Skip to content

אובמה לנתניהו: הפסקת אש הומניטרית מיד וללא תנאים

הקבינט דן בהמשך הלחימה ברצועת עזה. השר נפתלי בנט קורא להכריע את חמאס ולפרק אותו מטילים ומנהרות. "חמאס נואש להפוגה לצורך התחמשות מחדש, רענון כוחו, והיערכות חדשה לפגיעה בכוחותינו", כתב נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו. "בדומה לקרב אגרוף שהצד השני נפל לרצפה. הפוגה עכשיו היא כמו להושיט יד ליריב, להרים אותו, לתת לו לשתות ולהתרענן. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארה"ב ברק אובמה דרש הערב מראש הממשלה, בנימין נתניהו, הפסקת אש הומניטרית מיד וללא תנאים, שתשים קץ ללחימה כעת ותוביל להפסקה קבועה של הלחימה. אובמה תבע שהפסקת האש תתבסס על הסכם הפסקת האש מתום מבצע עמוד ענן בנובמבר 2012.

נשיא ארה"ב אובמה הדגיש כי ארה"ב מגנה בתוקף את ירי הרקטות של חמאס ואת ההתקפות שהיא מבצעת נגד ישראל באמצעות מנהרות והדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. עם זאת הדגיש אובמה את דאגתו הגוברת מעליית מספר ההרוגים הישראלים והפלסטיניים ומהידרדרות המצב ההומניטארי ברצועת עזה.

הנשיא אובמה הדגיש את תמיכתה של ארצות-הברית ביוזמה המצרית וכן בתיאום האזורי והבינלאומי להפסקת הלחימה והדגיש כי כל פתרון מתמשך לסכסוך עם הפלסטינים יהיה חייב לכלול את פירוקם מנשק של ארגוני הטרור.

בינתיים ממשיכים שרי הקבינט המדיני-ביטחוני לדון בהמשך המבצע ובהצעה לנצור את האש למשך יממה. זאת, לאחר לאחר מטחים כבדים שנורו לאזור באר שבע, אשקלון וקרית גת.

אחרי שהפר את ההפוגה ההומניטארית שישראל הסכימה לקחת על עצמה, הודיע החמאס בצהריים  כי מבחינתו הפסקת אש נכנסה לתוקפה ב-14:00. אך לאחר שישראל לא מסרה את תשובתה הרשמית בנושא, חזר החמאס לבצע ירי מאסיבי לדרום. רקטות נורו ליישובי עוטף עזה ולאזור באר שבע, אשקלון, אשדוד וקרית גת. במועצה האזורית שער הנגב נפצעה באורח קל-בינוני אישה שלא הספיקה לרוץ למרחב מוגן, כשפצצת מרגמה פגעה ישירות בביתה.

כפי שמסתמן, הנטייה בקבינט עכשיו היא לא לקבל הפסקת אש הומניטארית נוספת, אלא לאמץ את הנוסחה של "שקט ייענה בשקט" – מבלי להתחייב בשמה של ישראל, על הפסקת אש מוחלטת.

בינתיים קורא השר נפתלי בנט לפרז את רצועת עזה מטילים וממנהרות באופן קבוע ומפוקח ולהפוך אותה להיות נשלטת כמו יהודה ושומרון. בדברים שכתב בעמוד הפייסבוק שלו, אומר בנט כי תמורת פירוז זה, צריכה ישראל להסכים ל"שלל של הקלות כלכליות", כדי להקל על תושבי עזה.

"לא להסיר את הרגל מהדוושה" (צילום: ענבל כהן חמו)
"לא להסיר את הרגל מהדוושה" (צילום: ענבל כהן חמו)

וכך כותב בנט בעמוד הפייסבוק שלו: "צומת דרכים היסטורית: עכשיו הזמן להכריע. מדינת ישראל מצויה ברגע הכרעה היסטורי. אפשר להכריע את חמאס ולפרק אותו מטילים ומנהרות. להביא את הרצועה להיות כמו יהודה ושומרון: ללא מפעלי טילים, משגרים, רקטות ומנהרות. מקום שצה"ל שולט ומונע התעצמות הטרור. אפשר לסיים עם חזית הדרום העזתית אחת ולתמיד".

בנט ממשיך וכותב כי עלינו "להוכיח לאויבינו, שכנינו, לעולם כולו ולעצמנו: אפשר להכריע את הטרור האיסלמי. לראשונה, מזה שנים, זה בהישג יד". לדבריו, לאחר שלושה שבועות לחימה, תוך תשלום מחיר כבד, הגיעה ישראל למצב הבא: "חמאס מוכה קשות, אך לא חוסל; לוחמי צה"ל 'הסירו את החלודה'ומצויים בכשירות שיא; העולם מבין שאין לנו ברירה אלא להילחם על ביתנו; עם ישראל מאוחד כפי שלא היה שנים; העורף חסון. כיפת ברזל, הפעם, פועלת בצורה כמעט מושלמת".

לדעת בנט, "חמאס נואש להפוגה לצורך התחמשות מחדש, רענון כוחו, והיערכות חדשה לפגיעה בכוחותינו. בדומה לקרב אגרוף שהצד השני נפל לרצפה. הפוגה עכשיו היא כמו להושיט יד ליריב, להרים אותו, לתת לו לשתות ולהתרענן. עכשיו, דווקא עכשיו, אסור להסיר את הרגל מהדוושה. עכשיו הזמן לנחישות".

בנט ממשיך וכותב כי על מדינת ישראל להגדיר את היעד: "פירוז חמאס מטילים וממנהרות באופן קבוע ומפוקח. היעד: הרצועה כמו יהודה ושומרון. תמורת פירוז זה, נסכים לשלל של הקלות כלכליות, שהרי אין לנו עניין לפגוע בתושבי עזה. מרגע שהגדרנו תנאי בסיסי זה, פירוז, ממשיכים בלחימה עד שמשיגים את זה: בהסכמה או בכוח. לא הפסקות אש. לא הפוגות. לא דיונים. יש לכם את מספר הטלפון שלנו. כאשר אתם מוכנים לפירוז תתקשרו. אחרת, אנחנו דוהרים קדימה".

בהמשך כותב השר בנט: "נסראללה מסתכל. דעאש מסתכל. איראן מסתכלת. העולם הערבי מסתכל. אירופה וארה"ב מסתכלים. עם ישראל מסתכל. כולם ממתינים לראות האם ישראל תאזור עוז להכריע את חמאס אחת ולתמיד. אני מאמין שהקבינט הבטחוני, בהובלתו של ראש הממשלה נתניהו, יידע לקבל את ההחלטה הנכונה. עכשיו הזמן".

ובינתיים, קרסה סופית ההפוגה ההומניטארית שישראל הסכימה לקיים עד הלילה בחצות. זאת, לאחר שנורו עשרות רקטות מרצועת עזה על יישובי הדרום וגם על יישובים במרכז הארץ ובשרון. ההפוגה ההומניטארית, שעליה הסכימה ישראל לבקשת האו"ם, נועדה לאפשר לתושבי עזה להצטייד במזון ובשתייה ולקבור את מתיהם. ישראל הבליגה במשך כמה שעות על ההפרות הפלסטיניות – ולקראת הצהריים החליטה לחדש את מתקפותיה, לנוכח ההפרות.

ובכנסת מתח יו"ר ועדת חוץ וביטחון, זאב אלקין, ביקורת על צה"ל – בשל האיחור שבו הגיע נציגו לדווח לוועדה על המתרחש בלחימה ברצועת עזה.  בפתח ישיבת הוועדה היום, עם סגן הרמטכ"ל האלוף גדי אייזנקוט, אמר ח"כ אלקין: "אני שמח שאתה כאן, פחות שמח על הדרך שנאלצנו לעבור עד שהגעת לכאן. גם בעת הלחימה הפיקוח הפרלמנטרי הוא חובה. זאת אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. כך היה בעבר גם במלחמת לבנון השנייה, בעופרת יצוקה ובעמוד ענן.  הרמטכ"ל וסגן הרמטכ"ל הופיעו מספר פעמים מול הוועדה ובפרומים של ועדות המשנה, למרות שהלחימה הייתה לא פחות אינטנסיבית מעכשיו".

אלקין המשיך: "לכן אנחנו נמשיך להתעקש על כך שחברי הוועדה, בכלים שעומדים לרשותם, יקבלו את היכולת להתעדכן , להביע את דעתם, להשפיע ולמלא את חובתם הדמוקרטית. זו הדרך היחידה של הציבור הישראלי להביע את עמדתו מכיון רוב הנושאים כמובן חסויים ואי אפשר לנהל עליהם דיון פתוח בתקשורת, בשונה מכל תחום אחר. אני חייב לציין שאנחנו מעריכים מאוד את הפעילות שלכם. אנחנו מלאי הערכה למה שצה"ל עושה,ומבינים את העומס הרב שעל כתפכם , ברור לי שאתם לא נחים לרגע. אבל הפיקוח הפרלמנטרי הוא חלק מכללי המשחק. לכן אנחנו נעשה הכל כדי להקל עליכם ולהתגמש אך נרצה לראות אתכם יותר".

1 Comment

  1. יוסי
    27 ביולי 2014 @ 14:01

    שאלה אחת נשאלת בצד הישראלי אך אף אחד לא שואל אותה ברצועת עזה. אולי בגלל שאף אחד לא חושב שניתן לקבל עליה שם תשובה.
    והשאלה היא : איך אתם רואים את היום שאחרי?
    האם באמת אי אפשר לקבל עליה תשובה?
    תשובה תקשורתית לא נוכל לקבל בעיקר אם החמאס הדיקטטורי מונע לתושבי עזה מלהביע את דעתם בפומבי אך תשובה מעשית ניתן לקבל צריך רק לאפשר להם לבחור זאת בפועל.
    צה"ל צריך לבתר את הרצועה לשניים באזור נצרים בחלק הדרומי עליו לשאוף להכרעה צבאית של החמאס והדבר אינו קשה כל כך. צריך לטהר את רפיח חאן יונס ודיר אל באלח. עד לכניעתם כפי שקורה בזמן האחרון. להעביר את השליטה בצד הדרומי לידי הרשות הפלסטינית תוך כדי נוכחות צהל באזור המעברים לצפון הרצועה ולכיוון סיני ולבקש מתושבי צפון הרצועה להחליט היכן הם רוצים להיות תוך הבטחה של העולם לשיקום מאסיבי של דרום הרצועה ולכיבוש אגרסיבי של צפון הרצועה שבידי החמאס על ידי צה"ל.
    1. תנועת האזרחים דרומה תיצור שני אזורי שליטה ומה שנקרא " הפרד ומשול "
    2. תאפשר לכוחות צה"ל פעולה בצפון הרצועה ועזה רציפה ועם תמיכה בין לאומית
    3. לא תאפשר מעבר אמל"ח מסיני לאזורים שבשליטת חמאס.
    באם המהלך יתחיל ונהירה פלסטינית תתחיל לנוע דרומה זו תהיה אמירה פלסטינית חד משמעית כלפי מדיניות החמאס ותגרום להם לחוסר תמיכה עד כדי כניעה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן