Skip to content

ג'ירו ד'איטליה: יום 21: קינטנה מנצח ועושה היסטוריה

תם ונשלם. נאירו קינטנה (מוביסטאר) הוא המנצח הגדול והבלתי מעורער של הג'ירו ד'איטליה 2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לוקה מצגק (גיאנט-שימאנו) על קו הסיום. צילום: Cor Vos / Team Giant-Shimano ©
לוקה מצגק (גיאנט-שימאנו) על קו הסיום. צילום: Cor Vos / Team Giant-Shimano ©

הסלובני לוקה מצגק (ג'יאנט-שימאנו) ניצח במקטע הספרינט, מקטע 21 מג'מונה דל פריולי לטריאסטה, שחתם את הג'ירו ד'איטליה 2014. זהו ניצחון המקטע השלישי בו זוכה קבוצת ג'יאנט-שימאנו, אחרי שתי זכיותיו של מרסל קיטל בתחילת המירוץ.

היו מספר התקפות וניסיונות בריחה, לרבות הראשונה, של סווין טאפט (אוריקה גרינאדג') ולארס באק (לוטו-בליסול). אולי היה זה ניסיון של טאפט לסגירת מעגל בזכייה גם במקטע הראשון וגם באחרון של הג'ירו, אבל הוא נאלץ להסתפק בניצחון הראשון (מתנת יום הולדת). בסופו של מקטע, הגיע מצגק ראשון לסיום (אולי מיהר הביתה, לסלובניה השכנה) ומיד אחריו ג'אקומו ניצולו (בארדיאני-CSF), טיילר פאראר (גארמין-שארפ), נאסר בוהאני (FDJ), ורוברטו פרארי (למפרה מרידה).

בטריאסטה. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
בטריאסטה. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

עם כל הכבוד למצגק, הרי שהמנצח האמיתי היום היה הקולומביאני נאירו קינטנה (מוביסטאר). קינטנה עשה היסטוריה כשהפך להיות הלא-אירופאי הראשון שזכה במירוץ הג'ירו ד'איטליה. מגיע לו. "זהו אחד הימים המאושרים בחיי," אמר קינטנה לאחר הזכייה, "כל התודות מופנות למשפחתי, לקבוצה שלי ולכל מי שסייע לי להפוך את החלום הזה למציאות." ממשלת קולומביה הטיסה על חשבונה את משפחתו של קינטנה לטריאסטה והם צפו בסיום המירוץ ובאירוע ההכתרה המרגש.

קינטנה והגביע. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
קינטנה והגביע. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
יחי המלך החדש. צילום: Gian Mattia D'Alberto / lapresse
יחי המלך החדש. צילום: Gian Mattia D'Alberto / lapresse

בזמן כולל של 88 שעות, 14 דקות ושלושים ושתיים שניות, קינטנה הוביל בשתי דקות ו-58 שניות על בן ארצו ריגוברטו אוראן (OPQS). האיטלקי מסרדיניה, שאוהדיו בלטו לאורך המקטעים האחרונים, פאביו ארו (אסטנה) זכה במקום השלישי בדירוג הכללי.

קינטנה הוא הקולומביאני השני שזוכה במירוץ "גרנד-טור" אירופאי. לואיס הררה היה הראשון – בוואלטה ד'אספניה בשנת 1987. אבל החולצה הוורודה היא לא הכל: קינטנה גם זכה במקום הראשון בדירוג הכללי בקטגורית הרוכב הצעיר ("החולצה הלבנה", קטגוריה לרוכבים מתחת לגיל 25) ובמקום השלישי בדירוג הכללי בקטגורית "מלך ההרים".

הקולומביאנים מראים נוכחות (גם) בטריאסטה. צילום: Marco Alpozzi / lapresse
הקולומביאנים מראים נוכחות (גם) בטריאסטה. צילום: Marco Alpozzi / lapresse

הקולומביאנים חגגו גם את זכייתו של המטפס חוליאן ארדונדו (Trek) במקום הראשון בדירוג הכללי בקטגורית "מלך ההרים" (החולצה הכחולה).

צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
זו לא זכייה בג'ירו בלי סלפי. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
זו לא זכייה בג'ירו בלי סלפי. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

להתראות ג'ירו ד'איטליה 2014 – סיכום

כשלקחתי על עצמי לסקר מדי יום את הג'ירו ד'איטליה 2014, נכנסתי להרפתקאה שלא ידעתי כיצד תתנהל וכיצד תסתיים. זו היתה הפעם הראשונה שצפיתי במירוץ הג'ירו, מדי יום, במשך שלוש שעות ולעיתים יותר; רושמת לעצמי הערות; חוקרת על המקומות שבדרך, היסטוריה, אוכל ואלכוהול; קוראת את העדכונים של 22 הקבוצות ושל הרוכבים המרכזיים באתרי האינטרנט, בפייסבוק ובחשבונות הטוויטר שלהם; מחכה לצילומים מהשטח, ולבסוף – מרכיבה כתבה. זה לא היה קל, היו הרבה נקודות שבירה ומכשולים, אבל הצלחתי לסיים את המשימה. במהלך הימים אספתי קוראים נאמנים, מישראל ומהעולם. ביניהם אזכיר כמה עוקבים בלתי צפויים: שתי קבוצות רכיבה מקצועיות מאנדורה (נתראה בוואלטה ד'אספניה), וגם היזם האירי פיליפ מק'אליס, שהקים את הסטארט-אפ See.Sense, מפתחת תאורת-דרך חכמה לאופניים: חיישני עוצמת אור שמתאימים אוטומטית את עוצמת הפנס לתנאי הדרך.

היום בערב הסתיים הג'ירו. זה היה ג'ירו קשה ומאתגר במיוחד. הוא סיפק כותרות ורגעים מסעירים.

מירוץ הג'ירו ד'איטליה מסמן את פתיחת עונת מירוצי הכביש הגדולים ("Grands Tours") שמזכים בניקוד לצורך דירוג על-ידי האיגוד הבינלאומי לאופניים (UCI). הוא הקרוב ביותר לעונת החורף, ולכן מועד לפורענות מבחינת מזג האוויר. מזג האוויר לא היטיב עם הרוכבים. הגשם השוטף שליווה את הרוכבים בצפון אירלנד, רדף אותם גם באיטליה. גשם, שלוליות, כבישים חלקים ורוחות חזקות, שהובילו לפנצ'רים ולתקלות טכניות באופניים של רבים מהרוכבים. תחילת הג'ירו התאפיינה גם בהחלקות, נפילות והתרסקויות אכזריות. הגשם גם לא הקל על הצפייה בטלוויזיה. פעמים רבות במהלך השידור הרגשתי כאילו אני בשידור מפוקסל של חשודים בזירת פשע. בהמשך, במקטעי ההרים רכבו המתחרים בשלג ובתנאי ראות גרועה, חוו ירידות מסוכנות ומה לא. הם עברו באזורים יפהפיים וסיפקו תחרות מלאת עניין, מתח, והפתעות. וכמובן, נופים מרהיבים.

מי שהיה צריך אישור לכך שרכיבת אופני הכביש היא ספורט אקסטרים יכול היה לקבל אותו במהלך 21 ימי הרכיבה של ג'ירו ד'איטליה 2014.

בין כלל הרוכבים בלטו המנצחים במקטעים השונים. ואלה שמות: נאסר בוהאני (FDJ.fr) – שלושה מקטעים, נאירו קינטנה (מוביסטאר) – שני מקטעים, מרסל קיטל (ג'יאנט-שימאנו) – שני מקטעים, דייגו אוליסי (למפרה-מרידה) – שני מקטעים, מייקל רוג'רס (טינקוף-סקסו) – שני מקטעים, סווין טאפט (אוריקה גרינאדג'), מייקל מאתיוס (אוריקה גרינאדג'), פיטר ווינינג (אוריקה-גרינאדג'), ריגוברטו אוראן (OPQS), מרקו קנולה (בארדיאני-CSF), אנריקו באטאלין (בארדיאני-CSF), פאביו ארו (אסטנה), סטפנו פיראצי (בארדיאני-CSF), חוליאן ארדונדו (Trek) ולוקה מצגק (ג'יאנט-שימאנו).

באחד עשר הימים הראשונים של המירוץ היה הג'ירו בשליטה אוסטרלית. קבוצת אוריקה גרינאדג' האוסטרלית שלטה שבעה ימים בהובלה, (ביום הראשון הקנדי סווין טאפט ובששת הימים שלאחר מכן האוסטרלי מייקל מאתיוס לבשו את החולצה הוורודה). ביום השמיני, כשהחל "זמן ההרים", התקדם האוסטרלי קאדל אוונס (BMC) והוביל את הדירוג הכללי ולבש את החולצה הוורודה חמישה ימים נוספים.

ביום ה-12 למירוץ היה ריגוברטו אוראן (OPQS) הרוכב המהיר ביותר במקטע רכיבה נגד השעון והשאיר מאחור את קאדל אוואנס. מאותו יום עברה ההובלה בדירוג הכללי לקולומביאנים. ארבעה ימים הוביל אוראן ולבש את החולצה הוורודה ואז, ביום ה-16 ניצח בן ארצו, נאירו קינטנה (מוביסטאר), את המקטע הקשה ביותר עד אותה נקודה בסולו מדהים והשאיר את אוראן מאחור ובלי חולצה ורודה. שישה ימים רכב קינטנה בחולצה הוורודה, מוביל בדירוג הכללי, עד הסיום היום בטריאסטה.

אני רוצה לציין במיוחד את בארדיאני-CSF, הקבוצה האיטלקית שהגיעה לג'ירו במסגרת הזמנת המארגנים ("הקלף המשוגע"), שרוכביה הצעירים השיגו הישגי משמעותיים בג'ירו והראו לכולם שההזמנה היתה בהחלט במקומה. גם קבוצת אוריקה-גרינאדג', שרוכביה ניצחו ארבעה מקטעים, היתה דומיננטית בתחילת המירוץ, אם כי קצת נעלמה בקצה הדבוקה במקטעים ההרריים. יש עוד הרבה רוכבים שנהניתי לצפות בהם במהלך המירוץ: התרשמתי מהביצועים, מרוח הלחימה ומהרוח הספורטיבית שהפגינו לאורך כל המירוץ.

כל רוכב שסיים הערב את המירוץ בטריאסטה הוא אתלט אדיר, בלתי רגיל ויוצא דופן.

מוביסטאר הודיעו היום שקינטנה לא יתחרה בטור דה פראנס 2014, שמתחיל בעוד חודש. שם ישוב להוביל את קבוצת מוביסטאר אלחנדרו ואלוורדה. קינטנה לא יהיה, אבל רוכבים ענקיים אחרים יגיעו ואין לי ספק שגם המירוץ השני (והיוקרתי ביותר) בסדרת ה"גרנד טור"-ים יהיה מרתק.

קצת מנוחה ו… להרפתקאה הבאה. 

חגיגות הסיום בטריאסטה. צילום: Marco Alpozzi / lapresse
חגיגות הסיום בטריאסטה. צילום: Marco Alpozzi / lapresse
הזוכים בדירוג הכללי. פאביו ארו (אסטנה) במקום השלישי; נאירו קינטנה (מוביסטאר) במקום הראשון וריגוברטו אוראן (OPQS) במקום השני. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse
הזוכים בדירוג הכללי. פאביו ארו (אסטנה) במקום השלישי; נאירו קינטנה (מוביסטאר) במקום הראשון וריגוברטו אוראן (OPQS) במקום השני. צילום: Fabio Ferrari - LaPresse

דירוג כללי – ג'ירו ד'איטליה 2014:
(1) נאירו קינטנה (מוביסטאר): זמן כולל: 88:14:32 שעות
(2) ריגוברטו אוראן (OPQS): בזמן של 2:58+ דקות מקינטנה
(3) פאביו ארו (אסטנה): 4:04+ דקות מקינטנה
(4) פייר רולאן (יורופקאר): 5:45+ מקינטנה
(5) פוצו-ויוו (Ag2r): בזמן של 6:32+ דקות מקינטנה

חולצה אדומה (ספרינטר) – מקום ראשון דירוג כללי: נאסר בוהאני (FDJ)
חולצה כחולה (מלך ההרים) – מקום ראשון דירוג כללי: חוליאן ארדונדו (Trek)
חולצה לבנה (רוכב צעיר טוב ביותר): מקום ראשון דירוג כללי: נאירו רינטנה (מוביסטאר)
קבוצה (זמן כולל): מקום ראשון דירוג כללי: Ag2r
"סופר-טים" (קבוצה – נקודות): מקום ראשון דירוג כללי: OPQS

[לחצו על הבאנר לקריאת כל כתבות הג'ירו ד'איטליה 2014]

1 Comment

  1. יעקב
    3 ביולי 2014 @ 19:21

    נהניתי מכתובתיך על הג'ירו.
    האם את מלווה גם את הטור?
    מצפים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן