שלי יחימוביץ' (צילום: נירה ידין)

ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את ראש הממשלה: "חמש שנים אתה ראש הממשלה. עניין הדיור היה הדגל שלך ב-2009, ב-2013. ומה קיבלנו? ייקור של 50% במחירי הדירות. היו לך כל-כך הרבה שנים לממש את ההבטחה. במקום זה קבלנו סדרת תרגילי סרק מתמשכת: רפורמת המרפסות, רפורמת  הפרגולות, רפורמת התכנון, ועדת טרכטנברג עם קריטריונים לדיור בר השגה שנמוגה כלא הייתה, מסיבות עיתונאים דרמטיות, המינוי שלא היה ושלא נברא של השר לשעבר משה כחלון לתפקיד יו"ר מנהל מקרקעי ישראל ערב הבחירות בהן הבטחת ש'כחלון יעשה לדיור מה שעשה לסלולאר' – כאילו קורת גג, ההשקעה הגדולה והחשובה שמשפחה עושה בחייה, היא עוד איזה גאדג'ט.

אבל יש לך ממשיך – לפיד. המחירים ממשיכים לעלות, וסדרת הגימיקים מתעצמת. מסיבת העיתונאים הריקה אתמול נראתה כאילו ביקש לפיד מהחברים שלו רעיון ברגע האחרון לאיזו יוזמה מגניבה בתחום הדיור. ואז עושים מסיבת עיתונאים וזו תכלית הכל. האבסורד הוא שיוצאים לתקשורת, ורק לאחר מכן, איזו בושה, מבקשים מאנשי המקצוע לייצר איזו תוכנית שתתאים למסיבת העיתונאים."

בעניין ההודעה שפרסמה יש עתיד אמש ובה מתקפה על נגידת בנק ישראל בשל הביקורת שלה על תוכנית לפיד, אמרה יחימוביץ': "ניחוח שוביניסטי עולה מהמתקפה נגד הנגידה. רבים ביקרו את היוזמה אבל אתם בחרתם דווקא בה, מה שלא הייתם מעזים לעשות לסטנלי פישר, למרות שהוא זה שאחראי למדיניות בנק ישראל בתחום הדיור. בכוונה שיגרתם חברות כנסת לחתום על המתקפה, כי ידעתם שמה שאתם עושים הוא שוביניסטי. אם מישהו או מישהי מחברי סיעתו שחתמו על הודעת המתקפה על הנגידה וכינו את תוכניתו של לפיד 'אמיצה', לא פחות, ידע על התכנית שנייה לפני מסיבת העיתונאים – אני צנצנת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן