Skip to content

"יד ימינו של בן לאדן באירופה" שוחרר מהכלא הבריטי

אבו קתאדה, מטיף ירדני קיצוני, שתואר כמורהו הרוחני של מנהיג פיגועי ה-11 בספטמבר, מוחמד עטא, היה כלוא בבריטניה בלא משפט, שעה שהמגעים להסגרתו לירדן נמשכו בעצלתיים. בית משפט אירופי קבע כי החזקתו בכלא היא בגדר הפרת זכויותיו – ובית משפט בריטי נאלץ לשחררו בערבות מאת גרשון גירון בית משפט בריטי שחרר בערבות את עומר מחמוד עות'מאן, הידוע יותר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אבו קתאדה, מטיף ירדני קיצוני, שתואר כמורהו הרוחני של מנהיג פיגועי ה-11 בספטמבר, מוחמד עטא, היה כלוא בבריטניה בלא משפט, שעה שהמגעים להסגרתו לירדן נמשכו בעצלתיים. בית משפט אירופי קבע כי החזקתו בכלא היא בגדר הפרת זכויותיו – ובית משפט בריטי נאלץ לשחררו בערבות

מאת גרשון גירון

קטאדה - מורה רוחני?
קטאדה - מורה רוחני?

בית משפט בריטי שחרר בערבות את עומר מחמוד עות'מאן, הידוע יותר בכינויו אבו קתאדה, מכלאו. אבו קתאדה, בן 51, ביקש מקלט מדיני בבריטניה והיה כלוא בה מאז שנת 2005 בעוד הרשויות מנסות להגלותו לירדן, בה הורשע בהיעדרו במעורבות בקשירת קשר למעשי טרור.

אבו קתאדה, בן 51, תואר בעבר על ידי שופט ספרדי שחקר את פעילות תא אל-קאעידה במדריד, ולאחר מכן גם על ידי בית המשפט לביטחון הלאומי של בריטניה, כ"יד ימינו של אוסאמה בן לאדן באירופה". הוא נולד בבית לחם ב-1960, שעה שזו הייתה עדיין תחת שליטה ירדנית. בספטמבר 1993 הגיע לבריטניה, כשברשותו דרכון מזויף של איחוד האמירויות הערביות. הוא ביקש וקיבל מקלט מדיני עבורו ועבור משפחתו, בנימוק שעונה על ידי שלטונות ירדן. בשנת 1999 הורשע בהיעדרו בירדן בקשירת קשר לבצע פיגועי תופת בממלכה ונידון למאסר עולם. שנה לאחר מכן הורשע שוב, הפעם בכוונה לרצוח תיירים המבקרים בירדן, ונידון ל-15 שנות מאסר.

אבו קתאדה שימש כמנהיג הרוחני של הארגון באירופה. כתב האישום פירט כמה ארגונים שבהם מילא תפקיד מפתח, ושכולם מסונפים לג'יהאד העולמי: התנועה האסלאמית החמושה (GIA), הקבוצה הסלפית להטפה ולחימה (GSPC), וקבוצת הלחימה התוניסאית. בשנת 1997 פרסם היתר למוסלמים לרצוח את נשותיהם וילדיהם של שוטרים וקצינים מצריים, כחלק מהמאבק בכפירה.התקשורת הבריטית דיווחה כי שימש גם כמטיף ויועץ לזכריה מוסאווי, שהיה מעורב בפיגועי ה-11 בספטמבר, ולריצ'ארד ריד, שביקש לפוצץ מטוס באמצעות חומר נפץ שטמן בנעליו. 19 קלטות אודיו של דרשות שנשא אבו קתאדה נמצאו בדירתו של מפקד פיגועי ה-11 בספטמבר, מוחמד עטא, במהלך החקירה שנפתחה אחרי אירוע הטרור הגדול ביותר בעת החדשה. כאשר נחקר בבריטניה, בפברואר 2001, היו ברשותו של אבו קתאדה 170,000 ליש"ט במזומן, כולל סכום קטן במעטפה שכיועדה, לפי הכתוב עליה ל"מוג'אהדין בצ'צ'ניה".

בשנת 2008 נעצר אבו קתאדה, אך שוחרר בערבות. חצי שנה לאחר מכן נעצר שוב, לאחר שהפר את תנאי הערבות. ועדה מיוחדת של שלטונות ההגירה קבעה כי הוא מהווה סיכון ביטחוני משמעותי והשאירה אותו בכלא, תוך כוונה להביא לגירושו מהמדינה. בפברואר 2009 קבעה ערכאה משפטית נוספת כי יש לגרשו לירדן. אבו קתאדה עתר לבית המשפט האירופי לזכויות האדם. בית הדין האירופי קיבל את פנייתו, קבע כי מעצרו בבריטניה בלתי חוקי ומר את זכויות האדם שלו ואף פסק שיש לפצותו ב-2,500 לירות שטרלינג.

ביום שישי קבע בית משפט לענייני הגירה כי לא ניתן עוד להחזיק את אבו קתאדה במעצר בלא להעמידו לדין. השופט ג'ון אדוארד מיטינג ציווה לשחרר אותו מהכלא בכפוף למגבלות המחייבות אותו להישאר בביתו 22 שעות ביממה, אוסרות עליו להשתמש במחשבים, מכשירי טלפון או תקשורת אלקטרונית, ומגבילות את מספר המבקרים במקום שהותו. מיטינג הורה לממשלה לסיים את הטיפול בעניינו מול ירדן בתוך שלושה חודשים – או לשחררו לחופשי. אלא שב-17 בינואר קבע בית המשפט האירופי לזכויות האדם שהסגרת אבו קתאדה לירדן תיחשב הפרת האמנה האירופית לזכויות האדם מאחר שסביר מאוד שעדויות שנגבו בעינויים ישמשו נגדו, ויפרו את זכותו למשפט הוגן.

דובר משרד הפנים הבריטי אמר שממשלת בריטניה מוכנה לעשות כל שבכוחה כדי להבטיח את הסגרתו. "הכול מאוחדים ברצון להסגיר את האיש הזה", אמר הדובר, "הממשלה הזו תפעל בכל הדרכים האפשריות כדי להעלות את אבו קתאדה על מטוס. ובה בעת, נמשיך לדון עם הירדנים לבירור אופי העדויות ששימשו נגד אבו קתאדה במערכת המשפטית שלהם".

שר הפנים הבריטי, ג'יימס ברוקנשייר, נמצא בעמאן כדי לדון עם פקידים שם בתיק אבו קתאדה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן